GusGus - Attention (2002)

IJsland

3. Desire (5:08)
  4. Attention (5:05)
  5. Dance You Down (6:04)
  6. I.I.E. (5:28)
  7. Call of the Wild (8:21)
  8. Detention (2:32)
  9. Your Moves Are Mine (5:47)
  10. Don't Hide What You Feel (7:55)
avatar van Martin Visser
Gus Gus wordt geplaatst in de traditie van Björk, Lamb en Moloko. Deze plaat is vooral een dance-plaat en lijkt bij vlagen vooral op Homework van Daft Punk. Het resulteert in onvervalste IJslandse dance, soms neigend naar techno. Wat de muziek bijzonder maakt is de zang. Die geeft de muziek een soul-sfeer. Gus Gus noemt de eigen muziek dan ook electronica-soul. Die combinatie van harde, droge beats en zwoele soul maakt deze plaat bijzonder. Geen all-time favorite, wel een bijzonder lekker album. 3,5*

avatar van VanDeGriend
Heerlijke, soms wat hoekige, maar vaak opzwepende dansplaat met hier en daar, op zijn Ijslands, een avantgardig momentje. Ongecompliceerd lekker. 4*

avatar van Zwammer
Toch deze plaat ook maar een keertje beluisterd en ik moet zeggen dat het best een mooi album is. Een nummer als Desire kan ik wel blijven luisteren en David is natuurlijk een geniale popsong.
Het album Forever (4*) vind ik toch net even beter, vandaar dat ik deze 3.5* geef.

avatar van Urbanoetang
Leuke dansplaat voor op de achtergrond - niets meer niets minder.

I.I.E. doet me een beetje denken aan wat de Chemical Brothers zoal deden rond 1995, maar dan nog met een vleugje acid erin. Best wel lekker, maar op de een of andere manier heeft de dance van Gus Gus altijd wel een soort 'band'-gevoel. Maar dat kan ook komen doordat ze ook gewoon als band op het podium staan. David is tenslotte een eeuwige persoonlijke klassieker, ik denk dat dat nummer wel in mijn top 100 nummers van deze eeuw staat.

avatar van VanDeGriend
Briljant nummer inderdaad dat David. Call of the Wild is wat mij betreft ook een nummertje met top 100 potentie