Rickie Lee Jones - The Other Side of Desire (2015)

Label: !K7

1. Jimmy Choos (3:58)
  2. Valtz de Mon Pere (Lovers' Oath) (4:36)
  3. J'ai Connais Pas (3:29)
  4. Blinded by the Hunt (3:26)
  5. Infinity (5:30)
  6. I Wasn't Here (4:07)
  7. Christmas in New Orleans (4:49)
  8. Haunted (5:22)
  9. Feet on the Ground (6:30)
  10. Finale (A Spider in the Circus of the Falling Star) (3:06)
avatar van Zwaagje
Deze ga ik zeker nog een kans geven alhoewel alleen haar debuut mij aanspreekt en dan hebben we het over 30 jaar terug.......waar blijft de tijd....

avatar van heartofsoul
Heb de cd een paar maal afgespeeld, maar het kwartje is nog niet echt gevallen. Maar met eerdere albums van Rickie Lee Jones was dat bij mij ook al eens het geval, dus wie weet...

De Volkskrant plaatste alvast een positieve recensie:

Vento Vivimus
Riding around heaven In Elvis’ Cadillac

Matige recensie van ons Ghijsbrecht. Ik heb ze wel beter gelezen. Beetje te kort door de bocht ook. Zo vergeet hij in zijn recensie Rickies 'Sermon on Exposition Boulevard' uit 2007. NRC's Jan Vollaard zal dat waarschijlijk niet snel doen.

Misschien niet helemaal van eigen hand - de teksten waren van Peter Atanasoff -, maar wel een van haar meest persoonlijke en daarmee een van de markantste albums uit haar back catalogue. Een album dat ik (nog steeds) hoger aansla dan deze Other side of Desire.

Dhr Kamer wijs ik op de uitgebreide recensie op AllMusic.com.

avatar van heartofsoul
Een meesterwerk is dit nieuwe album naar mijn mening in ieder geval niet. Dat geldt wat mij betreft eveneens voor het (inderdaad mooie) debuut. Maar net geen 5*****. Meesterwerken zijn trouwens dun gezaaid, vind je niet? Erg goede popmuziek is er gelukkig wél in overvloed ,dus zijn we voorlopig nog niet uitgeluisterd.

Sermon on Exposition Boulevard zal ik trouwens spoedig eens beluisteren

Vento Vivimus
heartofsoul schreef:
Meesterwerken zijn trouwens dun gezaaid, vind je niet?

Als je uitgaat van de uitspraak van de 80'ers dat "kunst de allerindividueelste expressie is van de allerindividueelste emotie"  kom ik gelukkig nog regelmatig 'meesterwerken' tegen. Op een album meestal maar 1 of 2 tracks, maar toch ... Op 'Sermons' staan tracks die aan dat criterium voldoen.

avatar van heartofsoul
Zo te zien ben ik de eerste die een rating toekent. Heb de afgelopen week vrij constant geluisterd - na de eerste draaibeurten begon het album steeds meer te boeien. Dat ligt aan de stem van Rickie Lee Jones, die me ontroert en raakt. En ook aan de goede liedjes natuurlijk - ik heb het tekstboekje er maar bij gepakt, al komt voor mij de muziek zelf altijd in de eerste plaats. Die klinkt hier intiem. Rickie trekt mij haar liedjes in, geholpen door een goede band.

Ik las elders dat sommige recensenten dit album beschouwen als behorend tot haar beste, of zelfs als allerbeste album.. Zelf ken ik er maar een paar en oordeel daarom niet. Maar het zou best kunnen. In ieder geval kanshebber voor mijn top-10 voor 2015.

avatar van heartofsoul
Waar blijven de andere stemmen voor dit album?

avatar van Zwaagje
heartofsoul schreef:
Waar blijven de andere stemmen voor dit album?

Alhoewel ik de eerste was met een reactie ben ik blijkbaar afgehaakt. Vandaag haar weergaloze debuut nog een opgezet en me weer eens in haar euvre verdiept. Haar stem is in al die jaren wel veranderd en dat weergaloze bereik heeft ze niet meer. Haar stem is doorleefder en breekbaar, wat logisch is na al die jaren. Het geeft de muziek wel "gevoel " mee. Daarnaast wordt er goed gemusiceerd. Beetje laat, maar alsnog 3.5*. Wie weet worden het er 4.