Popol Vuh - Einsjäger & Siebenjäger (1974)

West-Duitsland
Label: PDU

1. Kleiner Krieger (1:10)
  2. King Minos (4:30)
  3. Morgengruß (3:00)
  4. Würfelspiel (3:13)
  5. Gutes Land (5:16)
  6. Einsjäger & Siebenjäger (19:25)
  7. King Minos II * (1:56)
  8. Wo Bist Du? * (5:42)
Dwangbuis
Jammer dat de plaat pas echt op het einde op gang komt, want in het titelnummer tonen de Duitsers zonder pretentie dat ze ook symfonische rock moeiteloos aankunnen - samenspel piano-gitaar is schitterend! Een goede aanloop naar de top van hun minder experimentele periode.

avatar van Syndro
Ik vind Morgengruss anders een klein hemelsgeschenkje en ook Würfelspiel is erg mooi. Maar ik ben het met je eens, het hoogtepunt ligt toch wel in het titelnummer. Alleen al vanwege de piano.

Blijft een mooie album, na de elektronische periode is dit de meer spirituele kant, samen met Seligpreisung en Hohelied Salomo. De gitaar en piano zijn moi op elkaar ingespeeld, heeft zonder meer psychedelische momenten.

Toch nog iets meer over dit album. Florian Fricke zegt over dit album dat kant 1 bijna in één keer op de plaat is gezet. Het is een soort improvisatie tussen Daniël Fichelscher en Florian Fricke. Daniël Fichelscher was drummer en gitarist bij Amon Duul en volgde eigenlijk Conny Veit op. Hoewel hij op het vorige album ook al een rol speelde. Florian en Danny voelden elkaar goed aan op het album. Pas bij het titelnummer komt ook nog zangeres Djong Yun er bij.
Volgens Fricke was dit album het einde van een bepaalde cyclus van albums en bij de opvolger Das Hohelied Salomos begon een nieuwe cyclus. Hoewel ook daarin bijna met de zelfde muzikanten wordt gespeeld en de albums veel van elkaar weg hebben.
Persoonlijk zie ik dus wat minder in het einde en begin van een cyclus. Maar dat zal wel aan mij liggen. Wat blijft is toch een wondermooi album dat zelfs na zoveel jaar niet nog fris klinkt. Ik heb zowel de vinylplaat uit de jaren 70 als de cd. Ik sta er wel van te kijken wat men voortaan over heeft voor de vinylplaat, maar kan deze toch niet wegdoen.

avatar van E-Clect-Eddy
Album van de pioniers van Krautrock aldus Discogs... heeft een 20e stem nodig, bij deze.

Prog Rock is niet zo mijn ding en instrumentale Prog Rock nog minder, maar dit is licht Psychedelisch en de meeste nummers zijn kort en dan kan ik het wel hebben. In het titelnummer Einsjäger & Siebenjäger is halverwege wel kort een zangeres te horen maar het mag geen naam hebben, in de fade-out is ze ook nog een paar seconden te horen.

Op de bonustrack Wo bist du? is wel een zangeres te horen maar herhaalt voornamelijk de titel van het nummer.