Zoals de meeste Nederlanders leerde ik Blondie in 1978 kennen via debuuthit
Denis. Hun debuutelpee is de laatste uit die eerste periode (1976-1982) die ik in zijn geheel hoorde. Dit lang na verschijnen via streaming, zij het dat ik sinds begin jaren '80 via
deze verzamelaar Rip Her to Shreds kende.
De band klinkt hier niet wild en gevaarlijk, alleen maar omdat ze vaak speelden in
club CBGB in New York, waarover je "gevaarlijke verhalen" las en hoorde; zo dacht deze kaaskop ooit... Wél klinkt een directe en transparante sound, heel anders dan de warmwollige productie die een beginnend puber als ik in 1976 meestal op de radio hoorde.
Hierboven noemden MuMensen al de sixtiesinvloeden. Dankzij de productie van Richard Gottehrer klinkt het debuut altijd fris, al is het me soms teveel:
Little Girl Lies en vooral
In the Flesh staan wel heel erg in de traditie van de jaren '60-meidengroepen. Maar de melodieën in
Look Good in Blue en met name
In the Sun met z'n snelle intro op de tomdrums smaken juist heel goed. Vreemd dat die niet bij ons op single verschenen, ik was er zeker voor gevallen! Ook
A Shark in Jets Clothing had in '76/'77 mijn aandacht getrokken met zijn heerlijke toetsenpartijen en sterke melodie. Of wat te denken van de felle albumopener
X Offender? Hier hoor ik toch een CBGB-sfeertje.
Dat de B-kant opent met het reggae-achtige
Man Overboard en past naadloos bij diverse Britse newwavers die gelijktijdig aan het begin van hun platencarrière stonden. Iets verderop staat
Kung Fu Girls, dat ook als een potentiële single klinkt. Op het malle
The Attack of the Giant Ants hoor je niet alleen de invloed van B-films, maar ook die van de zomerse Caribische sferen waarmee ze enkele jaren later hits zouden scoren.
Eveneens door anderen genoemd is dat toetsenist Jimmy Destri veel ruimte kreeg, zoals in het verrassende
Rifle Range waarin een hammondorgeltje danst. Onderschat echter niet het gitaarwerk van Chris Stein, die weliswaar lager in de mix zit maar lekkere partijen speelt, zoals in
Rip Her to Shreds en het al genoemde
Kung Fu Girls.
Fris, radiovriendelijk; retro en toch helemaal New York 1976: deze plaat verdiende indertijd in Nederland veel meer radio-aandacht én meer singles. Wie weet waren ze hier al in '76 met
In the Sun doorgebroken...