menu

Farao - Till It's All Forgotten (2015)

mijn stem
3,70 (10)
10 stemmen

Noorwegen
Pop / Electronic
Label: Arts & Crafts

  1. TIAF (3:21)
  2. Bodies (3:17)
  3. Hunter (4:25)
  4. Maze (3:59)
  5. Feel (4:01)
  6. Anchor (3:55)
  7. Warriors (3:39)
  8. Silence (4:09)
  9. Fragments (3:21)
  10. Are You Real? (5:05)
totale tijdsduur: 39:12
zoeken in:
avatar van Ray P Leak
4,0
Nog geen reacties bij dit wonderschone album?

avatar van erwinz
4,5
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Farao - Till It's All Forgotten - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Er zijn momenteel nogal wat zangeressen die zich bij voorkeur omgeven met een flinke bak elektronica, waardoor het niet meevalt om aandacht te trekken in dit genre.

Till It’s All Forgotten van Farao krijgt tot dusver maar weinig van deze aandacht en dat is jammer. Het alter ego van de Noorse singer-songwriter Kari Jahnsen heeft immers een hele spannende en bijzondere plaat gemaakt.

Till It’s All Forgotten werd deels in Londen en deels in Berlijn opgenomen en werd geproduceerd door de ook van de folktronica band Tunng bekende Mike Lindsay. Mike Lindsay zorgde ervoor dat het debuut van Farao prachtig en ook opvallend warm klinkt; Kari Jahnsen doet de rest.

Op Till It’s All Forgotten speelt elektronica een belangrijke rol, maar de plaat klinkt ook geregeld zeer organisch. Het is slechts één van de vele tegenstrijdigheden die van het debuut van Farao zo’n bijzondere plaat maken.

Kari Jahnsen heeft aan de ene kant een voorliefde voor toegankelijke popliedjes, maar schuwt aan de andere kant ook het experiment niet. De Noorse maakt af en toe warmbloedige popliedjes, maar kan ook klinken als een echte Scandinavische ijsprinses. Till It’s All Forgotten bevat atmosferische klankentapijten waarbij het heerlijk wegdromen is, maar staat ook bol van tegendraadse ritmes en andere klanken die tegen de haren instrijken. Farao maakt muziek die af en toe heerlijk rustgevend is, maar aan de andere kant gebeurt er zoveel op de plaat dat het je meer dan eens duizelt.

Till It’s All Forgotten van Farao kost daarom in eerste instantie flink wat energie, maar wat krijg je er uiteindelijk veel voor terug. Na enige gewenning werd ik compleet betoverd door het bijzondere debuut van Farao. Het is een debuut dat je steeds weer blijft verrassen en verbazen, maar het is ook een debuut dat vol staat met memorabele popliedjes waarvan je alleen maar intens kunt houden.

Till It’s All Forgotten van Farao is een ontzettend knappe plaat, die echt veel meer aandacht verdient dan de plaat tot dusver krijgt. Ik schrijf hem op voor mijn jaarlijstje. Ja, echt. Erwin Zijleman

avatar van Mjuman
erwinz schreef:
Till It’s All Forgotten van Farao is een ontzettend knappe plaat, die echt veel meer aandacht verdient dan de plaat tot dusver krijgt. Ik schrijf hem op voor mijn jaarlijstje. Ja, echt. Erwin Zijleman


Het probleem is evenwel dat je die 4,5* zo vaak uitdeelt, dat je er zelf voor zorgt dat bovenstaande wens vermoedelijk niet uitkomt. Wat is die 4,5* waard als je 'em zo vaak (en weinig kritisch) uitdeelt? Dan wordt jouw cijfer ahw een negatief kompas.

Nog een geluk dat deze naam al via een andere weg tot mij was gekomen.

avatar van erwinz
4,5
Ik schrijf alleen over platen die ik goed vind en daarom scoor ik vrijwel nooit onder de 4. Geloof me, ik heb ook tientallen nieuwe albums liggen die een 3 of lager scoren, maar daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen.

avatar van Mjuman
erwinz schreef:
Ik schrijf alleen over platen die ik goed vind en daarom scoor ik vrijwel nooit onder de 4. Geloof me, ik heb ook tientallen nieuwe albums liggen die een 3 of lager scoren, maar daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen.

Misschien zou je dat juist wel moeten doen, alsmede wat inhoudelijker over de muziek zelf (instrumenten en zo).Dat zou voor mij misschien geloofwaardiger zijn

avatar van erwinz
4,5
Ik kan de albums die ik wel heb beluisterd maar niet goed vind best een beoordeling geven.
Ik zeg geregeld wat over de instrumenten toch?

avatar van Mjuman
erwinz schreef:
Ik kan de albums die ik wel heb beluisterd maar niet goed vind best een beoordeling geven.
Ik zeg geregeld wat over de instrumenten toch?


Jawel, maar ik vind het bijv interessant om te weten wat voor synths er gebruikt worden. Zo zag ik vorig jaar Julia Holter live en die speelde op een Nord Stage; een modulaire synth die rood van kleur is. Het viel me op dat ik dit jaar op LGW zeker drie bands met die synth heb zien optreden. Schijnt met name live een mooi all-round apparaat te zijn.

Een ander voorbeeldje: op de laatste van Lucinda Williams hoor ik zowel een Hammond-orgel als een 12-snarige gitaar. Meld dat dan even in een bespreking, liefst met merk erbij (ik denk nl een Rickenbacker te horen) - dat vind ik bijzondere, technische details; die hebben voor mij - een dat kan een persoonlijke tic zijn - meer waarde dan de zoveelste sfeerschets. Sfeerervaring is toch persoonlijk.

En wanneer er meerdere besprekingen bij één album staan, kan je je juist door detailinfo je onderscheiden. Bij de nieuwste Anna von Hauswolff heeft geen scribent zich afgevraagd waar dat Pomperipossa op sloeg hint: zoek eens op dat woord i.c.m. Astrid Lindgren (Pippi)

Dit album ga ik wél beluisteren - ik heb iets met Scandinavische zangeressen

avatar van erwinz
4,5
Ik ben niet zo van de details maar ik begrijp je punt.

Deze cd zal je niet tegenvallen

avatar van zaaf
Jouw beschrijving beviel mij wél Erwin. Je deelt bij de recensies (dus bij de platen die je bevallen) net zo vaak een 4,0 uit als een 4,5. En aan de toonzetting van je relaas is dat verschil voelbaar.
Dat maakt ook dat ik nog nieuwsgieriger kan zijn.

En een Rickenbacker is mooi hoor

avatar van Mjuman
Inmiddels een drietal malen gedraaid en ik moet zeggen: het album landt lekker. Het is een wat complexer (van geluid) album, waarop je een aantal kwalificaties/vergelijkingen kunt loslaten. Maar singer-songwriter is imo niet een van de meest geëigende.

Je zou eerder kunnen denken aan muziek die zwaar leunt op electronica en dan noem ik Laurie Anderson, als grande dame in dit (sub)genre, en denk ook aan Julia Holter eveneens Noorse Susanna (and the Magical Orchestra). Kortom dit is muziek voor de zwaarmoedige neoromanticus - I hand it over to my man zaaf

avatar van philtuper
Ik heb ook geen moeite met de recensies van erwinz, het gaat er om wat jij als lezer er mee doet. Ik hoef niet te weten of er een rode synthesizer gebruikt wordt of dat er een gele pony op het podium staat (alhoewel, dat laatste dan weer wel! Ik beschouw het als prettig leesbare recensie die me een uitstekend beeld geven van wat ik kan verwachten. En nee, ik heb geen behoefte aan recensies van baggeralbums Mjuman. Wat heb je daar aan? Lees liever iets over wat iemand raakt.

Dit album raakt me bij vlagen overigens...

avatar van Lukas
Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Recensies

avatar van Ray P Leak
4,0
'De krenten uit de pop' heb ik al een paar jaar in mijn bookmarks staan, omdat ik altijd opzoek ben naar goeie albums. Ben ook blij ooit een site te hebben gevonden waarop louter DIE albums worden besproken waar de muzikale vakmansschap vanaf spat, in welk gerne dan ook. Los ervan of een besproken album je uiteindelijk aanspreekt.

Mooi dat ook Farao in je lijstje staat, en terecht.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:23 uur

geplaatst: vandaag om 13:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.