Jeroen Kant - Nooit Genoeg (2015)

Roots
Label: Bastaard

1. Nooit Genoeg (4:03)
  2. Oude Kronkelpad (4:16)
  3. Een Zucht (4:18)
  4. Halve Cent (4:02)
  5. Wat de Boer Niet Kent (2:33)
  6. Huis voor Mijn Helden (4:04)
  7. Als een Kind Zo Blij (3:29)
  8. Leugens (3:48)
  9. Bedot & Voorgelogen (2:29)
  10. Vast Vast Vast (3:17)
  11. De Hemel Huilt (5:44)
avatar van Lura
33 jaar geleden werd Jeroen Kant geboren in het kleine, rustieke Woudrichem, gelegen aan de Waal. De afgelopen jaren was Woudrichem volop in de belangstelling door de populaire tv-serie Dokter Tinus. Studeerde aan Codarts in havenstad Rotterdam en woont nu alweer zes jaar in een klein gehucht in de nabijheid van Heusden, gelegen aan de Bergsche Maas. Jeroen heeft duidelijk iets met water.

Hij bezit een boot en is daarmee regelmatig in de Biesbosch te vinden. De titel van zijn vorige album De Lafaard Kapitein komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. Op het water vindt hij zijn rust om op te gaan in zijn gedachten en de natuur. De Hemel Huilt op Nooit Genoeg gaat over zijn bezorgdheid hoe de mensheid met die natuur omgaat. Oorspronkelijk was De Hemel Huilt een gedicht, maar is op prachtige wijze op muziek gezet. Het laat horen dat Jeroen duidelijk gegroeid is als tekstschrijver.

Hij vertelt verhalen met een inhoud. Ook als hij zelf naar muziek luistert, moet de artiest hem een duidelijk verhaal vertellen. Een ander goed voorbeeld van een liedje met een mooi, duidelijk verhaal is Een Zucht. Zijn vader stond er model voor. Zijn leven verliep niet zoals hij dat gewenst had. Hij is bijzonder trots op het resultaat van zijn zoon, en dat is terecht. Het is maar weinigen in Nederland gegeven om een dergelijk ontroerende, indrukwekkende tekst te produceren. Heb- en sensatiezucht vormen het thema van de met een mooie melodie en stompend ritme voorziene titelsong.

Melancholie komt om de hoek kijken in het aandoenlijke Oude Kronkelpad. Halve Cent stond al op zijn vorige cd. Sinds januari treedt hij op met een begeleidingsband, bestaande uit vriendin Judith Renkema, producer van dit album Gabriël Peeters, en het andere directielid van Bastaard Platen, Mathijs Leeuwis. Het staat sindsdien op de setlist en qua sound past de nieuwe versie goed bij het overige materiaal, vandaar dat Jeroen het opnieuw opgenomen heeft. Ze vormen niet alleen zijn uitstekende begeleiders op Nooit Genoeg, maar hielpen allen mee met het arrangeren van de nummers.

Huis Voor Mijn Helden schreef Jeroen nadat Jaap Boots na 25 jaar VPRO werd wegbezuinigd. Het verdwijnen van kwaliteitsmuziek op de radio ligt hem nauw aan het hart. Erg openhartig is zijn liefdesliedje Als Een Kind Zo Blij voor vriendin Judith. Bij Leugens heb ik even het idee dat Robert Jan Stips achter de toetsen heeft plaatsgenomen en Nescio inzet. Melodieus gezien, maar ook tekstueel, vormt Bedot & Voorgelogen een van de hoogtepunten. Heerlijk uptempo is het vrolijke Vast Vast Vast met een glansrol voor Mathijs Leeuwis.

Nooit Genoeg laat een artiest horen die in alle opzichten gegroeid is. Het is het derde album dit jaar van Brabantse bodem, dat zich gemakkelijk kan meten met het beste van buitenlandse makelij in het roots genre.

Het bos gekapt

Ons nest bevuild
De aarde beeft
De hemel huilt

Hendrik68
Ik denk dat De hemel huilt met gemak een van de mooiste songs van dit jaar genoemd mag worden. Prachtige tekst met een uiterst passende grimmige instrumentatie. Huis voor mijn helden doet er trouwens niet veel voor onder.
Lura schreef:
Daarmee is niks teveel gezegd.

avatar van Lura
Zo heeft ieder zijn favorieten, Henk, de mijne is Een zucht.

DeKoning.
Ontzettend herkenbaar en ontroerend. (sommige teksten zijn pijnlijk toepasbaar op mijn vader)

Soms lijkt het even alsof ik naar de Nederlandse Bright Eyes (Conor Oberst) luister

*komt hier later nog op terug*

avatar van Lura
Video van Een zucht met John Buijsman in de rol van zijn vader : Jeroen Kant - Een Zucht - YouTube

avatar van bas2204
Heel mooi album, voor mij kwestie van te goed voor maar 3,5 sterren maar net niet genoeg voor 4 sterren. Misschien dat hij in de toekomst dat halfje dat nu in het nadeel uitvalt, alsnog erbij krijgt

avatar van popstranger
Dit album kende ik nog niet van Jeroen Kant, zijn beste tot nu toe kan ik daar ineens aan toevoegen. Rake teksten en voortreffelijk voorzien van al even rake muziek. De arrangementen getuigen van een groei binnen zijn werk. Een nummer als Een Zucht waar een heel leven dat bijna voorbij is en de bijkomende verbittering worden verteld, Halve Cent dat ook doordrenkt is van spijt op persoonlijk vlak, De Hemel Huilt en Nooit Genoeg waarin onze maatschappij en de wereld op de korrel worden genomen. Het doet deugd om door dit soort albums ervan overtuigd te blijven dat ook in het Nederlands nog steeds veel goede muziek wordt gemaakt.