Hunee - Hunch Music (2015)

Duitsland
Electronic / Dance
Label: Rush Hour

1. Woods (3:12)
  2. Crossroads (6:50)
  3. Silent Sensation (5:50)
  4. Rare Happiness (5:51)
  5. Burning Flower (3:23)
  6. Error of the Average (6:27)
  7. Failed Movement (3:35)
  8. Hiding the Moon (7:04)
  9. Bruises (3:28)
  10. Amo (1:36)
  11. The World (6:26)
avatar van Lura
Dit album heeft gisteren de VPRO 3 voor 12 award gewonnen voor beste Nederlandse (?) album van 2015. Rare jongens bij de VPRO, het jaar duurt nog drie maanden. Bij de VPRO hadden ze vroeger een goede muzieksmaak, iets waar ik ze nu niet meer op kan betrappen gezien de lijst met genomineerden.

Vento Vivimus
Lura schreef:
Je wordt duidelijk ouder papa ! Je reactie is wel erg kort-door-de-bocht. Duidelijk geen kaas gegeten van wat wel IDM wordt genoemd, Intelligent Dance Music, of eigenlijk beter 'Hunch Music' zoals hij het zelf noemt & dat is duidelijk wat anders dan het line dance' dat ik je eerder zie doen.

Ik citeer uit het juryrapport:
"Maar de kern blijft natuurlijk dat album zelf. Het is verfrissend en waanzinnig muzikaal en waar veel house-albums aanvoelen als een verzameling singles, blijft het hier de hele tijd verrassen met zijn unieke sound en ritmes. Het is een album dat je met de handen in het haar doet zitten als je het in een hokje wilt duwen, een album dat je ook mooi kunt vinden als je het nog niet helemaal begrijpt. Het is vrijwel instrumentaal en toch heb je het gevoel dat de maker er zijn persoonlijkheid er in verweven heeft."
& daar ben ik het nu eens van harte mee eens. Eindelijk een Nederlandse concurrent voor FourTet, Bonobo & Caribou c.s., als is het dan eigenlijk een Duitse expat.

avatar van Lura
Ten eerste is Hunee een Duitser, die af en toe in Amsterdam verblijft en ten tweede had ik het over de shortlist met genomineerden, Vento Vivimus. Als dat het beste is wat er dit jaar in Nederland verschenen is, dan zou dat wel heel karig geweest zijn.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Vento Vivimus schreef:

Dit is duidelijk een stuk meer 4/4 dansvloergeoriënteerd dan de artiesten die je daar noemt. Aan het grootste deel van hun werken kan dit album op kwalitatief vlak ook niet tippen - hooguit aan het werk dat Dan Snaith als Daphni heeft gemaakt, tracks die ook qua stijl het dichtst in de buurt komen. Hunch Music is wel prikkelend, en sommige van de tracks maken me benieuwd naar wat Hunee nog meer in zijn mars heeft... Maar of hij een echte klassieker kan maken, wat Four Tet, Caribou en Bonobo in mijn ogen meerdere keren hebben gedaan, valt nog te bezien.