Supergrass - I Should Coco (1995)

Label: Parlophone

1. I'd Like to Know (4:01)
  2. Caught by the Fuzz (2:16)
  3. Mansize Rooster (2:34)
  4. Alright (3:01)
  5. Lose It (2:37)
  6. Lenny (2:42)
  7. Strange Ones (4:19)
  8. Sitting Up Straight (2:20)
  9. She's So Loose (2:59)
  10. We're Not Supposed To (2:03)
  11. Time (3:10)
  12. Sofa (Of My Lethargy) (6:18)
  13. Time to Go (1:56)
  14. Stone Free * (3:10)
  15. Odd? [John Peel Session] * (5:05)
avatar van Zachary Glass
Toch een dankwoordje schrijven aan dit plaatje.

Ik meen me te herinneren dat onze radio in de keuken een vreugdedansje maakte toen ik voor het eerst "Caught by the fuzz " hoorde op een zaterdagochtend in '95.

In feite is deze plaat één grote puntzak snoepen - met dit verschil: deze muzikale snoepjes (gôh - wat smaken ze nog steeds verdomd lekker na al die jaren!!!! ) lijken maar niet te willen bederven.

Ik kan me nog herinneren dat ik op school luisterde naar m'n tape van "I Should Coco" en ik me "koning van de wereld" voelde - jaja, ik had zo het gevoel dat dit een groepje was die speciaal cd's maakte voor mij alleen (die pubers!).

Soms vraag ik me af: "Wat heb ik toch met die Britpop?".

Voor mij is Britpop een soort gevoel - humor (vooral die humor ) gekoppeld aan een soort muziek die me altijd weer zin geeft om een ritje met de fiets te maken (mét bijhorende stompzinnige grijnslach op het gezicht ! )

en "I Should Coco" is het ultieme Britpop-gevoel

Ik heb dit album weer eens uit de kast getrokken en ik werd er weer helemaal vrolijk van.
Nu hebben we bandjes uit het rijtje Bloc Party-Editors-Kaiser Chiefs-Bravery en ga zo maar door.
Halverwege de jaren '90 had je dat ook in de vorm van Britpop bands, waar Supergrass zeker een prominent plaatsje in vervulde.
Ze zijn er nog steeds en als ik heel eerlijk mag zijn vind ik het rijtje 1995 eigenlijk iets leuker dan het rijtje 2005 bands, maar dat zou kunnen omdat dat gewoon ouderwets sentimenteel geleuter is van mijn kant (hey de 25 jaren zijn er nu 35!).

Ik heb het ook wel hoor. Ik hoorde laatst Marion weer terug en ik dacht ook van 'ah, The Killers anno 1995', maar dan nog een stukje beter.

avatar van weasel
Superplaat. Gewoon stuk voor stuk lekker in 't gehoor liggende nummers. Goeie popsongs met een flinke dosis humor en weirdness.
Precies waar 't bij Britpop om gaat dus

avatar van Red Sail
Heerlijke plaat. Vooral de eerste vier nummers zijn super zomers. Doet niet onder voor Oasis en Blur albums uit die tijd.

Zachary ik ken dat gevoel en heb het ook met dit type muziek, mooi verwoordt!

fastpulseboy
idd
het blijft allemaal super overeindstaan.....
toen kon vrolijke gitaarpop nog geweldig zijn! Ben benieuwd of iemand de arctic monkees nog herinnerd over tien jaar.

avatar van Spliffy McGreen
fastpulseboy schreef:
idd
het blijft allemaal super overeindstaan.....

Ik niet was ze nu al vergeten.. wie?...Hhu?....
Dit is gewoon en geniale plaat. wat heb ik hier een plezier aan beleeft.
en heb het voor de lol nu maar even opgezet. tis en blijft schitterend.
waarom een nieuwe plaat van een nieuw bandje kopen als je zulks moois nog in de kast hebt staan.

van Were not supposed to wordt ik zo vrolijk.
en Time is zo schitterend. dat nummer is erg sterk.

de laaste paar nummers vind ik echt een voorbode op het laatste album van supergrass Road to Rouen

Ik vind sitting up straight een topnummer. Vooral de intro is heel mooi.

Ash
Heerlijke britpop plaat! Begint met energieke I'd Like to Know, 'Know what I mean? 1, 2, 3, 4!' En dan helemaal los. Hele toffe energieke plaat die pas wat gas terug neemt bij She's So Loose.

avatar van LucM
Energieke en vrolijke britpop met de nodige humor, het heeft nog steeds zijn charme en ik kan er nu nog steeds van genieten. Supergrass bestond uit drie jonge kerels die enkel maar lol willen trappen en het spelplezier klinkt ook duidelijk door in dit CD'tje.
Vooral "Caught by the Fuzz", "Mansize Rooster" en "Alright" vind ik leuk, ik word er echt vrolijk van.

Mordor
Lekker luchtige britpop. Net als zijn opvolger (nog net even beter).

avatar van beaster1256
symphatiek plaatje van deze jonge gastjes , van engeland , leuke punkpop , niet meer niet min, spijtig dat het zo snel vervliegt .

avatar van royals
Energiek, melodieus en snel. Jammer dat deze zo ondergewaardeerd is. Zeker een van de beste platen van de jaren '90.

Zigstar
Zeer fijn plaatje. Veel beter dan het gros van de britse gitaarpopbandjes anno 2008. Elke beschrijving voor de soort muziek die ze maken is hierboven al vermeld, dus rest me enkel nog te zeggen dat Strange Ones, Sofa en Alright mijn favorieten zijn.

avatar van Leeds
beaster1256 schreef:

Leuk plaatje, inderdaad. Zit wat variatie in maar een klassieker is het niet. Dus leuke punkpop, niet meer, niet min.

avatar van Weirdo Wizzy
Leuk rockschijfje dit. Staan niet echt uitschieters op (behalve Time dan) maar het klinkt verder wel lekker fris en fruitig en een beetje ontstuimig

avatar van Madjack71
Misschien dat er over het geheel geen grote uitschieters erop staan, maar als album luisterd dit als een tierelier. Prima samenstelling van liedjes die de aandacht goed weten vast te houden. Vandaag lekkere zuurkool met worst gegeten met mosterd, spekjes en ananasstukjes....precies zoals bij dit album...ik had er zin in en er zaten de juiste ingredienten in.

avatar van vigil
Lekkere plaat van Supergrass, sterker dan Supergrass het andere album wat ik van ze heb. Ik zet in op 3,5 maar ik neig al naar een 4,0 want het hele album bevat een heerlijke vibe met als hoogtepunten I'd Like to Know en vooral het psychedelische Sofa

Ik heb een soort haat liefde verhouding met dit album.

Er staan heerlijke nummers op, maar ook enorme skipmomenten. Dit maakt dat ik het album als geheel niet zo kan waarderen.

lennon schreef:

Het album duurt na al "slechts" 40 minuten dus ik weet niet hoeveel minuten jij overhoudt

Ben ook wel benieuwd wat de skipmomenten zijn. De eerste 9 nummers zijn voor mij allemaal voltreffers. Daarna geloof ik het wel, al blijft het erg leuk.

avatar van Bollieblauw
Perfecte plaat, met een groot aantal schitterende, instant-feelgood nummers. De hoogtepunten voor mij zijn:
- Caught By The Fuzz
- Mansize Rooster
- Alright
- Time
- En de allerbeste: het broeiere, zomerse, Sofa (Of My Lethargy)

Erg ondergewaardeerde band. Een schat van muzikale parels, ook op hun vervolgplaten.

herman schreef:

Sowieso
Lenny (vervelend ritme)
We're not supposed to (leuk die smurfen stemmen, maar daar ben ik snel klaar mee)

En als ik er geen zin in heb dan worden ook dit skipnummers:
Strange ones
Sitting up straigt

Lenny en Strange Ones vind ik de twee beste... Door Strange Ones ben ik dit album zelfs gaan beluisteren.

Voor mij is Alright de kennismaking geweest, en dat is ook wel meteen de leukste track van het album,

Ik moet er echt zin in hebben.

avatar van vigil
Ik heb voor een zacht prijsje de 3 disc deluxe editie op de kop getikt, op de derde cd staat een errug lekker live concert, ga checken die handel!

avatar van Reint
Net de opvolger geluisterd, daar hoorde ik een Beatlesque band die weet hoe je een melodie moet uitwerken. Dan is de band ook op zijn best wmb, want als rockband vind ik ze niet heel erg onderscheidend.

Op deze plaat is het allemaal wat onstuimiger, en is de band meer georiënteerd op punksongs met attitude en tempo. Niet mijn ding, mede omdat ik de vocalen bloedirritant vindt (los van Alright). Op het laatste deel van de plaat, vanaf She's So Loose, gaat het de betere kant op; met de weirdness van We're Not Supposed To, de trage rockballad Time, de psychedelische Sofa (Of My Lethargy) en afsluiter Time to Go laat de band horen dat hun melodische talent beter tot zijn recht komt als ze niet worden overstemd door crashende cymbals en generieke gitaren.