Dawes - All Your Favorite Bands (2015)

Folk / Soul
Label: HUB

1. Things Happen (4:03)
  2. Somewhere Along the Way (5:39)
  3. Don't Send Me Away (4:54)
  4. All Your Favorite Bands (3:35)
  5. I Can't Think About It Now (6:15)
  6. To Be Completely Honest (4:43)
  7. Waiting for Your Call (4:09)
  8. Right on Time (4:48)
  9. Now That It's Too Late, Maria (9:45)
avatar van wvv89
Weer eentje om naar uit te kijken! Eerste single 'Things Happen" klinkt vertrouwd.

avatar van Rhythm & Poetry
Waar is de soul op dit album? Volgens mij is dit meer een combinatie van folk en rock (of gewoon alternatieve rockmuziek). Door de misleiding ben ik dit album eens een paar keer gaan beluisteren en steeds meer verdwijnt de muziek totaal naar de achtergrond en is er niet veel in dit werk wat mij aanspreekt. Ik ben geen fan van de zanger (waar is zijn soul?), maar zo nu en dan hoor ik wel fijn gitaarspel.

avatar van henrico
Het vorige album was prachtig en Dawes overtuigde live ook. Dit valt tegen. Nogal middle of the road.

woordenaar
Live in het voorprogramma van My Morning Jacket vond ik het nogal middle of the road. Taylor Goldsmith deed telkens als hij niet hoefde te zingen een raar huppeldansje, en drummer Griffin Goldsmith leek meer op een jonge Bob Ross dan op zijn broer. Maar met het liedje All Your Favorite Bands wisten ze mij toch te raken. En sindsdien staat de plaat hier in heavy rotation op. Ik ken het eerdere werk ook niet, dat scheelt misschien. En ergens herken ik ook wel wat henrico zegt met middle of the road. Zo doet I Can't Think About It Now mij sterk aan Dire Straits denken, wat ik in dit geval overigens niet verkeerd vind.

avatar van wvv89
Hier de video van All Your Favorite Bands, met o.a. Brandon Flowers, Conor Oberst en Sam Outlaw. KLIK

woordenaar
Vandaag stond Jackson Browne op, Late For The Sky. Waar Dawes de mosterd vandaan haalt.

avatar van sportlife
Things Happen is een prachtig lied, de rest van het album blijft helaas niet echt hangen.

avatar van Tonio
Ik volg Dawes al sinds Nothing is Wrong. En ja, het leunt inderdaad wel erg op de Laurel Canyon Sound van de begin jaren zeventig. En ja, de zanger is niet echt bijzonder.

Maar waarom blijf ik de albums van Dawes dan zo vaak draaien? Vaak is dat de sound en dat wordt erg bepaald door de producer. In dit geval is dat David Rawlings, die uiteraard ook hier en daar meespeelt en zingt, evenals zijn muzikale partner Gillian Welch. En die sound is warm en gloedvol.

En een tweede reden waarom ik Dawes zoveel beluister is de kwaliteit van de songs. Die is er per album op vooruit gegaan. Met All Your Favorite Bands als voorlopig hoogtepunt. De eerste zes nummers zijn stuk voor stuk fantastische nummers, die in je hoofd blijven rondspoken. Geweldig om te luisteren tijdens lange autoritten. Zo tik ik bijvoorbeeld zo'n beetje op het stuur mee met het ritme van de hihat's in I Can't Think About It Now. Mijn inziens het beste nummer van Dawes.

Het is dat de volgende twee nummers een tikkie minder zijn, en wat mij betreft had Now That It's Too Late, Maria best enkele minuten korter gemogen (hoewel ik gek ben op lange nummer). Anders had Dawes zijn meesterwerk gemaakt.