20 Nederpophits Uit de Jaren 70 Deel 2 (1991)

Label: Phonogram

1. Shocking Blue - Inkpot (2:37)
  2. Livin' Blues - Wang Dang Doodle (5:08)
  3. Alquin - Wheelchair Groupie (3:10)
  4. Sandy Coast - Summertrain (3:22)
  5. Amsterdam - Indian Pipe (3:44)
  6. Ferrari - Sailor Boy (3:03)
  7. Sido Martens - 1, 2, 3 = A.B.C. (3:25)
  8. Rockaway Boulevard - Boogie Man (3:13)
  9. Partner - Throw It All Away (3:28)
  10. Earth & Fire - Memories (3:20)
  11. Daniël Sahuleka - Long Distance Highway (3:32)
  12. Kayak - Starlight Dancer (4:59)
  13. Peter Koelewijn - KL 204 (Als Ik God Was) (5:04)
  14. Casey & The Pressure Group - Soul Tango (2:56)
  15. Hans Vermeulen - I Couldn't Stay Away from You (4:19)
  16. Blue Planet - I'm Going Man, I'm Going (4:14)
  17. Bintangs - He Didn't Wanna Go Home (2:43)
  18. Carlsberg - All the President's Men (3:28)
  19. Don Rosenbaum - Every Minute Lady (3:00)
  20. Hans van Hemert - Old Dom Is Dead (Mea Culpa) (5:28)
avatar van Jan Wessels
Dit is deel 2 van een serie van 5 CD's op het label van Phonogram. Ook hier weer een mooie collectie van Nederlandse nummers die toen in de Top 40 of de Tipparade stonden. Wat ik al bij deel 1 beschreef: op elke CD staat een nummer van een (bijna) vergeten artiest of band. Op deze CD is dat het prachtige I'm Going Man, I'm Going uit 1970 van de Haagse band Blue Planet.

Sommige artiesten of bands zijn vaker vertegenwoordigd op deze serie. Soms terecht maar soms ook niet volgens mij. Andere bands zoals The Mo (met bijvoorbeeld Fred Astaire) en Dr. Pop (World at War) hadden er juist wel weer op mogen staan wat mij betreft.

avatar van edje1969
Ken de cd niet. De meeste nummers hierop wel. I'm Going Man is idd goed! Mij vallen Indian Pipe en Wheelchair Groupie in positieve zin op. Daarbij vind ik Sailor Boy uit de toon vallen bij de rest. Bij Mo vind ik opvolger Cheese ook goed. Nederpop heeft veel juweeltjes....

avatar van Jan Wessels
Jan Wessels schreef:

Mm, even wat rechtzetten: Dr. Pop's World at War komt uit 1980... logisch dat deze niet op deze CD reeks staat.

avatar van gaucho
..en hetzelfde geldt voor The Mo natuurlijk. Waarbij nog moet worden aangetekend dat Dr. Pop op CNR werd uitgebracht en dus niet op een van de sublabels van wat destijds Phonogram (later Polygram en nu Universal Music Group) was. En de selectie op deze verzamelaars is duidelijk gemaakt op wat Phonogram en zustermaatschappij Polydor uitbrachten. Hoewel, ook weer niet helemaal, geloof ik. De opnamen van Shocking Blue zijn immers van Willem van Kooten (Red Bullet dus) en Carlsberg zat volgens mij ook niet bij Phonogram.

Toch wel jammer dat ze deze reeks na de 60s en 70s niet hebben doorgezet naar de jaren tachtig. Ook toen waren er voldoende eendagsvliegen en moeilijk op CD te verkrijgen nummers die de hit- en tipparade bevolkten.

Ik heb deze CD niet, maar wel wat verzamelaars van een vergelijkbare samenstelling. Hier staat veel schoons op en ook aardig wat nummers die elders niet of nauwelijks te vinden zijn (het al genoemde Blue Planet, Partner, Rockaway Boulevard, Hans Vermeulen, Don Rosenbaum). Zelf had ik graag gezien dat ze dat enige verloren gegane singletje van Hugo van Haastert, I see a light (destijds een Polydor-release), eens op een verzamel-cd hadden gezet. Maar dat is bij mijn weten nog nooit gebeurd.