Blondie - Blondie (1976)

Label: Chrysalis

1. X Offender (3:14)
  2. Little Girl Lies (2:07)
  3. In the Flesh (2:32)
  4. Look Good in Blue (2:55)
  5. In the Sun (2:40)
  6. A Shark in Jet's Clothing (3:39)
  7. Man Overboard (3:21)
  8. Rip Her to Shreds (3:22)
  9. Rifle Range (3:41)
  10. Kung Fu Girls (2:32)
  11. The Attack of the Giant Ants (3:24)
  12. Out in the Streets [Demo] * (2:21)
  13. The Thin Line [Demo] * (2:17)
  14. Platinum Blonde [Demo] * (2:12)
  15. X Offender [Original Single Version] * (3:14)
  16. In the Sun [Original Single Version] * (2:39)
avatar van dominicano fonso
Een zeer goed debuutalbum van een goede band.

avatar van Roxy6
En die iconische hoes...... een van de mooiste uit de zeventiger jaren...

avatar van RonaldjK
Zoals de meeste Nederlanders leerde ik Blondie in 1978 kennen via debuuthit Denis. Hun debuutelpee is de laatste uit die eerste periode (1976-1982) die ik in zijn geheel hoorde. Dit lang na verschijnen via streaming, zij het dat ik sinds begin jaren '80 via deze verzamelaar Rip Her to Shreds kende.
De band klinkt hier niet wild en gevaarlijk, alleen maar omdat ze vaak speelden in club CBGB in New York, waarover je "gevaarlijke verhalen" las en hoorde; zo dacht deze kaaskop ooit... Wél klinkt een directe en transparante sound, heel anders dan de warmwollige productie die een beginnend puber als ik in 1976 meestal op de radio hoorde.

Hierboven noemden MuMensen al de sixtiesinvloeden. Dankzij de productie van Richard Gottehrer klinkt het debuut altijd fris, al is het me soms teveel: Little Girl Lies en vooral In the Flesh staan wel heel erg in de traditie van de jaren '60-meidengroepen. Maar de melodieën in Look Good in Blue en met name In the Sun met z'n snelle intro op de tomdrums smaken juist heel goed. Vreemd dat die niet bij ons op single verschenen, ik was er zeker voor gevallen! Ook A Shark in Jets Clothing had in '76/'77 mijn aandacht getrokken met zijn heerlijke toetsenpartijen en sterke melodie. Of wat te denken van de felle albumopener X Offender? Hier hoor ik toch een CBGB-sfeertje.
Dat de B-kant opent met het reggae-achtige Man Overboard en past naadloos bij diverse Britse newwavers die gelijktijdig aan het begin van hun platencarrière stonden. Iets verderop staat Kung Fu Girls, dat ook als een potentiële single klinkt. Op het malle The Attack of the Giant Ants hoor je niet alleen de invloed van B-films, maar ook die van de zomerse Caribische sferen waarmee ze enkele jaren later hits zouden scoren.

Eveneens door anderen genoemd is dat toetsenist Jimmy Destri veel ruimte kreeg, zoals in het verrassende Rifle Range waarin een hammondorgeltje danst. Onderschat echter niet het gitaarwerk van Chris Stein, die weliswaar lager in de mix zit maar lekkere partijen speelt, zoals in Rip Her to Shreds en het al genoemde Kung Fu Girls.

Fris, radiovriendelijk; retro en toch helemaal New York 1976: deze plaat verdiende indertijd in Nederland veel meer radio-aandacht én meer singles. Wie weet waren ze hier al in '76 met In the Sun doorgebroken...

avatar van metalfist
De eerste van Blondie is, zoals wel vaker het geval bij een debuut, een titelloze plaat. Afhankelijk van de stemming waar ik me in bevind, vind ik dat ofwel een heerlijk statement in de zin van "dit zijn wij en deal with it" ofwel luiheid van de bovenste plank. In het geval van Blondie maakt het niet uit in welke stemming ik ben, want ik kies altijd voor het "dit zijn wij en deal with it". Vooral ook omdat Debbie Harry en co dat statement hier ook volledig brengen. Ze leveren vanaf de eerste noot fantastische songs die anno 2022 nog altijd heerlijk fris klinken en ze doen dat op een manier waarin je bij elke luisterbeurt nog iets nieuws ontdekt. Van het korte handjeklap in Little Girl Lies tot het naar seks knipogende You Look Good in Blue. Ik heb een live bootleg in bezit waarin Harry uitroept "What's your favorite colour? Yeah, you all look good in blue" en dan meteen dat nummer knallen. Ik word er altijd blij van, maar het lekkerste zit zowaar nog aan het einde. Geen idee wie er ooit op het idee is gekomen om zo'n nummer als The Attack of the Giant Ants te maken, maar het is een nummer geworden waarvan ik nooit beseft had dat ik het broodnodig had. Er is ook niemand die zo gemakkelijk met wat "la la la" weggeraakt als Blondie en I love them for it. Als ik dan toch één puntje van kritiek mag noemen: Rifle Range is me een te inwisselbare song. Wat boeit dat echter wanneer er zoveel andere pareltjes op dit album staan. Het refrein van Man Overboard durft dagenlang in mijn hoofd rondspoken en die spoken intro van X Offender is geweldig. Voor ik het vergeet: wat een geniale drums trouwens ook op dit album. Blondie wordt vaak gereduceerd tot Debbie Harry, maar dit is echt een groepswerk.