Sean Taylor - The Only Good Addiction Is Love (2015)

Folk / Roots
Uitgebracht in eigen beheer

1. The Only Good Addiction Is Love (3:47)
  2. Bad Light (2:44)
  3. Rothko (3:57)
  4. Lorca (3:33)
  5. Tienes Mi Alma en Tus Manos (5:22)
  6. Flesh and Mind (4:12)
  7. We Can Burn (3:02)
  8. Moma (3:58)
  9. Desolation Angels (3:40)
  10. Les Rouges et les Noirs (4:09)
  11. The White Birds (Wb Yeats) (3:56)
avatar van Lura
De teller van uitgebrachte albums van deze Engelse singer-songwriter wordt met The Only Good Addiction Is Love intussen op zeven gebracht. Tot op heden brachten zijn platen nog maar zeer weinig bekendheid op in Nederland.

Dit nieuwe werkstuk moet daar maar eens voorgoed verandering in brengen, want hij behoort tot de absolute top in het genre. Hij wordt al jaren op handen gedragen door mensen als Eric Bibb en Willy Vlautin. Voor de derde keer op rij vonden de opnames plaats in Congress House Studios in Austin.

De producer was andermaal Mark Hallman, onder andere bekend van zijn werk met Carole King en Ani Di Franco. Op voorgaande cd’s was vooral zijn harde leven als muzikant in Londen vaak onderwerp van zijn liedjes. Voor de thema’s op The Only Good Addiction Is Love zocht hij zijn inspiratie in meer esthetische onderwerpen.

Hij liet zich veelal inspireren door zowel schilderkunst als literatuur. De titel is overigens een uitspraak van de voormalige president van Uruguay Jose ‘Pepe’ Mujica, die negentig procent van zijn salaris uitgaf aan liefdadigheid en een boerderij als woning prefereerde boven het presidentiële paleis.

Prachtige opener is het titelnummer, waarin een hoofdrol is weggelegd voor de klassiek geschoolde violiste Hana Piranha. Zij keert nog een keer op fabuleuze wijze terug in Les Rouges Et Les Noirs, geïnspireerd op het bekende schilderij van Paul Klee, die overigens zelf ook een fantastisch violist was. Verrassend genoeg speelt ze met haar eigen band punkmuziek! Een samenwerking die zeker een vervolg verdient.

Veel inspiratie vond hij al vaak in het werk van de bekende Spaanse dichter Federico Garcia Lorca. Het leverden het schitterende instrumentale, Spaans getinte Lorca en Tienes Mi Alma En Tus Manos op. De titel van laatstgenoemde is afkomstig van de Don Winslow novelle The Power Of The Dog.

Rothko is een hommage aan de abstracte schilder Mark Rothko. Jack Kerouac’s novelle Desolation Angels komt aan bod in het heerlijke gelijknamige nummer. Slotnummer The White Birds is een op muziek gezet gedicht van William Butler Yeats.

Erg knap aan het album vind ik dat Taylor aan ieder nummer precies de juiste instrumentatie meegeeft. Ook mag de rol van producer Mark Hallman niet onderschat worden. Hij speelt op praktisch ieder nummer mee en bespeelt daarbij de meest uiteenlopende instrumenten. Onder de gastmusici bevindt zich legende Danny Thompson, met wie hij overigens regelmatig live optreedt.

Dit prachtige album behoort voor mij tot een van de mooiste van 2015.

avatar van Lura
Vanaf volgende week dinsdag te beluisteren op de Luisterpaal van de VPRO.

avatar van Woodsch
Dank voor deze toevoeging Lura. Prachtig album, heerlijke stem. En inderdaad, de instrumentatie is schitterend. Dit alles leidt tot een zeer sfeervol en intiem, en toch ook afwisselend album.

Woodsch schreef:

YW!

avatar van Edgar18
Inderdaad een erg mooi album Lura. Fijn om (regelmatig via jou) dit soort werk tegen te komen op deze site.

Het gevaar met een album als dit is wel dat het 'smoel' mist waardoor de nummers zich onvoldoende onderscheiden. Favoriet tot nu toe is Lorca.

Edgar18 schreef:

Misschien zou je Nadine Shah eens kunnen problemen, die heeft voldoende eigen smoel, of Martha Bean. Ken geen enkele andere plaat die zulke geweldige arrangementen heeft als When Shadows Return to the Sea.

avatar van Edgar18
Lura schreef:
Nadine ken ik maar Martha Bean ga ik zeker even proberen. Je hoort binnenkort wel hoe ie bevalt .

avatar van muziekobsessie
mooi album inderdaad lura, ik luister nu eindelijk is goed. prachtig! doet me denken aan dit album by the way Jerry Fish & The Mudbug Club - The Beautiful Untrue (2009)

avatar van Bartjeking
Bedankt voor de tip, deze plaat maakt alles weer een beetje mooier. Elke luisterbeurt weer nieuwe ontdekkingen.

muziekobsessie schreef:

Dat album ken ik, inderdaad erg mooi. Dit album van Sean Taylor is een echte groeiplaat, met mooie teksten.

avatar van Broem
Album ook binnen en de eerste luisterbeurt zit erop. Aangenaam verrast. Kom ik op terug.

avatar van Broem
Ja hoor, dit is er weer zo eentje. Wat een prachtalbum van deze meneer Taylor. Vandaag nog een paar keer geluisterd en verslavend goed. Mooie songs met een fantastisch goeie band. Alles dik voor mekaar. Lekker afwisselend zonder ergens in te kakken. Zag op zijn site dat er in oktober en november aardig wat optredens in NL zijn. Dat gaat 'm zeker worden. Ben erg benieuwd.

avatar van Lura
Volgens mij is 25 oktober in de schouwburg van Cuijk samen met Eirc Bibb de ideale keuze voor jou, Broem. Twee vliegen in een klap

avatar van Broem
Lang getwijfeld of dit album in mijn top 10 voor 2015 thuishoort. Eigenlijk wel maar er zijn zoveel goeie releases geweest dat Sean er net buiten is gevallen. Paradox van de keuze. Vandaag maar weer eens eens gedraaid. Verdomd goed.