BJ's Wild Verband - Later (2015)

Roots

8. Tederheid
  9. Gitaar
  10. Missen
avatar van Lura
De carrière van Bart-Jan Baartmans begon in de jaren tachtig in de Nederlandstalige new-waveband Square Objects en daarnaast in de rockabillyband Tuney Tunes. Na nog een aantal andere samenwerkingsverbanden begon hij eind jaren negentig een solocarrière.

Later is intussen zijn twaalfde album. Op de eerste zes cd’s werd in het Engels gezongen, vanaf Verpand in het Nederlands. Later werd praktisch geheel live in zijn eigen studio Wild Verband opgenomen, met Mike Roelofs (Hammond B3, Moog bas en zang) en Sjoerd van Bommel (Drums en zanger).

Alle drie beschikken over een schat aan ervaring. Mike Roelofs werkt onder andere samen met Arno Adams, voor wiens mooie cd Maondaagmorgezon hij de schitterende arrangementen schreef. Sjoerd van Bommel verwierf bekendheid in Bots en in de band van Frédérique Spigt. Daarnaast speelden Sjoerd en Mike al mee op eerdere solo albums van BJ en bij diens optredens.

Het drietal werkte in het verleden als sessiemuzikanten ook vaak samen als ritmesectie (vaak met BJ op bas) op cd’s van singer-songwriters uit binnen- en buitenland. Die veelvuldige samenwerking van de heren valt zeer goed terug te horen op Later.

In een week tijd schreef BJ alle nummers met de band in gedachten. De arrangementen ontstonden tijdens de sessies ter plekke. Die improvisaties leveren een zeer relaxt resultaat op. Bovendien hoor je duidelijk het spelplezier terug. Het gebodene is een mix van blues, soul, country en rock & roll. En het heeft het improviserende van jazz.

De teksten op Later zijn redelijk bespiegelend en gaan volgens BJ over Marvin Gaye, hotelkamers, ijdelheid, gitaren, liefdeskoorts, jeugddromen, langspeelplaten en existentialisme verbinden. Zo wordt in opener Er speelt zoveel verwezen naar Marvin Gaye, zijn favoriete zanger en diens periode in Oostende. Het leverde BJ een fascinatie voor die stad op.

Wild verband is overigens zowel een verwijzing naar zijn gedeeltelijk in wildverband gebouwde studio als zijn losse samenwerkingverbanden met diverse musici. Voor degenen die niet graag naar Nederlandstalige muziek luisteren, werden de liedjes ook in het Engels opgenomen. Gratis verkrijgbaar als digitale download bij aankoop van de cd, maar ook separaat te koop als digitale download op de website van Continental.

Later is na eerder dit jaar Caballero zonder filter van Björn van der Doelen en Allez Soldaat de tweede rootsplaat van Brabantse bodem die zich met gemak kan meten met het allerbeste van buitenlandse bodem.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: BJ's Wild Verband - Later - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Bart-Jan Baartmans maakt al sinds de jaren 80 muziek in nogal uiteenlopende bands. Inmiddels kennen we hem ook al weer geruime tijd als BJ Baartmans en als voorman van zijn voormalige band BJ’s Pawnshop en zijn huidige band BJ’s Wild Verband.

BJ Baartmans maakte in het verleden vooral Engelstalige muziek, maar stapte een jaar of tien geleden over op het Nederlands.

Dat werpt voor mij over het algemeen een flinke drempel op, al kan ik Nederlandstalige muziek inmiddels meer waarderen dan een aantal jaren geleden toen Nederlandstalige muziek meestal een allergische reactie opriep.

Later, de meest recente plaat van BJ’s Wild Verband kan rekenen op opvallend positieve recensies, waardoor ik toch nieuwsgierig werd naar de verrichtingen van BJ Baartmans en zijn muzikale medestanders Mike Roelofs en Sjoerd van Bommel.

Het is me zeker niet tegen gevallen. Later is een geïnspireerd klinkende plaat met de ene na de andere prachtsong. Het drietal achter BJ’s Wild Verband is bovendien goed voor een mooi geluid waarin invloeden uit de blues en rock domineren, maar een vleugje Nedersoul en wat jazzy improvisaties ook nooit ver weg zijn.

Sjoerd van Bommel drumt subtiel en avontuurlijk, Mike Roelofs vult prachtig de gaten met zijn orgel en de bas, terwijl BJ Baartmans de plaat voorziet van mooie bluesy gitaarlijnen, die het ene moment flink mogen scheuren, maar ook subtiel en lang mogen uitwaaien.

BJ Baartmans overtuigt niet alleen als gitarist, maar ook als zanger. Zijn vocalen doen vanwege de Brabantse tongval wel wat denken aan Henny Vrienten, maar ook de naam van Thé Lau duikt bij beluistering van Later als vergelijkingsmateriaal op. De vocalen van BJ Baartmans voorzien de persoonlijke songs op de plaat van voldoende doorleving en een emotionele lading, waardoor de plaat zich makkelijk opdringt.

De naam van Henny Vrienten duikt overigens ook op wanneer je in de songs op Later duikt. Net als Henny Vrienten op het fraaie En Toch…, vertelt BJ Baartmans op Later mooie verhalen en verpakt hij deze verhalen in songs die vermaken maar ook verrassen, bijvoorbeeld door passages waarin volop ruimte is voor experimenten en solo’s.

Later is een veelzijdige rootsplaat en het is een rootsplaat die zeker niet onder doet voor die van de buitenlandse concurrentie. Hoewel ik over het algemeen niet heel gek ben op Nederlandstalige muziek, zitten de Nederlandse teksten op Later me nergens in de weg. Iedereen die Later aanschaft kan overigens ook een Engelstalige versie van de plaat downloaden, maar op de één of andere manier ben ik gehecht geraakt aan de charmes van de Nederlandse versie. Een prima rootsplaat van eigen bodem derhalve en een rootsplaat waarop we best trots mogen zijn. Erwin Zijleman

avatar van Bartjeking
Aan dit soort mooie reviews kan ik weinig toevoegen, dank! Ik moet overigens altijd aan Bram Vermeulen denken als ik de Stem van BJ Baartmans hoor. Tekstueel compleet anders, maar dezelfde prettige stem.