Van Morrison - A Period of Transition (1977)

Label: Warner Bros.

1. You Gotta Make It Through the World (5:11)
  2. It Fills You Up (4:37)
  3. The Eternal Kansas City (5:27)
  4. Joyous Sound (2:50)
  5. Flamingos Fly (4:45)
  6. Heavy Connection (5:26)
  7. Cold Wind in August (5:48)
avatar van Droombolus
Normaal wordt deze plaat in elke resensie afgekraakt, maar ik vind de laatste écht goede LP die hij in de 70s opnam. Geweldig rielekst sfeertje met een prima Dr John achter de piano en durf te wedden dat na 1 luisterbeurt de meeste mensen òòk niet meer van het vokale intro van Eternal Kansas City afkunnen komen........

avatar van heartofsoul
Toen ik dit album op cd kocht (en mijn vinylexemplaar weggaf aan een andere muziekliefhebber) en het opnieuw, na jaren, weer beluisterde vielen mij de warme sfeer plus het speelplezier op.
Als ik naar dit album luister brul ik doorgaans lekker mee (een goed teken). De koperblazers vallen mij in positieve zin op, en ook het intro-koortje van The Eternal Kansas City blijft hangen. Het moet mij alleen van het hart, dat de liedjes niet zo opvallend zijn. Van was uiteraard muzikaal zoekende (vandaar de titel van het album), maar het is wel (samengevat) een lekkere funky op r & b en soul geschoeide plaat.

avatar van Madjack71
Bij het beluisteren van deze transition is het i.m.o wat overtrokken geweest om het af te kraken. Morrison zingt bezield en geeft er de nodige schwung aan. Waar een Bowie bijv. met Young Americans nog wat zoekende was om de white soul vorm te geven, is het Morrison met de paplepel ingegoten. Misschien idd. wat minder tot de verbeelding sprekende nummers zoals op een Veedon Fleece, maar ik zou dan eerder spreken van anders als minder.