U.S.U.R.A. - Open Your Mind (1993)

Italiƫ
Dance
Label: Time

1. Open Your Mind (5:10)
  2. What You Gonna Do About My Love (3:40)
  3. Sweat (6:00)
  4. Drive Me Crazy (4:05)
  5. Tear It Up! (4:10)
  6. Listen to My Prayer (4:06)
  7. Come Bring Me (3:58)
  8. You Are My Rhythm (3:40)
  9. Sweat (Soakin' Wet) (3:34)
avatar van musicfriek
Open Your Mind!

Fantastische plaat blijft dat.

Ik wist niet dat er een heel album van Usura was. Het nummer Sweat was ook een single geloof ik.

Zeker een fijne klassieker

avatar van brooklyn
Heerlijk nummer is dat idd. Ik wist ook niet dat het een afkorting was

avatar van TheSilmarillia
Ja Open Your Mind is nog steeds heerlijk, zelfs na 13 jaar

En Sweat was idd een single, musicfriek

avatar van John Doe
Goed feelgood house album ook. Destijds had ik dit wel naast m'n House Party en 2 Unlimited tapes willen hebben.

avatar van Yak
Yak
TheSilmarillia schreef:
En Sweat was idd een single, musicfriek

Ik héb die single van Sweat zelfs.
Open Your Mind was inderdaad gaaf, maar wel voor een héél groot gedeelte gebaseerd op een gejatte loop. Die werd een paar jaar eerder ook al gebruikt in Do U Want Me van Technoise en komt oorspronkelijk (meen ik) van de Simple Minds.

avatar van VanDeGriend
Yak schreef:
oorspronkelijk (meen ik) van de Simple Minds.

Inderdaad. Het betreft het nummer New Gold Dream van de gelijknamige cd. Eigenlijk hebben ze weinig met dat nummer gedaan anders dan er "Open Your Mind" door heen brullen. Klinkt erg lekker allemaal maar de eer dient toch voornamelijk naar Simple Minds te gaan.

avatar van gemaster
En dit was dus het laatste zetje dat ik nodig had om dat album van de Simple Minds eens te gaan beluisteren

avatar van monique
open your mind is voortreffelijk,ook het geflopte ''tear it up'' is een lekker nummer,kortom een goede plaat,jammer dat we na dit album nooit meer wat van usura hebben gehoord

avatar van T.O.
Ik lees nu dat die "Open Your Mind" vocale sample uit de film Total Recall komt. Zou dat Ahnold himself zijn?

Ging de Governator toch ongemerkt terug naar zijn Europese roots

avatar van Kos
Kos
Tuurlijk niet, da's die vage androidvrouw toch?

avatar van BoordAppel
Nee, die quote komt van Kuato.

Ok, weer wat geleerd

avatar van Kos
Kos
BoordAppel schreef:
Nee, die quote komt van Kuato.
O ja, hoe kon ik het vergeten .

avatar van RogerV
Voor die tijd aardige houseplaat maar door de tand des tijd hoor je dat een aantal tracks bijzonder tekort schieten. Waar de tijdsporen bij het magische Open your mind charmant zijn worden ze op enkele andere tracks storend.

Het tweeluik van Sweat en Crazy staan nog overeind. De rest is te zwak om nog te kunnen bekoren.

avatar van Angelo
In 1997 werd er een remake uitgebracht van de titeltrack door DJ Quicksilver en die vind ik eigenlijk nog stukken beter dan het origineel. Neigt ook meer naar trance in plaats van house, naar mijn idee. Wat zo raar is, is dat die eigen nummers van Quicksilver inmiddels heel slecht verouderd zijn en nogal goedkoop klinken, terwijl zijn bewerking van 'Open Your Mind' nog gerust een paar jaar meekan. Heerlijk nummer en ook één van mijn favorieten van de 90s.

Dit album zelf kampt wellicht een beetje met het probleem dat het te vroeg uitgebracht werd. De opnametechnieken waren nog niet zo vergevorderd om deze nummers te laten floreren, hoewel de potentie duidelijk hoorbaar is. Het komt demo-achtig over, hoewel ik 'm wel graag op zet. Ieder nummer heeft wel wat.

avatar van PEN15

En eigenlijk enkel alle zang eruit te halen. Hier hoeven ze geen noot voor te kunnen spelen. Je kunt de gemiddelde luisteraar het niet kwalijk nemen als ze New Gold Dream niet kennen, van dat geweldige album kwamen Glittering Prize & Someone Somewhere niet uit de tipparade en Promised You a Miracle haalde slechts de 25ste plaats. Samen met Somebody Up There Likes You mijn lievelingsnummers van die gewaardeerde plaat, gelukkig bleven ze daar met hun tengels van af.. en als er toch iemand daar iets mee heeft zitten mixen wil ik dat niet weten aub.

Maar USURA haalde plaats #5. Ik ben hierbij terecht gekomen door een van die dj's die onder de naam Walter Cremonini ook betrokken was bij Jinny met de hit Keep Warm. In die tijd scoorden Black Box en 49ers, onder andere door iets pakkends te sampelen en een oogverblindend fotomodel de hooks te laten playbacken alsof die stem bij dat model hoort. Jinny had nooit een album, maar van Keep Warm is er een videoclip. Ik zit er zo nog eens naar te kijken, en het zijn twee totaal verschillende stemmen. Hoe wil je geloven dat dit gezongen is door die platinablonde sporty girl?