Dixie Chicks - Taking the Long Way (2006)

Country
Label: Columbia

1. The Long Way Around (4:33)
  2. Easy Silence (4:03)
  3. Not Ready to Make Nice (3:58)
  4. Everybody Knows (4:19)
  5. Bitter End (4:39)
  6. Lullaby (5:52)
  7. Lubbock Or Leave It (3:54)
  8. Silent House (5:24)
  9. Favorite Year (4:29)
  10. Voice Inside My Head (5:52)
  11. I Like It (4:34)
  12. Baby Hold On (5:04)
  13. So Hard (4:29)
  14. I Hope (5:25)
Ijzer sterk album. Vooral de eerste 4 nummers, de rest wordt steeds beter naarmate je de album meer luistert. Veel minder country dan de vorige albums, geproduceerd door Rick Rubin (Red Hot Chillipeppers, Johnny Cash).
Verder spelen/schrijven hier artiesten mee zoals Mike Campbell (Tom Petty), Sheryl Crow, Bonnie Raitt, John Mayer. Invloed is zeker te horen.

avatar van predator
Veel minder country, omdat ze geboycot werden en worden door de countryradiostations ivm anti-Bushuitlatingen ten aanzien van de oorlog in Irak. De teksten gaan hier dan ook grotendeels over.

wotjek
Wat een album!

avatar van predator
hè Lonneke, 2,5 * en de cd staat in je top 10??? Hoe kan dat nou??

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Dit vind mijn vader geweldig, ik vind het absolute rotzooi. Verder dan een 1,5 * vind ik al teveel.

wotjek
Rotzooi is het totaal niet. Het is gewoon niet je smaak..

avatar van Gert P
Dit is de enige plaat die ik heb van ze maar absoluut geen rotzooi hoor.
Iets wat je smaak niet is hoeft nog geen rotzooi te zijn?

Rotzooi hoor je in de top 40 en op mtv.

Titelnummer, not ready to make nice en Everybody knows zijn absolute parels.

avatar van Mod77
Echt een pareltje. Totaal onbekend bij het grote publiek hoewel ze in de USA groot zijn. Sinds de kritiek op Bush wat minder, maar toch groot.

Deze moet hoger komen!

Lacrymosa
Wow, dit album is gewoonweg subliem. Helemaal prachtig!!!! Hoe dat ik dit album nooit eerder ontdekt heb snap ik helemaal niet. The Dixie Chicks zijn alles wat ik zoek in een muziekgroep.
En ik durf zelfs zeggen dat ik Not Ready to Make Nice een van de mooiste liedjes vind die ooit gemaakt zijn.
En naast Lubbock Or Leave It vind ik alle liedjes heel erg goed.
WOW!

avatar van Papartis
Verreweg het Beste Dixie Chicks album.
Geen slechte songs en veel afwisseling. Prima teksten ook.
Luister ook naar Easy Silence, een nummer van Dan Wilson.
Gewoon klasse muziek. En als je er niet van houdt stem dan ook niet.
Countryrock ten voeten uit.

Papartis

avatar van Gert P
wotjek schreef:
Rotzooi is het totaal niet. Het is gewoon niet je smaak..

Zo is dat.

avatar van Urnie
predator schreef:

Ik heb net "Shut Up and Sing" gezien. Deze 'documentaire' gaat grotendeels over deze boycot en hoe de Chicks er mee omgaan. Het begon met het ene zinnetje van Nathalie Maines dat ze zich schaamde dat Bush ook (evenals zij) uit Texas afkomstig is. Ongelooflijk wat ze over zich heen hebben gekregen, tot en met een doodsbedreiging. Ik heb groot respect voor hun principiële standvastigheid.

avatar van Papartis
Ik heb die docu ook gezien. Prachtig. Je ziet ook wie de leidster is.
En de meest principiele. Nathalie Maines-Pasdar.
Zoals eerder gezegd. Prachtige CD.
Scherpe teksten.

avatar van laboomzaa
Niet te geloven...wat één zo'n opmerking om het publiek op te jutten kan doen!!??? Hoe ziek zijn die (rechtse) amerikanen???

Wel meteen een stuk beter deze plaat.

avatar van Skandolphus
Prima niets-aan-de-hand muziek. Die docu was inderdaad te gek. Lekker album voor bij het koken, of wat mij betreft bij het strijken...

avatar van the sm
pracht album
nathalie en haar 2 girls bewijzen dat het top muziek is,
na hun boycot in usa ,[totaal waanzin],kijk naar de documentaire die hier over is gemaakt.
uur van de wolf zond het uit en ook uit op dvd
waarin veel over dit album in te zien is.
deze dames houden van muziek en houden van elkaar als fam

ladys im proud of your statement [to be honest he sucks like hell]
pracht album ....

avatar van the sm
Maartenn schreef:

sorry maar de ducu gezien
baan brekend album van rasmuzikanten
standvast
in de ducu is een wijf ''[sorry voor de benaming wijf] te zien wat haar kind gewoon opjut
die moet mn opsluiten
niet de dames die gewoon voor hun meing uitkomen
het album sluit gewoon aan de teksten zijn van onschatbaare waarde voor freedom off speech

avatar van Them
Misschien wel een perfect achtergrond-plaatje. Geen album dat je bewust wil afluisteren, maar het heeft een top feeling good sfeertje.
Drums van Chad Smith zijn trouwens ook oké

Fantastisch album, met ´Not Ready To Make Nice´ natuurlijk als absoluut hoogtepunt.

Hendrik68
George Bush zelf was er vrij laconiek onder toen Nathalie Maines in 2003 zei dat ze zich schaamde dat de president uit hun Texas kwam. "Ik doe mijn best voor mijn land, maar als mensen daar anders over denken dan kan dat en mag dat ook gewoon gezegd worden", aldus Bush. Daar dacht de oerconservatieve country wereld iets anders over. Een grote boycot volgde op de diverse stations.

Het leek gedaan met de Chicks, maar de steun uit de artiestenwereld, getuige de diverse Grammies, en hun enorme vastberadenheid maakten dat ze doorgingen. Maar er was natuurlijk wel iets veranderd. Hun stijl moest worden aangepast, ze snapten dat ze in de countrywereld niet meer welkom waren.... Nee, eigenlijk snapten ze daar geen bal van, maar stoppen was ook geen optie. Dat was hetzelfde als capituleren.

Met dit album leveren de Chicks een bijna geniale prestatie. Hun country verleden vermengd met een enigszins mainstream aanpak met teksten die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Het is zonder meer een van de beste platen uit die tijd. In Not ready to make nice komen de gevoelens van Maines over de periode ervoor overduidelijk en indrukwekkend naar voren. I'm not ready to back down, zegt ze ook. Toch was ik een beetje bang dat de dames er toch de brui aan zouden geven. Want behalve een onbeduidend soloalbum van Maines in 2013 werd het angstvallig stil. Hun site leek op een gegeven moment ook een beetje dood te bloeden. Tot ik afgelopen week zo ineens een aankondiging van een wereldtoernee voorbij zag komen. Volgend jaar 2 keer in de HMH. Nu nog een nieuw album.

Worden de Dixie Chicks nog steeds geboycot? Bush is allang met pensioen, zijn opvolger Obama idem dito. Daar kan het niet aan liggen. Het wordt hoog tijd dat de dames iets nieuws uitbrengen. Sinds 2006 is er geen album meer verschenen. In 2013 wel een solo cd van Nathalie Maines en een paar compilaties. Dit album’ Taking the long way’ is wel een heel fraaie en verdient een opvolger.

avatar van dix
dix
ouwekock schreef:
Sinds 2006 is er geen album meer verschenen. Dit album’ Taking the long way’ is wel een heel fraaie en verdient een opvolger.

Ik zal de dames binnenkort eens vragen om voort te maken

avatar van wvv89
En er is voortgang. 1 mei komt het nieuwe album uit genaamd Gaslighter. Eerste single laat vooral een pop geluid horen. Producer is Jack Antonoff dus zeer waarschijnlijk hebben ze de country definitief achter zich gelaten. Kende deze week de Dixie Chicks alleen nog van naam, maar ik ga Taking the Long Way (en Gaslighter) een kans geven. Zeker na het zien van de documentaire.

avatar van Zwaagje
ouwekock schreef:

Nieuw album komt er aan!

Ze zijn van plan hun naam te veranderen in the Chicks. Dixie is anno 2020 té beladen.