John Coltrane Quartet - Crescent (1964)

Jazz
Label: Impulse!

1. Crescent (8:40)
  2. Wise One (9:01)
  3. Bessie's Blues (3:30)
  4. Lonnie's Lament (11:42)
  5. The Drum Thing (7:20)
Heemskerktollie
Een mooie kennismaker voor de mensen die nog niet echt toe zijn aan Trane's tijd bij Impulse! Hier houdt Trane het redelijk beschaafd maar blaast er toch weer heerlijk op los. Hij swingt zelfs even op Bessie's Blues. Heel goede plaat dus, maar ik geef zelf toch de voorkeur aan de wat pittigere albums als Sun Ship, Live In Seattle, Meditations en Live In Japan.

wcs
Ik hou ook wel meer van dat pittige werk maar ook dit hier vind ik weer steengoed. Lekker ontspannen jazz van hoogstaande kwaliteit waarin Trane zoals gewoonlijk weer enorm sterk staat te spelen ( en die drumsolo is eigenlijk ook geniaal). Ideale muziek om s'avonds te spelen wanneer de zon ondergaat. Dan zit ik wat naar de lucht te staren terwijl die paarsroze kleurt en speelt deze ondertussen op de Ipod. Een genot voor de ogen en oren en leuke manier om de avond ontspannen mee te starten.

@ Heemskerktollie: Zijn die 2 lives die je daar noemt moeilijk te vinden? Ik raak wel geinteresseerd als je ze met sun ship vergelijkt...

Heemskerktollie
@ WCS: Nee hoor. Live in Japan is geloof ik alleen in de US te koop op het moment. Heb hem zelf op cduniverse.com besteld, maar op ebay is hij goedkoper. Dit album is niet met Sun Ship vergelijkbaar. Het is het meest ruige, experimentele werk van Trane ooit denk ik.

Live In Seattle ligt dichter bij Sun Ship. Net als Live In Japan een juweel van een plaat. Deze is wel te krijgen in Nederland voor maar 20 euro. Niet echt duur voor een dubbele Impulse!

wcs
Leuk, binnenkort dan maar eens naar live in seattle zoeken en de andere misschien bestellen. Lijken alle 2 erg interessant ( elke live Coltrane is dat eigenlijk wel)

avatar van Pruimpit
Dit is misschien wel mijn favoriete Coltrane-album. Prachtige melancholische en ingetogen sfeer, en mijns inziens speelt het 'klassieke kwartet' hier zo'n beetje op de toppen van hun kunnen. Wie 'A Love Supreme' mooi vindt, kan hier zeker ook mee overweg.

Ik moet wel toegeven dat ik zo'n beetje afhaak na het album "The John Coltrane Quartet plays...". Wat daarna komt is mij over het algemeen te chaotisch en ik 'begrijp' die muziek gewoon niet echt meer. Ik heb wel veel van die albums in de kast staan, in de hoop dat het kwartje ooit nog eens valt, maar echt voor m'n plezier luister ik het over het algemeen niet.

Heemskerktollie
WISE ONE De opbouw, de chemie, de ritmiek...

avatar van Mathough
Wise One is inderdaad fenomenaal, de overgang van Crescent naar Wise One draagt daar in mijn optiek aan bij. Ik zie het tweede deel van Crescent eigenlijk als climax naar Wise one, maar Wise One is zonder Crescent ook al een klasse apart. Een groot pluspunt van Crescent vind ik dat de nummers op een inventieve wijze aan elkaar geschakeld zijn (Met als beste voorbeeld Crescent --- Wise One), dit maakt de luisterervaring spannend. 5*

avatar van Supernormal
'The Drum Thing' was me nog nooit echt opgevallen op dit album. Voor dit soort nummers is de Engelse benaming 'A Grand Finale' bedacht. Wat Coltrane hier blaast op zijn tenor is zo intiem en zacht, maar gaat recht naar het hart. Zo puur en herleid tot de essentie, en toch compleet raak! Allemaal perfect omkaderd door de ritmesectie. Magnifiek!

avatar van Barney Rubble
Een mooie, statige plaat van Coltrane. Intieme en zachte muziek die gemaakt lijkt voor de wegkwijnende nachtbraker. Wellicht minder intens dan bepaalde klassiekers van de beste man, maar zekers zo aangenaam.

avatar van heartofsoul
Dit album (op cd) heeft de afgelopen maanden steeds binnen handbereik gelegen, en vele draaibeurten gekregen. Ben inmiddels helemaal betoverd door eigenlijk alles wat ik hoor. Het nog in aantocht zijnde A Love Supreme is misschien van een nóg hoger niveau, maar Crescent doet er nauwelijks voor onder.
Zelfs The Drum Thing vind ik prachtig, terwijl ik van drumsolo's over het algemeen niet zo'n liefhebber ben. Vier topmusici die hier geen moment vervelen, mij in ieder geval niet.

avatar van EttaJamesBrown
Ben een beetje rozig in de tuin. Daar past dit heel goed bij. Mijn hond vindt dat ook en kijkt mij lamlendig aan. Daar is het een hond voor. Net zo’n natuurtalent als John.