ABC - Absolutely (1990)

Label: Neutron

1. Poison Arrow (3:25)
  2. The Look of Love (3:30)
  3. All of My Heart (4:51)
  4. Tears Are Not Enough (3:31)
  5. That Was Then But This Is Now (3:35)
  6. S.O.S. (4:32)
  7. How to Be a Millionaire (3:37)
  8. Be Near Me (3:40)
  9. When Smokey Sings (4:22)
  10. The Night You Murdered Love (4:54)
  11. King Without a Crown (4:42)
  12. One Better World (4:29)
  13. Ocean Blue * (3:40)
  14. The Look of Love [Remix] * (5:45)
  15. When Smokey Sings [The Miami Mix] * (5:10)
  16. Be Near Me [Munich Disco Mix] * (5:00)
  17. One Better World [Pickering Park Mix] * (6:11)
leuke verzamelaar,ik luister deze nog regelmatig,vooral poison arrow en all of my heart zijn juweeltjes

avatar van Poeha
Ik vind King Without a crown en How to be a millionaire nog steeds erg goed!
En normaal gezien zijn bijgevoegde remixen zeker geen toegevoegde waarde voor een album, maar de remixen van Be Near Me en One Better World vind ik er toch uitspringen!

4,5* voor ABC hier!

Blijft gewoonweg lekkere muziek!

avatar van VanDeGriend
Ik zou willen stellen dat ABC een onderschatte band is. Wat mij betreft hebben ze 2 klassiekers op hun naam en 2 albums die die status niet verdienen maar ook nog zeer behoorlijk zijn. Precies van die 4 albums zijn nummers verzameld op deze Absolutely.

Op deze compilatie staan dan ook prima nummers (al trek ik Smokey Sings niet) maar er gaat niets boven de reguliere albums. Met name The Lexicon of Love en Beauty Stab moeten eigenlijk in zijn geheel beluisterd worden. Vind ik dan he

avatar van dazzler
Een band met twee gezichten: die van de smakelijke soulpop
en die van het krampachtig hernieuwen van hun sound.

Hun eerste en vierde album waren net omwille van die soulpop het best.

De 9 beste

Poison Arrow
The Look of Love
All of my Heart
That was then but this is now
How to be a Millionaire
Be near me
When Smokey sings
The Night you murdered Love
King without a Crown

Ondertussen op duizend en één compilaties verkrijgbaar.

Pieter Paal
Ik mis in jouw lijstje de eerste single 'Tears are not enough' en de pareltjes 'S.O.S.' en 'Ocean blue'.

avatar van dazzler
Het lijstje telt maar 9 songs (een uitgangspunt).
Maar je hebt gelijk wat de drie singels betreft: die zijn best ok.

Merkwaardig genoeg vind je van Tears are not enough
hoofdzakelijk de albumversie op verzamelaars ipv de singel versie.

Pieter Paal
Ik kom op compilaties vaak de 12 inch remix-versie van 'Tears are not enough' tegen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooie verzamelaar van ABC, alleen van al die mixen op het eind van de plaat word ik nooit zo vrolijk,deze sla ik dan ook steevast over.
Toppers: de eerste 3 nummers

avatar van TEQUILA SUNRISE
Lexicon Of Love heb ik op vinyl & Alphabet City op CD.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het album Beauty Stab.
Dit is een prettige verzamelaar met fijne popsongs die zonder meer 4 sterren waard zijn, maar na track 13 stop ik er mee.
Ik ben ABC na 1987 ( album Alphabet City ) volkomen uit het oog verloren.

avatar van Dibbel
Van alle jaren 80 groepjes, klinkt ABC (samen met Spandau Ballet) inmiddels toch wel het meest gedateerd.
Ook weer typisch zo'n band die na hun eerste elpee The Lexicon Of Love eigenlijk al zijn kruit verschoten had.
Dat die nummers van die plaat gedateerd klinken is niet erg, want dat blijven buitengewoon goede songs.
Volgestopt met strijkers en allerhande andere opvullinkjes klinken de eerste 5 nummers van deze CD ook nu nog steeds erg lekker.
All Of My Heart is zelfs een wereldnummer.
De rest kan me nu (op King Without A Crown na) nauwelijks meer bekoren.
Vandaag heb ik dan maar die remixen ook nog maar eens beluisterd (ook ik duwde altijd op de stopknop na nummer 13), maar word er nog steeds niet vrolijk van.
In 2008 hebben ze ook nog een plaat gemaakt die wel aardig schijnt te zijn, dus ga ik die maar eens zoeken.
Voor deze verzamelaar in chronologische volgorde (en afnemende kwaliteit) kan ik op zijn hoogst nu nog maar 3 sterren geven.

avatar van Dibbel
De rest kan me nu (op King Without A Crown na) nauwelijks meer bekoren.
Correctie: En The Night You Murdered Love natuurlijk.

avatar van dazzler
En When Smokey Sings natuurlijk. En Be Near Me als we mild zijn.

avatar van kaztor
De eerste 11 nummers en nummer 13, daar draait het bij mij eigenlijk om.
One Better World vind ik een zwakke latere single en remixen, dat vind ik vrijwel altijd een slecht idee.

Om de liedjes te omschrijven heb ik zo het vermoeden dat dat het beste gaat als ik ze per periode (album) bespreek, al ken ik daarvan alleen het debuut.

The Lexicon Of Love:
Over de singles van dit succesvolle album hoef ik natuurlijk weinig te zeggen, behalve dan dat de trukendoos van Trevor Horn heerlijk op volle toeren draait en All Of My Heart wellicht hun beste nummer is. Fantastische plaat!

Beauty Stab:
That Was Then But This Is Now vind ik daarna een geslaagde poging om als Duran Duran te klinken.
S.O.S. is comfortabele softpop dat typisch klinkt als iets uit 1983.
Heel jammer dat het publiek dit links liet liggen.

How To Be A Zillionaire:
In de singles wordt al wat teruggegrepen naar het geluid van The Lexicon Of Love, maar dan met een 'hippe' productie. How To Be A Millionaire is een leuke single (ik kocht het als 11-jarig jochie), maar klinkt door de genoemde productie wat gedateerd.
Be Near Me vind ik hier eigenlijk de sterkere broeder. Het heeft hetzelfde zweverige sfeertje als in All Of My Heart en daar maak je me blij mee.
Ocean Blue is een leuke toevoeging tegen het einde van de cd.

Alphabet City:
De mannen hadden hiermee weer een paar hits op zak, al klinken ze alle drie wat gelikt.
The Lexicon Of Love in een souljasje, daar heb ik het wel mee omschreven, denk ik.
Nog steeds heel aardig.

Ik denk dat het daarna wel zo'n beetje afgelopen was met de echte successen, maar dit is een fijne bloemlezing.