Ray Wylie Hubbard - The Ruffian's Misfortune (2015)

Roots
Label: Bordello

1. All Lose Things (3:36)
  2. Hey Mama, My Time Ain't Long (3:51)
  3. Too Young Ripe, Too Young Rotten (3:16)
  4. Chick Singer, Badass Rockin (2:53)
  5. Bad on Fords (3:17)
  6. Mr. Musselwhite's Blues (3:17)
  7. Down by the River (3:17)
  8. Jessie Mae (2:40)
  9. Barefoot in Heaven (3:47)
  10. Stone Blind Horses (3:34)
Een kruising tussen oude ZZ Top swampblues en Steve Earl ballads. Zoiets? Hubbard is een voornamelijk regionaal cultfiguur in de folk/swampblues scene van Texas, waar voornamelijk zijn latere albums zeer populair zijn. Op 68-jarige (als ik me niet vergis) leeftijd lijkt hij het minst trots op zn verleden, waar hij vooral als producer en songwriter fungeerde, maar zijn levenservaring gecombineerd aan zijn luie stem en rammelende liedjes zorgen heden ten dage voor een zeer trefzeker eigen geluid.

Heerlijk album weer. Voorganger Grifters Hymn was misschien een klein slagje minder, maar hier keert hij weer terug naar zijn topvorm van album Snake Farm. Drassige blues, afgewisseld met folkballads. Alles behoorlijk rauw opgenomen, maar toch ook wel met een geproduceerd randje. Chick Singer, Badass Rockin , zijn tribuut naar voornamelijk vrouwelijke rockers en verscheidene andere legendes is een leuk visitekaartje voor het album en vooral een zeer aanstekelijk duet met de enkel regionaal bekende singer-songwriter Carson McHone. Toch is het duidelijk een single, toegankelijker dan de rest van de nummers op dit album.