Bathory - Blood Fire Death (1988)

Zweden
Label: Black Mark

1. Odens Ride over Nordland (3:00)
  2. A Fine Day to Die (8:36)
  3. The Golden Walls of Heaven (5:22)
  4. Pace 'Till Death (3:40)
  5. Holocaust (3:25)
  6. For All Those Who Died (4:57)
  7. Dies Irae (5:12)
  8. Blood Fire Death (10:30)
avatar van Devoo
Ik hou totaal niet van Black Metal, maar dit albumpje vind ik toch een zeer degelijke plaat. Gewoon sterke en vooral sfeervolle nummers, met rustige intermezzo's in verwerkt. De zang is niet typisch Black, en dat vind ik ook al een pluspunt. De productie is wat magertjes, mar wat wil je? Dit album stampt al uit 1988.

3.0*
Want, het is nog steeds niet mijn genre.

Zeker een goed album, 't beste black metal album dat ik ken. Ook heeft dit album veel invloed gehad op de black metal bands die hierna volgde.

4,5 sterren!

avatar van Edwynn
Blood Fire Death was het eerste album waarop Quorthon de befaamde vikingelementen introduceerde. Na een stemmig intro met hoefgetrappel en gehinnik van het 8 benige paard van Oden start het album met het heldhaftige A Fine Day To Die. Na een akoestische inleiding gaat het nummer over in een stijdgewoel wat zijn weerga niet kent op comfortabel bang niveau. Onmiddellijke extase treedt in.

Na deze onwaarschijnlijke opening vervolgt de plaat zijn weg op een wat meer vertrouwde manier met het verpulverende The Golden Walls Of Heaven. Eigenlijk bevat Blood, Fire Death ook direct het beste van de hardere Bathory tracks. Holocaust en Dies Irae zijn eveneens bikkelharde zwartgerande thrashgranaten.

Met het oppermachtige titelnummer sluit het album af zoals het begonnen is. Heldhaftig, en majestueus. Hier duiken de akoestische passages weer op. Het serene koorwerk brengt je onmiddellijk weer naar de met bloedbesmeurde slagvelden alwaar de gevallenen de komst van de Walküren afwachten.

Dit gehoord hebbende zal men tot de slotsom komen dat Blood Fire Death een blauwdruk moet zijn voor de moderne black metal. Begonnen als Venom verering schaafde Quorthon aan zijn Bathory en gaf het meerdere gezichten. Twee van de meest graag geziene gezichten komen op dit album op voortreffelijke wijze samen.
Het is bij vlagen episch, overdonderend maar ook bij vlagen vernietigend en bikkelhard.

avatar van Dr.Pat
A Fine day to Die _ _

avatar van Faalhaas
Hele dikke vette klasse! Belachelijk laag gemiddelde!

avatar van scott
En hier een iets wat gladde en strakke Bathory. Maar toch nog lekker genoeg om zo nu en dan van te genieten. De kwaadheid is aanwezig, passie ontbreekt nog steeds niet en Quorton weet met blood fire death de plaat op een fantastische manier af te sluiten.
Kaasplankje en een goed glas whiskey maken je Bathory moment compleet.

avatar van DargorDT
Meedogenloos plaatje. Ongelooflijk, als je bedenkt dat deze muziek in 1988 uitkwam. Zo donker, scherp, venijnig, ijzig en bikkelhard klonk metal toen zelden. In 1988 waren (als ik het goed heb) speed metal, power metal en thrash in de mode. De zanger heeft bepaald geen gouden keeltje (eerder een keeltje van schuurpapier) maar past wel erg goed bij de muziek. Dus wat dat betreft valt er niets te klagen.

Grommende metal uit de donkerste krochten van de muziekwereld. Koptelefoon op en knallen maar.

avatar van Edwynn
Nou ja, er waren destijds natuurlijk al zat teringharde death- en blackmetalbandjes actief. Bathory zette denk ik wel een standaard, een blauwdruk zo je wilt, neer voor de sound van de Scandinavische scene die in de jaren 90 zou opkomen.