Runrig - Long Distance (1996)

Alternatieve titel: The Best Of

Rock / Folk
Label: Chrysalis

1. (Stepping Down the) Glory Road (3:25)
  2. Alba (3:59)
  3. The Greatest Flame (4:24)
  4. Rocket to the Moon (4:45)
  5. Abhainn an T-Sluaigh (5:20)
  6. Protect and Survive (3:37)
  7. Rhythm of My Heart (4:42)
  8. Hearthammer (3:59)
  9. An Ubhal as Airde (The Highest Apple) (3:47)
  10. Wonderful (3:55)
  11. Mara Theme (6:43)
  12. Flower of the West (6:43)
  13. Every River (4:03)
  14. Siol Ghoraidh (5:21)
  15. Hearts of Olden Glory (2:16)
  16. Skye [Live] (5:07)
  17. Loch Lomond [Live] (6:11)
  18. Saints of the Soil (5:03)
  19. Ravenscraig (4:33)
  20. Solus Na Madainn (The Morning Light) (3:38)
  21. Chi Mi'n Geamhradh (4:18)
  22. The Apple Came Down (3:21)
  23. Chi Mi'n Tir (3:28)
  24. Ribhinn O (5:38)
avatar van vielip
Ik heb dit album onlangs op 2lp gekocht. Het album Big wheel had ik al een tijdje en aangezien ik die zeer de moeite waard vind deze verzamelaar dus maar aangeschaft. En om maar gelijk met de deur in huis te vallen; wat fantastisch mooi! De mystiek uit Schotland vermengd met (deels) Celtische zang en muziek maakt dit toch wel tot een unieke band. Er zullen zeker soortgelijke bands zijn maar ik vrees dat die niet of nauwelijks in de buurt komen bij wat Runrig heeft gedaan en gepresteerd. Deze verzameling songs beslaat voor zover ik weet de periode met de eerste en originele zanger Munro. Dat wordt toch als de klassieke en beste periode van de band gezien door velen. Al heb ik ook later werk met tweede zanger Bruce Guthro hoog zitten. Maar goed, elk nummer op dit album is wat mij betreft genieten. De band is in Nederland nauwelijks opgepikt. Zonde aan de ene kant. Maar ook wel weer lekker aan de andere kant. Op die manier is er altijd een mysterieuze, cult-achtige sfeer om de band blijven hangen. En dat past wel.