Albert Hammond - The Collection (2009)

Label: Sony

8. Names, Tags, Numbers & Labels
  9. I'm a Train
  10. It Never Rains in Southern California
avatar van Jan Wessels
Albert Hammond scoorde rond 1972-1975 ettelijke hits in Nederland. The Free Electric Band (1973) en I Don't Wanna Die in an Air Disaster (1974) kwamen zelfs beide op nummer 3 terecht van de Top-40 en hij scoorde daarmee een stuk hoger met die singles dan in Engeland en de U.S.A waar hij naar toe was gegaan op zijn 16de. Na Down By the River in 1975 was het voorbij met zijn grote (solo) successen.
Het vreemde is dat op veel verzamelaars I Don't Wanna Die ontbreekt, mijn inziens zijn beste nummer ooit.
Deze verzamelaar van Sony uit 2009 bevat slechts 10 nummers maar bevat daarmee eigenlijk wel al zijn hits op één nummer na: New York City Here I Come. Dat is wel weer bizar natuurlijk. Het zijn allemaal de originele versies (dat wisselt ook nogal eens) op één na: 99 Miles from L.A. is de versie uit 1990. Ook dit vind ik eigenlijk een bizarre keuze. The Air That I Breathe is natuurlijk bekend door de versie die de Hollies opnamen maar de versie van Hammond zelf (hij was de schrijver van dit nummer) is erg aardig om te horen.

Albert Hammond hoorde ik indertijd als jochie vaak op de radio of via cassette. Ik kan me een zomer in 1973 herinneren dat ik met vriendjes in een rubberboot zorgeloos op het water van een vaart dreef. Eén vriendje had een Philips cassetterecorder op batterijen mee (niet spoelen want dat vreet batterijen!) en daarmee luisterden we muziek. Onder andere The Free Electric Band van Albert Hammond. Nog altijd als ik dat nummer hoor zie ik me zelf met die vriendjes weer op die gele rubberboot zitten.

avatar van teus
Mooi verhaal van Wes hiervoor,kan me hier wel in vinden
En klopt een van zijn mooiste I Don't Wanna Die In An Air Disaster staat hier eindelijk eens op
Op eerdere verzamelaars stond hij ook wel eens,maar op deze in geluidskwaliteitsnormen van nu
Ook hierop nog zo'n juweeltje..IT Never Rains In Southern California die 2 vind ik meteen zijn mooiste's
Verder vrij compleet ,op idd de 2 minpunten na die Jan Wessels al beschreef,dus daarom net geen 4.5*

avatar van Jan Wessels
teus schreef:

Dat klopt, deze CD klinkt helemaal heel erg goed op mijn installatie. Hammond gebruikt veel akoestische gitaar en dat klinkt erg fijn. Maar I Don't Wanna Die is wel heel erg hemels...