20 Nederpophits Uit de Jaren 70 Deel 1 (1991)

Label: Phonogram

1. Earth & Fire - Weekend (3:28)
  2. Sandy Coast - True Love That's a Wonder (3:06)
  3. Don Rosenbaum - Swimming Into Deep Water (3:27)
  4. Shocking Blue - Never Marry a Railroad Man (3:02)
  5. Brainbox - Doomsday Train (2:53)
  6. Bots - Popmuzikant (4:19)
  7. Dizzy Man's Band - The Show (3:11)
  8. Partner - Home Again (4:27)
  9. Margriet Markerink - Crazy Life (Chanson sur Ma Drole de Vie) (2:59)
  10. Rob Hoeke - Down South (Part One) (2:55)
  11. Normaal - 'T Is Kloot'n Hier (3:15)
  12. New Adventures - Come On (3:02)
  13. Water - Holiday (Hideaway) (4:16)
  14. Greenfield & Cook - Only Lies (3:29)
  15. Mailer MacKenzie Band - Red Rover (2:33)
  16. Boudewijn de Groot - Als de Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen (3:24)
  17. Smyle - It's Gonna Be Allright (2:48)
  18. Mr. Albert Show - Wild Sensation (3:09)
  19. Cuby + Blizzards - Thursday Night (3:22)
  20. Ekseption - Italian Concerto (First Movement from BWV 971) (5:01)
avatar van Jan Wessels
Dit is deel 1 uit een serie van in totaal 5 CD's met dezelfde titel. Uitgebracht in 1991 door Phonogram laat de serie een mooi overzicht zien van de hits van Nederlandse bodem die in de jaren '70 in de Top 40 en Tipparade stonden. Opvallend is dat er niet altijd is gekozen voor de meest voor de hand liggende hits en dat er op elke CD wel een "vergeten" nummer staat van een band die al bijna in de vergetelheid was geraakt. Op deze CD is dat de groep Water uit Den Haag met het mooie Holiday (Hideaway). In de inlay staat over elke artiest of groep een korte achtergrond geschreven.

Regelmatig draai ik de CD's uit deze serie en verbaas me altijd weer over de kwaliteit en diversiteit van nummers die toen in de hitparade stonden. Zelf was ik een tiener in die tijd zodat de meeste muziek me wel bijgebleven is. De kwaliteit van de mastering is trouwens opvallend goed.