Kool and the Gang - Kool and the Gang (1969)

Funk / Jazz
Label: De-Lite

1. Kool & the Gang (2:57)
  2. Breeze & Soul (5:29)
  3. Chocolate Buttermilk (2:14)
  4. Sea of Tranquility (3:33)
  5. Give It Up (3:40)
  6. Since I Lost My Baby (2:07)
  7. Kool's Back Again (2:53)
  8. Gang's Back Again (2:44)
  9. Raw Hamburger (3:37)
  10. Let the Music Take Your Mind * (2:58)
avatar van musicfriek
Waren ze er al zo vroeg bij?? Nooit geweten.

avatar van Rhythm & Poetry
Een fijne instrumentale plaat die ik zeker vaker ga draaien en wie weet ooit zal kopen. Ik kende nog niks van Kool & The Gang (ja ik moet me schamen) maar dit is wel een fijne plaat om mee te beginnen. Het is heerlijk zomers met een fraaie funky inslag. Daarnaast is het ook een korte plaat en daar hou ik wel van, een lekker tussendoortje.

avatar van MJ_DA_MAN
Niet belachelijk veel later gebruikte samples tegengekomen?

avatar van Rhythm & Poetry
Ja heel veel . Zo zou Chocolate Buttermilk later gebruikt worden door onder meer Eric B. en Pete Rock, zou Give It Up later gesampled worden door onder meer ATCQ en GangStarr en zou Let the Music Take Your Mind later onder meer gesampled worden door de Beastie Boys en de Ultramagnetic MC's.

Maar dat had ik al gelezen voordat ik het album ging beluisteren .

avatar van kemm
Ik zag 'm vandaag nog in de winkel staan, maar toch niet meegenomen. Ik vind het nochtans wel een erg goeie plaat, ik mis enkel wat diepgang soms. Ze moesten duidelijk nog wat zoeken naar een eigen sound. 'Breeze & Soul' en de laatste paar nummers zijn nochtans heel leuk. De rest klinkt gewoon aangenaam, zonder meer.
Ik zal hem nog wel eens in huis halen, als het in mijn portemonnee niet op een plaatje meer of minder komt.

En R&P, tuurlijk ken je wel wat van Kool & The Gang, kan niet anders! Celebration, Ladies Night, Get Down On It, Fresh, stuk voor stuk monsterhits!

RedLightCityBoy
MJ_DA_MAN schreef:
Niet belachelijk veel later gebruikte samples tegengekomen?

Breeze & Soul ga ik denk is eens flippen. Niemand die de begin tune herkent van een ander hip-hop nummer?

avatar van Osiris Apis
Dit is toch wel wat anders dan de disco nummers die ik ken van Kool & The Gang. Dit is een goed instrumentale funk album. Soms mis ik wel de vocalen, omdat de nummers dan niet vol genoeg zijn.
In Gang's Back Again zit een wel een heel lekker gitaar riffje.

avatar van zinulzki
Lekkere instrumentale funk. Soms heeft een mens niet meer nodig.

avatar van AOVV
Toffe funkplaat, een voedingsbodem voor samples inderdaad. Lekker zomers, aanstekelijk en behoorlijk simpel, eigenlijk. Mijn favoriete song is Since I Lost My Baby, maar eigenlijk is dit best een halfuurtje onbezorgd genieten.

3,5 sterren