Leonard Cohen - Can't Forget (2015)

Alternatieve titel: A Souvenir of the Grand Tour

Canada
Pop / Folk
Label: Colombia

1. Field Commander Cohen (4:24)
  2. I Can't Forget (4:17)
  3. Light as the Breeze (6:33)
  4. La Manic (Georges Dor) (4:14)
  5. Night Comes On (5:55)
  6. Never Gave Nobody Trouble (4:51)
  7. Joan of Arc (6:30)
  8. Got a Little Secret (4:35)
  9. Choices (3:31)
  10. Stages (3:42)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een 'Songs From the Road'-achtige plaat met wat nieuwe nummertjes. Riekt naar een wat overbodige release.

avatar van Stalin
Maartenn schreef:
Riekt naar een wat overbodige release.

En dan alsnog toevoegen op MuMe.
Dat vraagt om dit plaatje.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Stalin schreef:

En dan alsnog toevoegen op MuMe.
Dat vraagt om dit plaatje.

Hahaha tjah, we moeten de catalogus op musicmeter toch wat compleet houden he

avatar van Arrie
Never Gave Nobody Trouble is al te horen en vind ik niet zo interessant. Een saai bluesnummertje.

avatar van Stalin
Hear Leonard Cohen Cover George Jones' 'Choices' at a Stunning Soundcheck

Rolling Stone

avatar van kiriyama
Een release zoals we ze onderhand gewend zijn van de heer Cohen. Luistert weer heerlijk weg, maar echt speciaal is het allemaal niet. Voor wie geen genoeg kan krijgen van deze oude held is het zeker de moeite waard om eens te beluisteren, verwacht enkel niet meer dan een fijne, wat overbodige plaat.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Leonard Cohen - Can't Forget: A Souvenir Of The Grand Tour - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Leonard Cohen brengt de afgelopen jaren bijna aan de lopende band live-albums uit, maar zo lang ze zo goed zijn als de laatste paar vergeef ik het hem graag.

Hooguit een paar maanden na het prachtige en uit 3 cd's bestaande Live In Dublin, ligt er al weer een nieuw live-album van de oude meester in de winkel.

Waar Live In Dublin een complete live-set liet horen, is Can't Forget: A Souvenir Of The Grand Tour meer een verzameling restjes. Het zijn echter wel restjes die voor een belangrijk deel tijdens soundchecks zijn opgenomen en het zijn bovendien restjes die iets toevoegen aan alles wat Leonard Cohen de afgelopen jaren al aan live-albums heeft uitgebracht.

Waar de set-list van Leonard Cohen de afgelopen jaren bijna in beton is gegoten, is er tijdens de soundchecks ruimte voor materiaal dat tijdens de reguliere sets nauwelijks meer aan bod komt en voor een aantal buitengewoon fraaie covers en nieuwe songs.

Can't Forget: A Souvenir Of The Grand Tour werd in alle uithoeken van de wereld opgenomen en opent direct met een geweldige versie van het uit 1974 stammende Field Commander Cohen; een song die in de reguliere live-set zeker niet zou misstaan. Hetzelfde geldt voor het eveneens prachtig uitgevoerde Joan Of Arc, waarin overigens de glansrol van Hattie Webb, die op indringende wijze in de huid kruipt van de Française, niet onvermeld mag blijven.

Het zijn zeker niet de makkelijkste songs uit het oeuvre van Leonard Cohen, maar wat krijgen ze een mooie uitvoering. Hetzelfde geldt voor eveneens nauwelijks gespeelde songs als Night Comes On en Light As A Breeze, die fraai kleuren in het bijzondere en veelzijdige klankentapijt dat de uit gelouterde muzikanten bestaande band weet neer te zetten.

Ook de covers op Can't Forget: A Souvenir Of The Grand Tour vallen in positieve zin op. Het maakt hierbij niet zoveel uit of Leonard Cohen aan de haal gaat met een countrysong van George Jones of met een chanson van Georges Dor; Cohen en zijn geweldige band maken er moeiteloos prachtige Leonard Cohen songs van.

Can't Forget: A Souvenir Of The Grand Tour bevat tenslotte ook nog eens twee nieuwe songs, die een fraai bluesy geluid laten horen. Het is een geluid dat aansluit bij het geluid op zijn laatste plaat Popular Problems, die de inmiddels 80 jaar oude Leonard Cohen ook nog maar even heeft gemaakt.

Waar de stem van Leonard Cohen tijdens een drie uur durende show wel eens een steekje laat vallen, klinken de vocalen tijdens de soundchecks verrassend goed. Can't Forget: A Souvenir Of The Grand Tour sluit qua geluid natuurlijk naadloos aan op de live-platen die de afgelopen jaren zijn verschenen, maar laat een aantal songs horen die de echte Leonard Cohen fan zeker niet wil missen.

Ik reken mezelf zeker niet tot de fanatieke fans van de Canadese troubadour, maar heb genoten van iedere noot op Can't Forget: A Souvenir Of The Grand Tour. De criticus zal misschien beweren dat Leonard Cohen het wat overdrijft wanneer het gaat om het uitbrengen van live-platen, maar voor de muziekliefhebber is ook dit tussendoortje weer een ware traktatie. Erwin Zijleman

avatar van Banjo
Aah! hopenlijk zit er nog 1wereld tour in, dit jaar of volgend jaar....
Het zou zo maar eens kunnen. Dan ben ik weer van de partij.