Chantal Acda - The Sparkle in Our Flaws (2015)

Pop / Folk
Label: Glitterhouse

1. Homes (6:50)
  2. Everything and Everyone (3:23)
  3. Games (4:27)
  4. The Other Way (4:31)
  5. The Sparkle in Our Flaws (6:29)
  6. Up and Down (3:30)
  7. Minor Places (3:55)
  8. Still We Guess (5:37)
  9. Arms Up High [Live in Hannover] * (6:06)

met Peter Broderick

10. The Other Way [Live in Dresden] * (4:15)

met Peter Broderick

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Up and Down werd in mei al vrijgegeven.

avatar van Lura
Dat was bekend Erg mooi nummer overigens, ben zéér benieuwd naar de rest van de cd van deze Brabantse.

avatar van Lura
Zojuist voor de eerste keer beluisterd, erg mooi!! Fans van haar vorige album zullen volgens mij blij zijn met het album.

avatar van Ducoz
Hij staat ook op de luisterpaal. Ik vind het best een mooie plaat eigenlijk.

avatar van E-Clect-Eddy
Het is allemaal weer mooi om naar te luisteren, toch hou ik meer van de haar samenwerking op sleepingdog - With Our Heads in the Clouds and Our Hearts in the Fields

avatar van popstranger
Gisteren de albumvoorstelling in de AB Brussel en moet zeggen dat ik de hele tijd bijna ademloos heb staan luisteren en kijken. Heb het album stante pede gekocht, prachtige liedjes die ideaal kleuren bij dit seizoen. Ook leuk om via deze weg ook eens Peter Broderick bezig te horen in haar band.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Chantal Acda - The Sparkle In Our Flaws - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

The Sparkle In Our Flaws van Chantal Acda heb ik al geruime tijd in huis en is zo’n plaat waarvan je ongemerkt steeds meer geniet, maar die zich toch niet heel erg opdringt.

De plaat is daarom lang op de stapel voor deze BLOG blijven liggen en dat is jammer. Heel jammer zelfs. De intieme luisterliedjes van Chantal Acda zijn immers wonderschoon en blijken het uitstekend te doen bij het herfstweer van de laatste tijd.

Chantal Acda ken ik persoonlijk vooral als de schitterende vrouwenstem op de platen van Isbells, maar de Belgische singer-songwriter maakte een jaar of twee geleden ook al eens een prima soloplaat. The Sparkle In Our Flaws vind ik persoonlijk nog wat mooier en is een plaat die zich kan meten met die van de concurrentie in binnen- en buitenland.

Het sterkste wapen van Chantal Acda is haar bijzondere stem. Het is een mooie en heldere stem die gemaakt lijkt voor traditioneel aandoende Britse folk. Chantal Acda heeft zich zeker laten beïnvloeden door dit genre, maar geeft ook haar eigen draai aan alle invloeden uit het verleden.

De folky songs van Chantal Acda zijn vaak fluisterzacht en bloedmooi, maar steken ook bijzonder knap in elkaar. De instrumentatie op The Sparkle In Our Flaws is sober, maar zit stiekem vol verrassingen, waaronder fraai repeterende patronen en schitterende strijkers.

Het is een instrumentatie die hierdoor nadrukkelijk de aandacht trekt, maar op hetzelfde moment is het ook een instrumentatie die de fraaie stem van Chantal Acda volledig in de spotlights zet. De combinatie van beiden zorgt er wel voor dat Chantal Acda een duidelijk eigen geluid heeft en dat is een groot goed.

Door de combinatie van een sobere maar ook avontuurlijke instrumentatie en een stem waarvan je alleen maar kunt houden, is The Sparkle In Our Flaws bovendien een plaat die makkelijk betovert en je heerlijk laat wegdromen. Dat wegdromen gaat soms zo ver dat je vergeet hoe mooi en bijzonder deze plaat is. Niet doen, want daarvoor is The Sparkle In Our Flaws van Chantal Acda echt veel te mooi en bijzonder. Erwin Zijleman

avatar van brt
brt
Mooie recensie erwinz. Ben het voor een groot deel met je eens, maar vind de liedjes over de gehele linie toch net ietsje minder dan haar vorige. Misschien ook omdat je het 'trucje' nu verwacht. Wel is de productie wat gedurfder, spannender dan haar debuut.

Op 19 december staat ze trouwens op het Stille Nacht festival in Lelystad, samen met de door jou genoemde Isbells, die trouwens net hun mooiste plaat gemaakt hebben (wat mij betreft), ik ga beiden zeker live checken dan!

Ik zal haar debuut ook nog eens beluisteren

erwinz schreef:
Ik zal haar debuut ook nog eens beluisteren

Haar vorige is niet, zoals in een hele hoop recensies wordt gesuggereerd, haar debuut. Een stuk interessanter dan haar solo albums vind ik dit album : Distance, Light & Sky - Casting Nets (2014)

avatar van erwinz
Nog een hoop te ontdekken.

erwinz schreef:
Nog een hoop te ontdekken.

Gezien het aantal recensies wat je plaatst, ontdek je volgens mij meer dan genoeg.

avatar van erwinz
Kan inderdaad niet heel veel meer bij, maar de komkommertijd komt er aan.

avatar van Broem
Lura schreef:

+1. Een absoluut topalbum. Overigens met veel plezier voor het eerst naar The Sparkle geluisterd. Erg goed hoor.