Trembling Bells - The Sovereign Self (2015)

Rock / Folk
Label: Tin Angel

1. 'Tween the Womb and the Tomb (8:06)
  2. O, Where Is Saint George? (5:48)
  3. Killing Time in London Fields (5:52)
  4. Sweet Death Polka (6:00)
  5. Bells of Burford (7:23)
  6. The Singing Blood (5:01)
  7. (Perched Like a Drunk on a) Miserichord (4:05)
  8. I Is Someone Else (6:07)
avatar van Droombolus
Het is maar zelden dat ik het predikaat "psych" lees in de muziek pers en dat ik bij beluistering ook daadwerkeluk iets te horen krijg wat die lading dekt. Dit is zo'n plaat.

Ik wordt heen een weer geslingerd tussen flashbacks van Ill Wind en Savage Rose. Op folk gebaseerde psych met hier en daar een oosters toonladdertje erdoorheen geweven maar dan in een ge-update versie voor deze eeuw. De zangeres(/toetseneuse) wordt regelmatig afgewisseld door een van de heren zangers. Die doen het ook niet slecht maar met madame zingend achter het orgeltje ( volgens de live fillumpjes op JijPijp een Nord Lead sinteseiker maar dat is onmiddeluk vergeten als je hoort wat voor geluiden ze eruit haalt ) halen ze de hoogste psych skore.

Vooral 'Tween The Womb And The Tomb schiet door naar 11 op de psychmeter. Met de gitaren in verschillende repeterende patronen à la Ill Wind en de niet-van-deze-wereld zang had dit nummer zo uit 1968 kunnen komen. Ook Bells Of Burfeld en I Is Someone Else transporteren den luisteraar terug naar lang vervlogen dagen zonder dat daar geestverruimende middelen aan te pas hoeven te komen. Hartverwarmend voor deze jongere oudere. Sjapoo !

Ik start The Souvereign Self op 3½* met ruimte tot groei.

avatar van Droombolus
*Waarschuwing* Werkt op korte termijn hoogst verslavend !

Alvast een halfje erbij. Zelfs O Where Is St. George ( waar ik eerst ernstige twijfels bij had ) komt al voorbij als een ouwe vriend.

avatar van Droombolus
Afijn, 6 jaar later trek ik deze weer eens uit de la waarna ie 3 achtereenvolgende dagen niet uit de spelert gekomen is. Gôh dacht ik: Eens even op MuMe kijken wat het volk ervan vind ..............

Nou, niks dus blijkbaar want The Sovereign Self heeft wel 2 hele stemmen gekregen. Mijn theorie dat ik niet op deze planeet thuis hoor krijgt weer een heleboel nieuwe brandstof.........