Meg Baird - Don't Weigh Down the Light (2015)

Folk
Label: Drag City

1. Counterfeiters (3:27)
  2. I Don't Mind (6:11)
  3. Mosquito Hawks (3:21)
  4. Back to You (4:18)
  5. Past Houses (5:03)
  6. Leaving Song (1:03)
  7. Stars Unwinding (5:23)
  8. Good Directions (5:24)
  9. Don't Weigh Down the Light (5:41)
  10. Even the Walls Don't Want You to Go (3:43)
  11. Past Houses [Reprise] (2:52)
avatar van Ducoz
Mooi nieuws dat er een nieuwe Meg Baird is. Minder mooie nieuws is is dat ik vrijwel geen onderscheid kan maken tussen track 1 t/m 8. Snurk, maar wel mooi. Wie weet wil het nog groeien.

avatar van staralfur
Ik moet er nog een keer goed voor gaan zitten, want het voelde alsof ik naar één lang nummer aan het luisteren was. Wel mooi en rustgevend...

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Meg Baird - Don't Weigh Down The Light - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Meg Baird wordt nog altijd vooral geassocieerd met de psych-folk beweging van een jaar of tien geleden. Het is een associatie die haar zo langzamerhand behoorlijk in de weg zit, want sinds de aandacht voor psych-folk fors is afgenomen, is ook de interesse voor het werk van Meg Baird helaas tot een minimum gereduceerd. Hierdoor wordt er niet heel druk gedaan over het onlangs verschenen Don't Weigh Down The Light en dat is jammer.

Meg Baird schitterde ooit in het zeer geprezen Espers (toch één van de smaakmakers van de psych-folk), maar ook de twee soloplaten die ze uitbracht waren van een zeer hoog niveau (Dear Companion haalde in 2007 zelfs mijn jaarlijstje). Dat hoge niveau haalt ze ook weer op haar nieuwe plaat, die ze overigens samen met gitarist Charles Saufle maakte.

Meg Baird bespeelde dit keer zelf de meeste instrumenten, schreef alle songs en bepaalt met haar fraaie vocalen uiteraard voor een belangrijk deel het geluid van Don't Weigh Down The Light. Het is een geluid dat inmiddels herkenbaar is.

Op de nieuwe plaat van Meg Baird domineert authentiek klinkende en voornamelijk akoestische folk. Hier en daar duiken wat extra instrumenten op en hier en daar voegt Meg Baird psychedelische accenten toen aan haar muziek, maar meestal kiest ze voor uiterst ingetogen folksongs die je mee terug nemen naar de Britse folk uit de jaren 70.

Don't Weigh Down The Light is zo ingetogen en gebruikt bovendien zo vaak hetzelfde recept dat de variatie wel wat ontbreekt op de nieuwe plaat van Meg Baird. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg, al duurde het even voor ik dat door had. Bovendien is de plaat gevarieerder dan op het eerste oor het geval lijkt.

De songs van Meg Baird moeten het niet hebben van hun toegankelijkheid en zijn vooral in staat om een prachtige, bijna serene en rustgevende sfeer neer te zetten. Don't Weigh Down The Light laat zich beluisteren als een serie uiterst ingetogen en vrijwel zonder uitzondering wonderschone folksongs, maar het is net zo goed en bijna hypnotiserende luistertrip die ruim drie kwartier duurt en drie kwartier de aandacht weet vast te houden.

Ik geef eerlijk toe dat het mij in eerste instantie net wat te eentonig was, maar nadat ik de plaat een keer met de koptelefoon had beluisterd was ik om. De instrumentatie op Don't Weigh Down The Light blijkt uiterst subtiel, maar ook veelzijdiger dan je op het eerste gehoor zult vermoeden, waarbij met name het gitaarwerk indruk maakt. Dat gitaarwerk is als basis vaak akoestisch, maar het elektrische gitaarwerk dat wordt gebruikt om de songs van Meg Baird subtiel in te kleuren is een stuk indrukwekkender. Ook in vocaal opzicht is de plaat overigens een stuk gevarieerder dan je op het eerste gehoor zult vermoeden, zeker wanneer Meg Baird de folk tijdelijk verruild voor klanken die herinneren aan de fameuze Cocteau Twins.

Don't Weigh Down The Light van Meg Baird is voor mij zeker geen plaat voor alle momenten, maar er zijn steeds meer momenten waarop Meg Baird me weet te betoveren en veroveren met haar intense, maar ook knap in elkaar stekende folksongs. Don't Weigh Down The Light is een bijzonder mooie plaat van een singer-songwriter die vanwege de ondergang van de psych-folk al door menigeen is afgeschreven, maar nu minstens net zo goed of zelfs beter is dan in de jaren dat ze wel in brede kring werd bejubeld. Erwin Zijleman

avatar van philtuper
Ik hoor dat monotone niet zo zeer. Stoort me iig niet. Vind het vooral heel mooi en het gitaarspel is idd prachtig. Zo'n nummer als Past Houses, laat maar komen hoor.

avatar van The Scientist
Vergeleken met haar andere solo-albums is deze in mijn beleving veel Esperser, af en toe verwacht ik elk moment de cello van Espvall erdoorheen. Helaas komt ie dan nooit, desondanks wel een sterk album

De albums van Meg Baird gaan qua aantal stemmen en gemiddelde wat achteruit. De psych folk beweging is op zijn retour , niet meer hip en daardoor het aantal liefhebbers ook verminderd. Ik hou niet zo van hypes, folkmuziek heb ik in de jaren 70 omarmd, de jaren 80 zorgde voor een verwijdering, maar als je wat ouder bent grijp je soms toch weer terug op net verleden. Graag ontdek ik nog vergeten folkpareltjes uit de jaren 60-70, maar kan ook genieten van de nieuwere folk muziek.
Ik heb het tweede album niet van Meg Baird, maar wel het eerste en ken de revival folkgroep Espers. En ook de samenwerking met onder andere Sharron Kraus. Meg Baird blijft heel dicht bij de jaren 60/70 folk, specifiek de Engelse, terwijl ze zelf uit Amerika komt. In dit album hoor ik ook soms wat Virginia Astley, die in de jaren 80 tussen alle punk en new wave ineens een folkachtig piano album maakte. Ik snap wel een beetje de kritiek op dit album, het lijkt allemaal wat op elkaar. Enkel dat stoort mij niet. Sharron Kraus experimenteert wat meer, naast echte folksongs heeft ze ook atmosferische, drone achtige muziek. Meg Baird blijft iets meer tussen de folklijnen opereren. Toch als je goed luistert, is er veel te beleven. Naast Virginia Astley, hoor ik zeker bij bepaalde gitaarsolo's Popol Vuh terug in de hippie achtige platen.
Het album verdient zeker hierdoor meer aandacht en ook een wat hoger gemiddelde.