Girl Band - Holding Hands with Jamie (2015)

Ierland
Label: Rough Trade

1. Umbongo (4:15)
  2. Pears for Lunch (3:35)
  3. Baloo (4:14)
  4. In Plastic (3:39)
  5. Paul (6:53)
  6. The Last Riddler (1:20)
  7. Texting an Alien (2:27)
  8. Fucking Butter (7:49)
  9. The Witch Dr. (4:19)
avatar van hoi123
Feestje! Al lang niet meer zo naar een album uitgekeken als deze.

avatar van Masimo
Wie is die Jamie nou? Ik herinner me dat de bassist bij het concert op Best Kept Secret ook al een shirt aan had met daarop 'Jamie' geschreven, waar ik maar geen kaas van kon maken, omdat geen van de bandleden zo heet... Heeft iemand het antwoord? Dan kan ik weer slapen

avatar van niels94
Is deze al ergens te beluisteren of gewoon gelekt?

Gelekt.

Qua rauwheid doet het me een beetje denken aan Rats on Rafts alhoewel het daar verder niet op lijkt. Daar kan ik wel wat beter naar luisteren. Bij Girl Band wordt het al snel vermoeiend en hoor ik liever zo af en toe een nummer voorbijkomen.

Masimo schreef:

Klik hier voor het antwoord op uw vragen - en meer leuke weetjes

avatar van niels94
Maar, hoi123 en Masimo, wat vínden jullie hier nou precies van? Ik zie 4* boven jullie berichten staan, maar aangezien hoi123 bijvoorbeeld de EPs 4,5* geeft, ben ik toch benieuwd.

Komt die lagere score wellicht door een aantal net iets minder boeiende momentjes tussen de hoogtepunten, daar waar de EPs eigenlijk alleen maar hoogtepunten bevatten? Daar zou ik me wel een beetje in kunnen vinden, voor zover ik het goed beluisterd heb (dat is eigenlijk nog niet goed genoeg gebeurd). Wat overigens niet wegneemt dat dit sowieso een heel tof album is, zo veel heb ik al wel gehoord.

niels94 schreef:
Ja, dat is het eigenlijk precies. Het album is op verschillende momenten echt spectaculair - Paul en Pears for Lunch behoren naar mijn mening al tot de beste nummers van het jaar - en weet, nog knapper, ook nog eens (relatieve) rustmomentjes zoals het eveneens fantastische Texting an Alien te pakken. Ook vind ik het fantastisch dat ze hun geluid zodanig hebben weten te ontwikkelen dat hun muziek wat mij betreft niet zomaar als noise omschreven kan worden: ook binnen de nummers is alles echt een unieke, "subtiele" mix van gierende agressie, totale waanzin ("Nutella, nutella, nutella, nutella, nutella, nutella, nutella, nutell.") maar ook wat nuance om het allemaal juist beter tot zijn recht te doen komen. Wel laat het me soms niet zo steil achterover slaan zoals de EP's wel constant doen. Dit is vooral het geval bij de iets mindere afsluiter, die natuurlijk wel erg fijn noisy is, maar niet die verrukkelijke woeste vuist in je gezicht geeft die Girl Band ondertussen tot zijn handelsmerk heeft gemaakt.

Dat neemt echter niet weg dat het album voor mij nét op het randje zit tussen 4 en 4,5 (ik vind hem nu ook een stuk beter dan twee weken geleden) en dat Girl Band wat mij betreft nog steeds één van de interessantste, zo niet de interessantste band is van dit moment.

avatar van niels94
Meh. Dit is gewoon een geweldig album.

avatar van hoi123
Bevalt verrassend goed ook als je hem 's ochtends vroeg met een bonkende kater en een slaapgebrek luistert. Heerlijk album toch.