Todd Tobias - Tristes Tropiques (2015)

Label: Tiny Room

1. Malayakolam (Rising Sun) (4:50)
  2. Piraha (2:13)
  8. Hiva Oa (4:06)
  9. Gharapuri (3:09)
  10. Nan Madol (2:26)
  11. Gunung Batur (2:52)
  12. Malayakolam (Setting Sun) (3:43)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Todd Tobias - Tristes Tropiques - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het is nog maar net een half jaar geleden dat de eerste soloplaat van Todd Tobias hier op de mat viel. De muzikant die ik tot op dat moment vooral kende als producer van flink wat platen van lo-fi pioniers Guided By Voices en soloplaten van Guided By Voices voorman Robert Pollard, maakte na een lange periode van gewenning indruk met het volstrekt ongrijpbare Impossible Cities.

Met Impossible Cities nam Todd Tobias nadrukkelijk afscheid van de lo-fi; het genre waarmee hij gezien zijn verleden nadrukkelijk werd geassocieerd. Impossible Cities stond vol met hypnotiserende soundscapes vol verrassingen, waarbij je zelf de beelden mocht verzinnen.

Ik geef direct toe dat het even duurde voor ik chocolade kon maken van de bijzondere muziek van Todd Tobias, maar uiteindelijk was Impossible Cities de perfecte soundtrack voor veel dromerige momenten.

Todd Tobias heeft de lo-fi inmiddels misschien afgezworen, maar de bijna onwerkelijke productiviteit die kleeft aan het genre is de Amerikaanse muzikant nog niet kwijt. Met Tristes Tropiques levert Todd Tobias immers al weer een nieuwe plaat af en het is er een die zijn voorganger qua schoonheid weet te overtreffen.

Tristes Tropiques is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Franse etnograaf en antropoloog Claude Lévi-Strauss. Dat zal de gemiddelde lezer van mijn BLOG waarschijnlijk niet zoveel zeggen, maar tijdens mijn studie was het één van de belangrijke boeken en ook een van mijn favoriete boeken. Het is overigens een boek dat leest als een roman en het is bovendien een boek dat precies 60 jaar geleden al aandacht vroeg voor de wijze waarop Indianenstammen in het Amazonegebied in de knel komen door voortschrijdende industrialisatie en verstedelijking; nog steeds een actueel thema.

Todd Tobias heeft het meesterwerk van Claude Lévi-Strauss nu voorzien van muziek en het is muziek vol toverkracht. Tristes Tropiques is toegankelijker en minder eclectisch dan Impossible Cities, maar minstens even dromerig en mysterieus.

Laat de prachtige klanken van Todd Tobias uit de speakers komen en je komt volledig tot rust. Onze gejaagde samenleving is opeens ver weg en er is alle tijd voor wegdromen. Gezien de achtergrond van de plaat droom ik zelf over de fascinerende ontdekkingsreizen van Claude Lévi-Strauss in de Tropen, maar net als bij Impossible Cities, kun je ook dit keer zelf de beelden verzinnen bij de lome en dromerige klanken van Todd Tobias.

Natuurlijk is Tristes Tropiques geen plaat die in hele brede kring zal worden omarmd, maar nog meer dan Impossible Cities is het een plaat die aandacht en vooral tijd verdient. Bij oppervlakkige beluistering zullen de atmosferische klanken op Tristes Tropiques waarschijnlijk snel vervliegen, maar duik diep in deze plaat en je hoort klanken van een bijna onwerkelijke schoonheid.

Impossible Cities vond ik uiteindelijk vooral een bijzondere plaat. Tristes Tropiques is nog bijzonderder en ook nog eens bloedmooi. Nu nog twee palmbomen en een hangmat ertussen om nog veel langer en intenser te kunnen verdwalen in deze unieke plaat. Erwin Zijleman