Madisen Ward and the Mama Bear - Skeleton Crew (2015)

Folk / Blues

10. Undertaker and Juniper
  11. Down in Mississippi
  12. Sorrows and Woes
avatar van Lura
Wat goed is komt snel. Een aantal maanden geleden verzorgden Madisen Ward en zijn moeder Ruth praktisch alleen concerten in hun woonplaats Kansas City. Een optreden in het programma van David Letterman in februari bracht hun carrière in een stroomversnelling.

Eind april volgde ook nog eens een optreden in de show van Jools Holland en op 1 mei speelden ze in hier in de Vondelkerk. Ze beschikken intussen over een overvol rooster, wat hen onder andere op het Newport Folk Festival zal brengen.

Moeder Ruth Whitlock werd in 1952 geboren in Gary, Indiana. In haar jeugd luisterde ze vooral naar rock en folk en had idolen als Janis Joplin, Jimi Hendrix en Laura Nyro. Op haar negentiende leerde ze pas gitaar spelen en ging ook optreden en bleef dat doen totdat ze haar man Kenneth Ward leerde kennen.

Ze kregen drie kinderen, waarvan alleen de jongste, Madisen geboren in 1988, interesse in muziek kreeg. Ook hij leerde pas op zijn negentiende gitaar spelen en begon akoestische optredens te verzorgen in Independence en St. Louis.

Een paar jaar geleden besloot hij om samen met zijn moeder een duo te gaan vormen. Ze kregen een groeiende schare fans in Kansas City, wat in 2013 resulteerde in de EP We Burned the Cane Fields.

Voor het debuut Skeleton Crew werd een beroep gedaan op de bekende Engelse producer Jimmy Abbiss (o.a. Adele en Artic Monkeys), die gelukkig gekozen heeft voor een zeer sobere productie. Hierdoor komt de flexibele stem van Madisen goed tot zijn recht.

Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van beurtzang. Ook de stem van moeder Ruth is zeer aangenaam om naar te luisteren. Alle songs werden door moeder en zoon samen geschreven. Veel ervan ademen de sfeer van het zuiden van Amerika van lang geleden uit.

Hun muziek is een mix van vooral folk, maar ook van blues en gospel en is behoorlijk uniek. Sommige ervan liggen erg goed in het gehoor, zoals bijvoorbeeld Silent Movies. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter meer uit naar meer ingetogen songs, zoals het indrukwekkende Dead Daffodils en het prachtige Fight On. De onderwerpen variëren nogal. Van liefde, oorlog tot aan taart en Coca Cola!

Skeleton Crew is voor mij een van de grootste verrassingen van 2015 tot nu toe.

avatar van staralfur
Deze gaat op de luisterlijst, ze staan in het voorprogramma van Sufjan Stevens in Dublin. Je beschrijving maakt me nog nieuwsgieriger, bedankt Lura

avatar van Lura
YW, staralfur, dat was ook de bedoeling Daar zou ik trouwens graag bij zijn, dat optreden in Dublin!

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Madisen Ward & The Mama Bear - Skeleton Crew - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Madisen Ward & The Mama Bear is een Amerikaans duo uit Kansas City dat in eerste instantie vooral opzien baart door de bijzondere samenstelling.

Ruth Ward, oftewel The Mama Bear, is inmiddels 63 en heeft al een heel muziekleven achter zich. Haar zoon Madisen Ward is pas 27, maar heeft met zijn moeder inmiddels al heel wat jaren op het podium gestaan.

Moeder en zoon Ward zijn voorzien van buitengewoon imposante stemmen, die aankomen als de spreekwoordelijke mokerslag.

Die van Madisen Ward is op Skeleton Crew, het debuut van het tweetal, het meest dominant aanwezig. Het is een stem die wel wat doet denken aan die van Fine Young Cannibals zanger Roland Gift, al is de stem van Madisen Ward wel voorzien van meer kracht en zeker ook meer drama. Ruth Ward neemt op Skeleton Crew genoegen met de achtergrondvocalen, maar als ze zo nu en dan op de voorgrond treedt, hoor je dat haar stem al even bijzonder is.

Madisen en Ruth Ward begeleiden de bijzondere vocalen op hun debuut met eenvoudig maar zeer doeltreffend akoestisch gitaarspel, dat af en toe gezelschap krijgt van fraaie accenten van een viool.

De songs van het tweetal zijn over het algemeen eenvoudig en sluiten aan op de muziek die in het Zuiden van de Verenigde Staten al tientallen jaren wordt gemaakt. Madisen Ward & The Mama Bear kennen hun klassiekers en putten op hun debuut uit flink wat decennia soul, gospel en vooral folk en blues.

Door de voorliefde voor aanstekelijke refreinen lijkt het allemaal behoorlijk lichtvoetig, maar de mooie verhalen die moeder en zoon Ward vertellen zitten vol emotie. Het is emotie die een bijzondere lading krijgt door de unieke strot van Madisen Ward. Het maakt van Skeleton Crew een uniek klinkende plaat, die na enige gewenning (zeker aan de stem van Madisen Ward) steeds mooier en urgenter wordt. Erwin Zijleman

avatar van staralfur
Lura schreef:

Het was prachtig! Ze speelden slechts een half uur, had graag nog meer van ze gehoord. De stem van Madisen Ward is echt indrukwekkend, al werd er soms iets te veel vibrato toegevoegd naar mijn smaak. En Mama Bear is zo heerlijk relaxed, zo wil ik er ook wel bijzitten op m'n 60e.

avatar van Lura
Mooi, dat je zo genoten hebt! Veel vibrato hoeft trouwens voor mij ook niet, wordt daardoor teveel afgeleid.

avatar van bommel
Wat een verrassing en wat een plaat !
Het plezier spat ervan af.
Dank je erwinz, voor deze deze tip in krenten uit de pop.

bommel schreef:
Wat een verrassing en wat een plaat !
Het plezier spat ervan af.
Dank je erwinz, voor deze deze tip in krenten uit de pop.

Misschien moet je mijn blog ook in de gaten gaan houden, dan had je hem misschien op 20 mei al ontdekt
Misschien alvast een heel mooie tip : Cold moon van Alela Diane en Ryan Francesconi verschijnt 16 oktober.

Deze plaat in een rommelwinkel in Frankrijk gevonden voor een enkele euro, nog gesealed en wel. Het trok direct mijn aandacht en ik kan beamen wat elders hier al wordt geschreven. Een prachtige plaat, gelukkig een minimale productie, zodat de vocalen op de voorgrond blijven. Madison Ward heeft een prachtige krachtige stem, moeder Ruth zingt zo nu en dan mee en ook dat klinkt uitstekend.

Je krijgt gelijk beelden van het zuiden van Amerika voor je door de prachtige mengeling van folk, blues, country en gospel.
Er zitten een paar prima up tempo nummers bij, maar vooral de wat langzamere nummers maken de meeste indruk. 'Down in Mississipi' is zo´n nummer waar moeder en zoom om de beurt zingen, een prachtige cello op de achtergrond. Zeker gezien het feit dat alle nummers zelf geschreven zijn, maakt het nog unieker. Je denkt echt dat je naar een aantal traditionals luistert.

Een meer dan prachtige plaat.