Eurovision Song Contest Vienna 2015 (2015)

Oostenrijk
Label: Universal

1. Elhaida Dani - I'm Alive (Albania)
  2. Genealogy - Face the Shadow (Armenia)
  3. The Makemakes - I am Yours (Austria)
  4. Guy Sebastian - Tonight Again (Australia)
  5. Elnur Huseynov - Hour of the Wolf (Azerbaijan)
  6. Loïc Nottet - Rhythm Inside (Belgium)
  7. Uzari en Maimuna - Time (Belarus)
  8. Mélanie René - Time to Shine (Switzerland)
  9. John Karayiannis - One Thing I Should Have Done (Cyprus)
  10. Marta Jandová en Václav Noid Bárta - Hope Never Dies (Czech Republic)
  11. Ann Sophie - Black Smoke [ESC Edit) (Germany]
  12. Anti Social Media - The Way You Are (Denmark)
  13. Stig Rästa en Elina Born - Goodbye to Yesterday (Estonia)
  14. Edurne - Amanecer (Spain)
  15. Pertti Kurikan Nimipäivät - Aina Mun Pitää (Finland)
  16. Lisa Angell - N'oubliez Pas (France)
  17. Electro Velvet - Still in Love with You (United Kingdom)
  18. Nina Sublatti - Warrior (Georgia)
  19. Maria Elena Kyriakou - One Last Breath (Greece)
  20. Boggie - Wars for Nothing (Hungary)
  21. Molly Sterling - Playing with Numbers (Ireland)
  22. Nadav Guedj - Golden Boy (Israel)
  23. Maria Olafs - Unbroken (Iceland)
  24. Il Volo - Grande Amore (Italy)
  25. Monika Linkytė en Vaidas Baumila - This Time (Lithuania)
  26. Aminata - Love Injected (Latvia)
  27. Eduard Romanyuta - I Want Your Love (Moldova)
  28. Knez - Adio (Montenegro)
  29. Daniel Kajmakoski - Autumn Leaves (F.Y.R. Macedonia)
  30. Amber - Warrior (Malta)
  31. Trijntje Oosterhuis - Walk Along (The Netherlands)
  32. Mørland en Debrah Scarlett - A Monster Like Me (Norway)
  33. Monika Kuszyńska - In the Name of Love (Poland)
  34. Leonor Andrade - Há um Mar Que Nos Separa (Portugal)
  35. Voltaj - De la Capăt (Romania)
  36. Bojana Stamenov - Beauty Never Lies (Serbia)
  37. Polina Gagarina - A Million Voices (Russia)
  38. Måns Zelmerlöw - Heroes (Sweden)
  39. Maraaya - Here for You (Slovenia)
  40. Michele Perniola en Anita Simoncini - Chain of Lights (San Marino)
Het is een aardige kluif van 40 nummers die logischerwijs en zoals altijd nogal verschillen qua stijl en kwaliteit.

avatar van edje1969
Da's vlot.... Weet enkel dat Zweden als favoriet getipt wordt. Nummer beluisterd en is inderdaad erg goed.

Zweden zit zo'n beetje elk jaar bij de favorieten. Dit jaar is het nummer niet eens zo heel erg sterk maar de act is bijzonder en dat werkt wel mee, zeker bij een toch wel catchy nummer.

avatar van Thorgal
Ik heb voor het eerst de voorrondes in Zweden gevolgd. Ongelooflijk. Het is groter dan het Eurovisie songfestival zelf. Professionele voorrondes door zalen in het hele land, met zo ongeveer iedere keer net zoveel bezoekers als op het echte songfestival. Er zaten erg goede nummers bij. Mijn favoriet, Heroes, heeft gelukkig gewonnen. Moderne song, goede presentatie. Toen ik het voor de eerste keer zag en hoorde dacht ik meteen dat dat een winnaar zou kunnen zijn in Wenen. Wat zijn die Zweden toch muzikaal zeg. Wat een enthousiasme voor muziek in dat land.

Komen wij weer aan met huismoeder Trijntje. En afgelopen is het succesreeksje van Nederland.

avatar van meneer
Thorgal schreef:

Op zich is ze inderdaad de huismoeder van de '13-in-1-dozijn-Euroknaller' zangeressen zoals een Glennis Grace of Edsillia Rombley (ik vermoed dat ze in 2016 Shirma Rouse naar dit Festival gaan zenden), maar ergens is Trijntje wel een top zangeres ! 'Ken je Mij' of 'De Zee' vind ik zeer mooi gezongen door haar !

Thorgal schreef:

Dat dus, terwijl ze wel degelijk goed kan zingen, maar dat nummer is gewoon net zo suf als we de laatste jaren altijd al instuurden. Hind kan ook zingen maar kwam ook met zo'n simpel nummertje.

Mevrouw dekt zich inmiddels ook al in voor tegenvallende resultaten. Ze doet het niet goed bij bookmakers en in de polls maar dat deden de Common Linnets ook niet. Ze werden pas tot de favorieten gerekend toen hun podium presentatie bekend was. De dagen voor hun optreden stonden ze ineens heel hoog. Maar dat gaat Trijntje niet lukken: ze mist de frisse uitstraling van Ilse en Waylon (ook al waren de verhoudingen achteraf helemaal niet zo fris) en of ze het weer zo mooi in beeld kunnen brengen?? Ik vind dat ze dat bij Anouk ook verpest hebben: dat had veel indringender in beeld gebracht moeten worden.

Hebben we een jaar echt groot succes, lijkt het of we het toch niet meer willen. Jammer.
Trijntje zal het met de hakken over de sloot halen om in de finale ergens onderaan te eindigen vrees ik. Laten we hopen dat het niet zo is. Dat succes vorig jaar beviel me wel

avatar van Thorgal
[quote]aERodynamIC schreef:

Ja daar kun je best aan wennen. Vrees echter dat onze volgende top 3 notering weer een generatie gaat duren. Wat dat betreft ben ik echt jaloers op de Zweden. Die hebben een muzikale traditie waar je u tegen kunt zeggen.
Jammer dat we het vorig jaar moesten afleggen tegen Oostenrijk.
Laten we inderdaad maar hopen dat we de finales niet halen. Fingers crossed

avatar van Mrs. Walker
Gemiddeld een aardig Songfestivaljaar. Geen echte draken (nou, Armenië toch wel een klein beetje), helaas ook maar weinig echte uitschieters naar boven. Opvallend is de uiterst korte inzending van Finland, dat ervan uit lijkt te gaan dat de gemiddelde Songfestivalkijker de aandacht tegenwoordig geen 3 minuten lang vast kan houden.
Mijn punten gaan naar Azerbeidzjan, Zweden, Australië, Wit-Rusland en Spanje.

avatar van stoepkrijt
Het festival is weer achter de rug en ik kan terugkijken op een leuk jaar. Aanvankelijk leek dit mij geen memorabele editie te worden, maar daar moet ik toch van terugkomen. Veel nummers zijn uiteindelijk toch behoorlijk opgebloeid.

Wat me opvalt dit jaar is dat er weinig echte troep meedeed. Ik kom geen enkel nummer tegen dat ik écht niet kan aanhoren. O, wacht. Ik vergeet Finland.

Mijn absolute favoriet is Letland, gevolgd door Italië en Spanje. Ook de nummers van Roemenië, Zweden, Estland en Noorwegen zal ik waarschijnlijk over een aantal jaar nog met plezier luisteren (mits het Eurovisie-tijd is, anders niet).

Op dit moment ben ik nog volop in Eurovisie-stemming en zou ik dit album best een voldoende willen geven, maar dat is toch wat hoog voor een wisselvallig verzamelalbum van twee uur. 2,5 sterren is daarom wel genoeg.

avatar van LucM
Het niveau gaat na het dieptepunt in 2008 (vreemd dat deze editie het hoogste gemiddelde heeft) langzaam maar zeker terug naar boven. OK, het zijn geen liedjes waar ik warm of koud van word en een topsong staat hier niet tussen maar er staan ook nauwelijks echt slechte nummers. Het gaat ook steeds meer om het liedje ipv de show en de kitsch en de zangkwaliteiten zijn beter geworden.