Nicolas Jaar - Nymphs II (2015)

Electronic
Label: Other People

1. The Three Sides of Audrey and Why She’s All Alone Now (7:31)
  2. No One Is Looking at U (7:49)
Absurd goed weer. Ik ben totaal niet in staat om objectief over deze man te oordelen, in mijn oren bewijst Nico zich keer op keer als een van de grootste vernieuwers van deze tijd. Natuurlijk, het heeft een paar draaibeurten nodig. Maar het is makkelijk kiezen tussen muziek waarvan ik pas gaandeweg de schoonheid ontdek en instant-crush muziek die na 10 keer begint af te bladderen.

Over Nymphs 2: The Tree Sides of Audrey and Why She's All Alone Now lijkt me een regelrechte referentie naar Audrey uit Twin Peaks, gezien Nico zijn Essential Mix begon met Angelo's Badalamenti's toelichting over de soundtrack. Een tergend langzame maar sfeervolle intro, die pas tot ontbranding komt vanaf 3:53. Dan verdwijnt de bass even en gaat de focus naar de sfeer, naar de reis. Wonderschoon is het. Muziek die dwingt om nauwkeurig beluisterd te worden, zo rijk en gelaagd is het.

No One's Looking At You is iets meer rechttoe rechtaan, al is dat nogal relatief bij Nicolas Jaar. De vocal is bedwelmend, zoals hij dat eerder voor elkaar kreeg met Why Didn't You Save Me. Van de twee nummers leent deze track zich meer voor een liveset. Stom dat ik niet naar z'n set op Lentekabinet ben geweest vorig weekend.

Nymphs 2 behoort tot het beste kwartier aan muziek dat 2015 voort gaat brengen. Hopelijk komt er snel een volledig album, want dat is me iets te lang geleden.

Na de stortvloed aan reacties op het bovenstaande bericht zullen jullie helemaal gek worden wanneer jullie horen dat over twee weekjes Nymphs III uitkomt!

avatar van philtuper
@NicolasJaar Ik word helemaal gek.

avatar van andnino
Is er eigenlijk een Nymphs (I)? Nog een minuut of 10-15 van dit werk erbij en je hebt namelijk een album dat misschien wel even goed is als Space is Only Noise of Don't Break My Love.

avatar van Arrie
andnino schreef:

Don't Break My Love is met terugwerkende kracht Nymphs I geworden. En er is ook nog een Nymphs IV, die staat niet op MuMe omdat het een single is, maar dat is het nummer Fight.

Edit: Spotify moest MuMe zijn, foutje.

avatar van andnino
Arrie schreef:

Edit: Spotify moest MuMe zijn, foutje.

Waarmee je Don't Break My Love de single bedoelt, neem ik aan? Bedankt, die gaat ook op de luisterlijst.

avatar van Arrie
andnino schreef:

Nee, Don't Break My Love staat wel op MuMe, dus ik neem aan dat dat een EP is.

Dus:
Nymphs I: Don't Break My Love EP
Nymphs II
Nymphs III
Nymphs IV: Fight

avatar van T.O.
No One Is Looking At U is heel mooi.

Jammer dat het eerste nummer van dat in zichzelf gekeerde gefröbel is, waar wel meer collega's van Jaar zich aan bezondigen. Inclusief verknipte emo-vocalen.

Het sound design, als ik het zo goed noem, is wel echt goed op beide tracks.