Dakhabrakha - Light (2010)

Oekraïne
Folk / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Sukhyi Dub (6:29)
  2. Specially for You (6:05)
  3. Karpatskyi Rep (5:57)
  4. Zhaba (8:06)
  5. Tjolky (3:46)
  6. Kolyskova (5:46)
  7. Baby (7:23)
  8. Please Don't Cry (6:15)
  9. Buvayte Zdorovi (8:18)
Wow. Ik had 'Baby' gehoord op de radio, en het deel waar de vrouwen in koor het bezwerende stuk zongen, werd ik direct meegezogen. Uit nieuwsgierigheid ben ik dan maar het album beginnen te luisteren, en na twee à drie beurten kan ik wel zeggen dat ik op zijn minst geïntrigeerd ben. Het ultieme doel van een muziekgroep is een eigen sound te creëren, en deze kunnen wel zeggen dat dit gelukt is. Beetje moderne Folk eigenlijk, oftewel de Oekraïense ALT-J. Als Dakhabrakha zoals het gros van de moderne groepen is en hun beste album hun eerste is, ben ik zeer benieuwd naar hun voorgaande albums.

avatar van ZAP!
Gezelliger en toegankelijker is niet altijd beter en tegenover een enkel nummer op z'n tijd van Yahudky (2007) gezet, is het dat misschien ook niet, maar wel luister ik deze plaat in z'n geheel makkelijker uit. De typerende zang / chants zijn ook hier aanwezig, maar wel meer gangbare instrumentatie = drums, gitaar en sitar (ik dacht eerst cello en ik zou zweren dat er ook contrabas in zit...). Dit is dan ook niet zomaar folk, maar folk / electronic (zal een correctie indienen). 'Tyolki' bv. kan ik nog het best linken aan een Whale (als u die nog kent?) - lekker! Helaas zijn de 2 tracks erna iets minder. De daaropvolgende track is dan weer spookachtig goed, gevolgd door een relaxte, Oosters aandoende afsluiter.

Kom ik toch nog op 4 sterren uit.

Tips geven is altijd leuk, zeker als het aanslaat, maar tips ontvangen is zeker net zo leuk, zeker als het gaat om artiesten waar ik nog nooit van gehoord heb.

Is dat laatste vreemd als het gaat over Dakhabrakha uit Oekraïne? Lijkt me niet toch!

Ik hou van muziek in minder toegankelijke talen en gek genoeg past dit best wel in het rijtje artiesten die daar soms ook wel wat van kunnen. Gek genoeg hoor ik een soort dEUS, Moondog Jr., Dez Mona, DAAU, Charles Frail, gemengd met Tom Waits en Ladytron. Of zoiets.

Het is hier en daar bezwerend, het boeit, het schuurt, het wringt en toch klinkt het nu ook weer niet zo extreem.

Ik denk dat -SprayIt- meestal wel goed aanvoelt wat zou kunnen aanslaan bij mij. Dat was nu namelijk wederom het geval.