New Model Army - Carnival (2005)

Label: Attack

1. Water (4:30)
  2. BD 3 (3:30)
  3. Prayer Flags (3:51)
  4. Carlisle Road (4:04)
  5. Red Earth (5:05)
  6. Too Close to the Sun (4:01)
  7. Bluebeat (5:00)
  8. Another Imperial Day (4:51)
  9. LS43 (3:53)
  10. Island (5:24)
  11. Fireworks Night (5:26)
johnbo
Mijn verwachtingen waren niet al te hoog gespannen na jaren van relatieve stilte, enkele middelmatige releases en de voortijdige dood van bandlid-van-het-eerste-uur/mede-songwriter Rob Heaton.

Wat een vergissing! Blijkt dit toch een album te zijn van een band die is gerijpt en gegroeid en eigenlijk nu pas tot volle bloei komt.

Enkele hoogtepunten :

Another Imperial Day : als U2 in plaats van NMA dit nummer had uitgebracht zou het een absolute wereldhit worden. Meeslepend, gepassioneerd en als bonus voor de denkers onder ons een messcherpe, bijna poëtische tekst (over asielzoekers).

Prayer Flags : op het eerste gehoor typisch NMA-geluid, maar bij nader inzien toch wel erg experimenteel. Beetje vreemd, maar wel lekker.

Carlisle Road : ballad met een scherp randje. De tekst is voor mensen met kinderen heel herkenbaar. Erg mooi.

Fireworks Night : gevoelig, persoonlijk, jammer dat het gemiddelde top-40 publiek nooit met dit soort muziek in aanraking komt.

Hmm, zal ik me als fan van het oude spul hier dan toch maar eens aan wagen? ik zal hem eens gaan bemachtigen!

johnbo
Daar ga je vast geen spijt van krijgen Solida, ik ben benieuwd naar jouw mening.

avatar van Mr. B
Eigenlijk is dit een hele goede comeback na het tegenvallende album Eight. NMA weer terug naar de oude stijl ipv een beetje de gladde commerciele kant op te gaan. Superalbum.

avatar van frolunda
IJzersterk en afwisselend,een rock album zoals New model army er zoveel gemaakt hebben...en dit is een goeie waarvan BD3,Island en Carlisle zo weer in het rijtje van NMA klassiekers kunnen.