Urbanus van Anus - Leevend (1974)

Belgiƫ
Pop / Folk
Label: Parsifal

1. Intro [Live] (0:35)
  2. Diploma [Live] (1:25)
  3. Engels Protestlied [Live] (5:10)
  4. Kwaad Worden [Live] (2:50)
  5. Gladde Iolen [Live] (4:25)
  6. De Konijnekotelaar [Live] (3:45)
  7. De Konijnekotelaar (3:00)
  8. Gigippeke (4:00)
  9. Leentje (2:25)
  10. In het Midden van de Nacht (2:50)
  11. De Wereld Is Om Zeep (3:40)
  12. Simfonieke van den Uitkomen (2:00)
avatar van c-moon
Superplaat van Urbanus (Van Anus) toen hij nog "goed" was!! De vroege jaren '70: Urbanus schokeerde de goegemeente nog, de humor die soms zwaar erover was sloeg wel heel erg goed aan tot spijt van wie 't benijdde

Op dit album zowel sketches als liedjes, werkvorm die hij ook op andere albums zou gebruiken... Opgenomen in de stadsschouwburg in Brugge 'voor een levend publiek' zoals men dan zegt..

Met schitterende dingen zoals "Engels Protestlied", "Kwaad Worden" en "Diploma", maar vooral: "GLADDE IOLEN" !!! "GIGIPPEKE"; 'gigippeke gigippeke van meulebeik dei brait vor mai en vareus..."

O ja.. en "z'hebben mijen honde zijne rug afgezet.. tot aan z'n poten.. en 'm vol antibitotica gespoten': DE WERELD IS OM ZEEP !! Hilarisch en fantastisch

Of wat dacht u van.. "het volgende liedje heb ik geschreven in het midden van de nacht.. en het heet...... (lang stilte)....

.....

"IN HET MIDDEN VAN DE NACHT"

Leuke plaatje... ik wéét niet of ie op CD (nog) te vinden is, maar als het het geval is: niet aarzelen: kopen!

Inderdaad een heel vermakelijke plaat; niet meer te verkrijgen op cd, net als alle originele LP's van Urbanus van Anus. Ik vind vooral wel de studiokant het beste, met 'de Konijnenkotelaar' en 'De wereld is om zeep'.

avatar van timhardt
Deze staat hier ook op! Zeer fijn, tof plaatje, verfijnde humor, ik hou er wel van op zijn tijd.

EVANSHEWSON
Schitterende klassieker met de hele goeie conférences zoals Kwaad Worden, de maffe liedjes Gigippeke van Muilebeik, De Wereld is om Zeep en het hilarische Gladde Iolen, (over gladiolen, en met een hele trits opsommingen, geheel maf!).
Puur jeugdsentiment, ik heb de beste man toen enkele keren live mogen aanschouwen in een cultureel centrum.

Toen was Urbanus zo'n beetje god in humorland. Nu staan er méér stand-up comedians op de planken dan bomen in het landschap, maar toen was hij zo'n beetje alleenheerser!

****1/2

avatar van LucM
Schitterend debuutalbum van iemand die zal uitgroeien tot de grootste Vlaamse komiek ooit.
Zowel met de conférences als met de liedjes heb ik flink moeten lachen, vooral "Gladde iolen" met die reeks van rijmende opsommingen waarmee hij spot met de Vlaamse schlager- en smartlapzangers (Eddy de Wallyvis).
Wanneer komen zijn albums eindelijk op CD uit? Of beter een verzamelbox met zijn beste reguliere albums zoals Zjef Vanuytsel, want iemand als Urbanus verdient het!

avatar van dazzler
LEEVEND 1974
is het debuut van Vlaanderens grootste komiek.
Het zou nog even duren vooraleer de Tolembekenaar
heel Nederland zou veroveren ... eerst moest Vlaanderen plat.

Kant 1 bevat 6 live opnames, waaronder een hilarisch
Engels Protestlied en zijn mega-schlager Gladde Iolen.

De Konijnenkotelaar is een live-sketch
die op kant 2 gevolgd wordt door een studio lied.

Sommige van zijn liedjes zingt hij nog in het Brabants dialect.
Het bekendste voorbeeld hiervan is het lieve Gigippeke.

Met De Wereld Is om Zeep had Urbanus zijn eigen protestsong
en op de koop toe een frequent gedraaide en meegezongen radiohit.

avatar van shylaa
Ik herinner mij nog goed dat ik deze als twaalfjarig jongentje op zolder vond (vinyl). Hele plezante, aanstekelijke muziek met de nodige humor! 4*

avatar van Supersid
Dat van die albums op cd, da's ondertussen in orde: integrale verzamelbox "integraal" (niet te moeilijk doen), met alle albums (live en studio) is heden ten dage uit...