Astral & Shit - Malitia (2013)

1 stem

3. Influunt (7:13)
  4. Odisse? (12:17)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
De ambient-drones die Astral & Shit op Malitia laat horen, geeft slechts een voorproefje met wat dit project van de Rus Ivan Gomzikov in huis heeft.
Het is tevens de eerste release van dit project die ik overwogen heb om eens serieus de aandacht te geven, gezien de ambient-soundscapes, drones, 'field recordings' en andere klanken ontsproten aan het brein van deze zeer productieve Rus, voor een enorm groot deel, heel erg de moeite waard zijn.
Daarbij komt ook nog eens dat Malitia een vrij kort album is, waardoor ik Malitia als een prima voorproefje beschouw, die me hopelijk zal klaarstomen voor het overige werk van Astral & Shit, waar ik bij voorbaat al erg nieuwsgierig naar ben.
Het is wel de bedoeling dat je open moet staan voor een muur van geluid, die, eenmaal gegrepen door de soundscapes en in de juiste 'mood', voor een ongekende luisterervaring zorgt.

Groots en onvermijdelijk kondigt "Odium" zich aan met een soundscape waar niet aan te ontsnappen valt. De muur van geluid is zo grootschalig dat ik er direct door wordt opgeslokt. Her en der lijken er tinkelende klanken van de geluidsmuur af te spetteren, terwijl de soundscape naarmate deze vordert, in kracht toe neemt. Op een gegeven moment zijn er de geluiden van machines te horen, die zich op een benarde plek ergens binnen de orgie van geluid lijken te bevinden. Naarmate het geheel grootser en meer imponerend gaat klinken, en andere vreemdsoortige klanken zich een weg proberen te vinden uit de krachtbron van geluid, zwakt het geheel uiteindelijk langzaam af en ebt weg, als ware de krachtbron verzadigt.

"PLASMA" laat wederom de kracht van geluid horen, op een wijze die adembenemend, maar tegelijkertijd ook beangstigend klinkt. Het is, alsof je enkel nog kan zwichten voor zo'n krachtige openbaring van geluid. Bedwelmend.....ongrijpbaar.....onvermijdelijk!

"Influunt" klinkt (voor zover je hierover kan oordelen) iets meer galmend en luchtiger dan de twee vorige tracks, maar weet tegelijkertijd toch ook weer die allesverzengende kracht naar voren te brengen die de soundscape met zich mee brengt.

Afsluiter "Odisse?" kan het beste beschreven worden als het geluid van een vuurhete zwavelstorm. Een allesverwoestende wervelwind van vuur en stenen, die alles op z'n weg in puin legt.
Maar ondanks de woede en allesvernietigende kracht van deze storm, gaat er ook iets plechtigs en warms vanuit. Alsof de storm voor een definitief en vredig einde zal zorgen van een wereld die alleen maar ellende, dood en verderf heeft meegemaakt. Want de voorspelling had het in vroegere tijden al over een kracht die uiteindelijk een einde aan alles zou maken. Een kracht waar men in eerste instantie met angst en beven tegenop zag, maar die uiteindelijk voor dankbaarheid en redding zal zorgen. En aan het einde van alles heft men de armen op en wordt de apocalyptische storm door iedereen verwelkomd.
Als de storm langzaam afneemt, is alles verdwenen en keert er een vredige rust terug op een wereld die, ooit bukkend onder de lasten van verdorven en verziekte levens, nu geëindigd is in een oase van rust. De rust van de dood.

Malitia is voor liefhebbers van grootschalige ambient-soundscapes en -drones, simpelweg de moeite waard. Het is een onvermijdelijke en krachtige trip in de wereld die Ivan Gomzikov ons te bieden heeft met zijn voornaamste project Astral & Shit.
Normaal gesproken krab ik mezelf altijd wat bedenkelijk achter de oren, als een artiest binnen een wel heel kort tijdsbestek belachelijk veel muziek uitbrengt. Dit gezien de kwaliteit er vaak onder lijdt. Echter vrees ik met aangename vreze dat meneer Gomzikov het toch echt continue voor elkaar krijgt om met Astral & Shit erg sterk materiaal af te leveren. Van wat ik namelijk tot nu toe her en der heb gehoord van zijn albums, klinkt e.e.a. gewoon erg goed. Wat dus feest is voor degenen die van ellenlange ambient-soundscapes houden. Lucky me !!