Beans & Fatback - Heroine Lovestruck (2015)

Funk / Rock
Label: Excelsior

1. Bombshell (2:53)
  2. Point of No Return (3:12)
  3. Gilda (4:53)
  4. Heroine Lovestruck (2:21)
  5. Do It (3:39)
  6. Sally the Shape (2:18)
  7. Open Your Door (3:01)
  8. TNT (3:48)
  9. Heart Attack (2:50)
  10. Backstabber (2:40)
Ik had niks met hun live album van een paar jaar terug, maar deze is wel een flinke stap vooruit, vooral de Jack White achtige Blues nummers.

avatar van Kos
Kos
Ja. En zoiets als Gilda.. als je me verteld had dat het een track van Black Keys was had ik het geloofd..

avatar van Reijersen
Heroïne Lovestruck, het is alweer het derde album van Beans & Fatback in vijf jaar. Voeg daar nog een aantal zijprojecten aan te en je weet dat je hier te maken hebt met zeer productieve muzikanten.
In die drie platen zit ook enige verschuiving qua genre-aanduiding. Van de folk/soul van de debuutplaat ging het naar de blues/rock van de tussenligger. Nu schijnt het meer richting de funk/rock te gaan. Maar laten we beter het hokjesdenken achterwege laten en eens goed naar deze nieuwe plaat gaan luisteren. Want als het verleden een goede scherprechter is dan moet ook dit weer een uiterst fijn album geworden zijn.

Het is in ieder geval duidelijk dat ze bij Beans & Fatback houden van korte platen. Boven de dertig minuten komen ze vaak niet uit, maar de kwaliteit is vaak wel erg hoog. Een typisch geval van kort en krachtig dus. Een label die ook zeker bij deze nieuwe plaat hoort. Beans & Fatback nemen ons op deze plaat namelijk van opener Bombshell tot aan afsluiter Backstabber weer mee in een orgie van muzikaliteit. Energieke muziek, van kop tot kont, dat is wat je van deze plaat kan verwachten. De rock ’n roll van de opener, het melodieuze van Gilda en het intense van de fantastische titeltrack. Je kan van alles verwachten en je krijgt het nog te horen ook.
Naast de benoemde titeltrack is het soulvolle Open Your Door een favoriet voor mij persoonlijk. Het is maar hoever je favorieten aan kan wijzen als louter naar sterke songs aan het luisteren bent. Een album met voldoende afwisseling (roots/blues, volledig muzikaal en boordevol energie), maar waar ook oog voor het geheel is gebleven. Ondanks dat je verschillende stijlen, tempo’s en genres hoort is het album toch ook vooral één geheel gebleven. Tien nummers genieten van goede muziek. Ze hebben het weer geflikt.

(bron: Opus de Soul)