Suuns and Jerusalem in My Heart - Suuns and Jerusalem in My Heart (2015)

Canada
Label: Secretly Canadian

1. 2amoutu I7tirakan (6:14)
  2. Metal (3:50)
  3. Self (3:42)
  4. In Touch (5:47)
  5. Gazelles in Flight (5:13)
  6. Leyla (2:03)
  7. 3attam Babey (8:44)
avatar van Norrage
Het Canadese Suuns is ondertussen al een paar jaar een soort huis-band van het Utrechtse muziekfestival Le Guess Who?. De band combineert op bijzondere wijze psychedelische elektronica met experimentele (kraut)rock en is daarmee vooral live een sesnatie. Hun nieuwste hersenspinsel presenteerden ze op afgelopen Le Guess Who?: samen met de Libanese songwriter Jerusalem In My Heart creëerden ze een intrigerend project, waarbij er naast het gebruikelijke Suuns-geluid nu ook folk uit het midden oosten wordt ingemixt.

De plaat begint direct met de hypnotiserende compositie 2amoatou 17tirakan, een nummer dat niet alleen qua titel complex aandoet. Met krautende synths, meanderende gitaren en een pulserende electrobeat zet het nummer meteen de toon, maar het luistert bepaald niet makkelijk weg. Ook daarna wordt de plaat weinig dansbaar, zoals de vorige Suuns platen wel waren. Op de kort maar krachtige rocker Metal domineert de instrumentale repetitie opnieuw, en komen vooral de krachtige drums/percussie naar de voorgrond. Hierna wordt het allemaal langzaamaan iets melodieuzer, maar dit gebeurt zonder af te wijken van de bijzonder onheilspellende en experimentele sfeer van het album. Op Self begint Jerusalem in my Heart voor het eerst ook mee te zingen, al verstaan we er niet veel van, en gitaar-ritmes worden pakkender. In In Touch horen we dan vervolgens voor het eerst echt het vertrouwde oude Suuns-geluid, als subtiele akoestische gitaar wordt gemixed met een heerlijke spacy house-beat, en frontman Ben Shemie dan eindelijk zijn stem ten gehore brengt. Jammergenoeg horen we verder nergens deze euforie; zelfs niet op de langgerekte afsluiter 3attam Babey, dat desalniettemin een imponerende psychedelische krautrocker is.

De samenwerking van Suuns met Jerusalem in my Heart is een ambitieuze. Suuns weet hier opnieuw een krachtige, originele en imponerende plaat op de mat te leggen, maar nergens haalt het het niveau van eerdere Suuns platen. Maar misschien was dat ook wel niet hun insteek. Deze samenwerking is dan ook vooral een hele interessante, die de nodige concentratie vergt, en dan op talrijke momenten zeer de moeite waard is. Maar de volgende keer graag weer een 'normale' Suuns.

Pat-sounds: Album Suuns - Suuns and Jerusalem in my Heart (2015) - pat-sounds.blogspot.nl