Blondie - Blondie (1976)

Label: Chrysalis

1. X Offender (3:14)
  2. Little Girl Lies (2:07)
  3. In the Flesh (2:32)
  4. Look Good in Blue (2:55)
  5. In the Sun (2:40)
  6. A Shark in Jet's Clothing (3:39)
  7. Man Overboard (3:21)
  8. Rip Her to Shreds (3:22)
  9. Rifle Range (3:41)
  10. Kung Fu Girls (2:32)
  11. The Attack of the Giant Ants (3:24)
  12. Out in the Streets [Demo] * (2:21)
  13. The Thin Line [Demo] * (2:17)
  14. Platinum Blonde [Demo] * (2:12)
  15. X Offender [Original Single Version] * (3:14)
  16. In the Sun [Original Single Version] * (2:39)
avatar van psychonaatje
Schandalig dat hier nog geen bericht bij staat. Wat mij betreft na Parallel Lines het beste album van Blondie (ja, ik vind 'm beter dan Plastic Letters). Ik vind het erg moeilijk om mijn liefde voor Blondie te omschrijven, maar ik zal proberen er wat over te zeggen.

Gooi wat punk, meisjesgroepen uit de jaren '60 (Motowngroepjes of groepjes die zich lieten produceren door Phil Spector) in een grote blender, beetje Marilyn Monroe (In the Flesh) erbij en je krijgt niet hetzelfde als Blondie, want Blondie is uniek, maar het zal er wel in de buurt komen.

Blondie staat voor punkachtige songs, opgesmukt met orgeltjes en koortjes e.d. De muziek is niet al te ingewikkeld, maar de truckendoos werkt buitengewoon goed. Korter en pakkender kan het haast niet. Het fascinerende is ook dat de grens tussen het ironische en serieuze bij Blondie zo vaag is. Zo'n In the Flesh, wat moet je daar nou van denken? Soms denk ik dat Deborah dit nummer heeft gemaakt en gezongen met iemand in het achterhoofd en dat het nummer inderdaad voorkomt uit het smachten naar diegene, andere keren denk ik dat het vooral een hele grote ironische knipoog naar Marilyn Monroe is.
Dit komt ook door de (andere) voortdurende (onderhuidse) verwijzingen naar de popcultuur. Zo'n nummer als The Attack of the Giant Ants had bijvoorbeeld net zo goed op de soundtrack van een gelijknamige B-horror film kunnen staan. Vooral dat "la la la la la la, la la la la la la" is geweldig.
Daarnaast zijn er ook wat knipogen richting het onderwerp seks. Het nummer X Offender heet eigenlijk Sex Offender, maar neem nou het refrein van Look Good in Blue ("I will give you some head and shoulders to lie on", waarbij het woord "head" uitgerekt wordt bij het zingen). Of zijn dat slechts mijn (perverse) gedachten?

Blondie is voor mij veel meer dan bubblegumpunk. Blondie staat voor mij voor popliedjes, die ontzettend catchy zijn en nooit gaan vervelen en vol met verwijzingen en grapjes zitten zonder (vervelend) melig te gaan worden. Daarbij komt dat het liedjes zijn waar geen seconde teveel aanzit. Iedere tel van ieder nummer draagt iets bij aan de cd. Geweldig! Een hele dikke 4,5*.

avatar van sq
sq
Mooi verhaal waarin ik het eigenlijk met alles eens ben. Zelfs als Blondiefan van weleer heb ik hier toch weinig aan toe te voegen. Psychonaantje beschrijft sterk wat ook destijds wel een algemeen gevoel was: blondie was eigenlijk te knap voor punk.

Oh, ja, en ik vind dit WEL t beste album van Blondie.

avatar van Jumperjack
Ik vind dit na al die jaren nog steeds een geweldig album, in the flesh is een super nummer en ik krijg nog steeds herinneringen aan tiener romantiek.

avatar van Tekh

MEE EENS !

EVANSHEWSON
Beste album van Blondie. Punt uit

Hun beste moest natuurlijk nog gemaakt worden (Parallel Lines natuurlijk!!!!), maar deze eerste gaat al aardig in de richting hoor!
In The Flesh, Rip Her to Shreds, X Offender...

Voor mij : ***1/2

avatar van jellorum
Dit was beter dan ik ervan verwacht had, pop-songs met een punky randje of punk-songs met een poppy randje? Het maakt niet veel uit, feit is dat dit een leuke plaat is om te beluisteren.

psychonaatje schreef:

Het is inderdaad heelzoet, maar tegelijkertijd een heel lief liedje. Tekstueel is het geen van beiden trouwens. De term 'In the Flesh' verwijst in dit geval denk ik naar seks:

I can't wait to see you.
Your picture ain't enough.
I can't wait to touch you, in the flesh.

Wellicht een link naar masturbatie?

Remembering your love is nothing without you in the flesh.

''Liefde is een ding, maar seks heeft ook zijn waarde.''

Ooh Darlin' darlin', watch out if I see you!
'Cause if you say hello, it'll mean you wanna see me, in the flesh.
Ooh warm and soft, in the flesh.
Ooh close and hot, in the flesh.

Vooral die laatste twee regels laten mij denken dat het iets verder gaat dan slechts 'elkaar zien'.

psychonaatje schreef:

Haha, daarbij lig ik constant dubbel. Die regels die Harry zingt als: ''Then they eat your face, then leaving no trace.'' vind ik ontzettend grappig.
Ergens denk ik dat Adam Ant dit nummer ook gehoord heeft, de drums zijn erg prominent in dat nummer (net als op Kings of the Wild Frontier), en het nummer klinkt zelf o9ok als latere 'feest'-nummers van Adam & The Ants (Los Rancheros, Magnificent Five, Jolly Roger).

psychonaatje schreef:

Die viel mij ook op, en het lijkt me helemaal niet onlogisch. Ik denk niet dat het toeval is.

avatar van George
Prachtig debuut met voor mij als hoogtepunt: In the Flesh !

YouTube - Blondie - In the flesh (1976)

avatar van musician
Is dit nu het debuut van de femme fatale van de Amerikaanse punk, berucht om haar optredens in de wereldberoemde New Yorkse club CBGB?

Ik vind het jaren na het verschijnen eigenlijk hele onschuldige muziek. Niet iets waar onze moeders bang voor hoefden te zijn met betrekking tot hun puberende zoon.

De vrij korte, puntige rocksongs (daar laat ik het maar onder vallen) hebben zelfs een redelijk vrolijke uptempo ondertoon en in een enkel geval zelfs een romantische noot (In the flesh).

Maar het is eerder pop dan punk. Begrijp me niet verkeerd, ik mag het album graag horen, ieder zijn kwaliteiten en Blondie is hier erg goed in. Ook al heeft dit album overigens geen hitsingles opgeleverd. Het werd pas (her)ontdekt na het grote succes van Denis.

Blondie is muzikaal gezien met dit gelijknamige debuut bijvoorbeeld een grote tegenpool van collega Patti Smith. Als er dan toch één moet vallen onder de categorie femme fatale.

Maar ik begrijp ook, dat na een aantal (grotendeels prima) albums er de klad in kwam te zitten voor Blondie, dat eigenlijk alles wel was gedaan en geprobeerd.

EVANSHEWSON schreef:

In The Flesh, Rip Her to Shreds, X Offender...

Voor mij : ***1/2

Rockfan schreef:
(...)Met Parallel lines vind ik dan dat het meer de commerciele (lees: meer voor de massa) kant op gaat.

En waar blijkt dat dan uit?

De disco-invloeden, het gladdere geluid... Geen 'idiote' nummers zoals hier bijvoorbeeld The Attack of the Ants.

avatar van musician
Ik weet niet wat idiote nummers zijn maar moet de aanwezigheid daarvan dan per se leiden tot een betere cd?

De nummers van Parallel lines en voorganger Plastic letters zijn beduidend sterker dan van dit debuut.

Maar om dan gelijk te praten over een bewuste keuze voor commercie en op de massa gerichte muziek vind ik dan eerlijk gezegd een beetje kinnesinne.

Zou het nog zo kunnen zijn dat de verkopen van Parallel lines en Plastic letters zoveel beter waren omdat de muziek ook gewoon beter is? Ik zou die mogelijkheid maar niet uitsluiten.

avatar van Stijn_Slayer
Voor mij is dit debuut nog iets beter dan de klassieker Parallel Lines, hoewel ik qua stijl niet zo heel veel verschil hoor, en ze elkaar weinig ontlopen.

Ik vind deze om welke reden dan ook ietsjes frisser klinken, wat nèt de doorslag geeft. Aanstekelijke melodieën, en Deborah is eigenlijk wel een sterke zangeres.

Ik ben het wel eens met musician dat dit nou niet bepaald is wat je zou verwachten bij het uithangbord van de (vrouwelijke) punkscene. Al doet dat er verder niet toe.

avatar van lebowski
musician schreef:

Het was ook niet de muziek waar ze bang voor waren, maar de hormoonhuishouding van hun zoons bij het zien van La Harry

Die van mij was in ieder geval redelijk van slag ten tijde van Denis. Los daarvan is dit maar een matig plaatje, ik hoor nog niet dat dit een band van betekenis zou worden: 3*

avatar van Reint
Denis staat hier helemaal niet op?

En waar blijkt dat dan uit?

De gladdere produktie en de wat wat lichtverteerbare deuntjes

avatar van ThisCharmingMan
En dan te bedenken dat dit indertijd punk genoemd werd. Het zijn gewoon heerlijke pittige popdeuntjes van rond de 3 minuten. Hoogtepunten In the Flesh en In the Sun.

musician schreef:

Als we gaan beweren dat de muziek beter is naarmate het beter verkoopt dan is het eind zoek. Meestal is het tegendeel waar gezien het aantal baggerplaten die goed verkocht worden.

avatar van sq
sq
Mijn favoriete Blondie nummer, altijd al geweest ook, kende het al vóór ¨Denis¨. Zo´n nummer dat ik af en toe even moet horen, omdat het al weer te lang geleden is.

Lijkt me een erg leuke plaat na er eens goed naar geluisterd te hebben. Vanaf Man Overboard is echt elk nummer raak. Zet nu nog bescheiden in met een 3,5*, maar die waardering gaat op termijn wel omhoog vermoedelijk.

avatar van LucM
Het debuut van Blondie vind ik nog steeds fris klinken. Een beetje punky, lonkend naar de meidenpop in de jaren '60 en erg vrolijk maar nooit melig. Debbie Harry vind ik een prima zangeres met de nodige (sexy) uitstraling en ook de band lijkt hier al goed ingespeeld. X Offender, In the Flesh en Man Overboard heb ik hier geselecteerd als favoriete tracks. De volgende 2 albums van Blondie vind ik nog wat beter.

avatar van devel-hunt
Fantastisch debuut. Toen werd de altijd wat hitsig kijkende Debbie Harry niet echt serieus genomen. Maar de catalogus van Blondie doet het meer dan 30 jaar later nog opmerkelijk goed. De sound heeft bijna een motown meets punk gevoel. Goede muzikanten en een flamboyante zangeres.

avatar van spinout
Vreemd genoeg is dit album minder punky als de opvolger is. Ook gewoon minder vind ik. Er word teveel teruggegrepen naar een jaren 60 meidengroep geluid.

avatar van edje1969
Veel is hier al beschreven. Stevig debuut. A Shark In Jets Clothing en Man Overboard zijn spannend, Rip Her To Shreds heerlijk pittig en nummers als In The Sun, Look Good In Blue en X Offender...klinken ook gewoon goed maar zijn zo snel voorbij. Apart nummer in positieve zin is Attack Of The Giant Ants.

buizen
New York: the city that never sleeps. De New Yorkse musicscene is fascinerend. Het heeft fantastische bands voortgebracht en bijna zonder uitzondering zeer aanstekelijk live-acts. Naast bands als Talking Heads, Anthrax, Kiss en Kid Creole And The Coconuts boeit mij vooral de echte "rock 'n roll-feel 'bands.
Deze zijn bijv. Ramones, New York Dolls, Velvet Underground, Richard Hell, Vampire Weekend en ja, ook leden van Hanoi Rocks kwamen er vandaan, evenals leden van de momenteel tourende Michael Monroe + band. Komend van de straat(arm) en door veel spelen in eerste kleine clubs langzaamaan een following opbouwen. Deze bands spelen live kick-ass rock met poppy maar zeker ook punky elementen.Catchy songs met hooky riffs, kortom: erg aanstekelijk.
En dan was daar ineens Blondie: een meer pop-georienteerde band die toch prima past in geschetste New Yorkse scene.
Een heerlijk debuutalbum dit. Favoriet is Look Good In Blue. Ook nummers als Ripp Her To Shredds en natuurlijk Flesh zijn heden ten dage nog prima luisterbaar.
Maar nogmaals: ook Blondie was een soort band die je vooral live moet ervaren.
De 'aparte' drummer met zijn wijde armgebaren is altijd een genot om bezig te zien achter z'n drumkit.
Debbie Harry kreeg vaak het volgende te horen van truckdrivers als zij voorbij reden: "Hey, Blondie!". Vandaar de bandnaam.
3,5 sterren voor het album.

avatar van Germ
Minder in-your-face dan de geweldige opvolger Plastic Letters. Hier hoor je nog veel Phil Spector invloeden en zijn de songs minder puntig en scherp.

avatar van jorro
Blondie werd bij mij vooral bekend door 'Denis'. En ik heel lang maar denken dat dit op haar debuutalbum stond. Fout dus. Ik zie dat X-Offender en In the Sun van dit album overigens wel als single zijn uitgebracht.
Verder zat tussen dit debuut en Plastic Letters maar 10 maanden verschil.
Hoe dan ook, het debuut deed het goed bij de stemjury van Oor. op de jaarlijst 1977 staat het op 8.

De beide singles zijn wat mij betreft ook de twee smaakmakers van dit album. Ook Rifle Range is een lekker nummer.
Bij de latere albums van Blondie is het een beetje hetzelfde.. Ook daar vind ik de singles beduidend beter dan de rest van het album.

avatar van Roxy6
Dit was een waanzinnig debuut van een weergaloze band die ik tot op de dag van vandaag volg.
Er is wat afgedanst op deze plaat die bol staat van goede catchy en energy-driven songs.
Ik kocht de LP in de week dat deze uitkwam in Nederland - voor Denis van het tweede album Plastic Letters de grote kaskraker werd en weken op nr. 1 sin de hitparade stond- ik luisterde in de platenzaak en ben na de spetterende opening van X offender direct voor de bijl gegaan. Sindsdien koester ik de unieke stem van Deborah Harry, herkenbaar uit duizenden.... de plaat is thuis maanden lang niet meer van de draaitafel afgekomen. In the flesh kwam op nr. 1 in Australie en markeerde het begin van de doorbraak van de band.

Het is hierboven al eerder omschreven, de ooh ooh en lavala's van zestigerjaren meidengroepen als de Shangri-la's ontbreken niet op dit debuut, het geeft de songs absoluut een meerwaarde. Er staan diverse favorieten op, het super opzwepende In the Sun, waar la Harry in het begin krijsend de toon zet. Rip her to spreads, een tonque in cheek tekst die in het oude CBGB in de NY underground scene veelvuldig is meegebruld, maar ook Man overboard met een aanstekelijk ritme.
Voor mij is dit album een monument van mijn late jeugd, ik zal het altijd blijven koesteren.
De hoes vind ik tot op de dag van vandaag nog steeds super!