RPWL - Plays Pink Floyd (2015)

Duitsland
Label: Gentle Art of Music

1. Arnold Layne (5:14)
  2. The Embryo (17:18)
  3. Green Is the Colour (3:24)
  4. Atom Heart Mother (11:33)
  5. Fat Old Sun (19:26)
  6. The Narrow Way (8:40)
  7. Let There Be More Light * (6:29)
totale tijdsduur: 1:05:35 (1:12:04)
Ozric Spacefolk
Goh. Wat een verrassing.... hahahaha....

Ken alleen de titels niet allemaal, alleen Atom Heart Mother.

Is er iemand die hier op zit te wachten? Bedoel het niet gemeen, ben gewoon benieuwd.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ozric Spacefolk schreef:

Afgaand op het feit dat coverbands vaak aanmerkelijk vollere zalen trekken dan nieuwe, oorspronkelijke, bands, 'vrees' ik van wel.

Ozric Spacefolk
Was RPWL oorspronkelijk niet gewoon een Pink Floyd cover-band?
En niet één van de beste, volgens mij. Ik hoor mensen altijd lyrisch zijn over bijv. The Pink Project.

Is deze liveplaat niet gewoon alleen interessant voor de die-hard RPWL-fan?
En zitten RPWL-fans hier wel op te wachten? Ik niet echt, moet ik bekennen.

avatar van Brunniepoo
Als ik de tracktijden vergelijk met die van de oorspronkelijke Pink Floyd-nummers dan doet RPWL er in ieder geval live wel het een en ander mee.

avatar van vigil
Jaren geleden RPWL dit al eens zien doen op een soort van Pink Floyd fandag in De Boerderij (even gecheckt, 7 mei 2006 dus) en dat was best leuk en aardig. Niet meer en niet minder. Aardig om te zien maar ik zal dit zeker niet kopen

Zephyr
Ozric Spacefolk schreef:
Ken alleen de titels niet allemaal, alleen Atom Heart Mother.

OK, doe ik je even een uitleg :

1. Arnold Layne = de eerste single van PF, uit 1967.
2. The Embryo = waarschijnlijk hetzelfde nummer als op kant B van dit onofficiële album.
3. Green Is The Colour = afkomstig van Soundtrack From the Film More.
4. bekend
5. Fat Old Sun = ook afkomstig van Atom Heart Mother
6. (The) Narrow Way is afkomstig van Ummagumma. Min of meer een soort solonummer van David Gilmour op de 'studioplaat' van UG.

Allemaal echt oud spul dus; max 1971 of ouder.

Maar inderdaad; wat Brunniepoo zegt : 't zal wel even anders zijn als PF, want bijvoorbeeld track 5 duurt op AHM maar zo'n 5m 30, en op deze maar liefst dik 19 minuten.

Aangezien ik meestal nogal gesteld ben op de originelen, denk ik niet dat ik hier mijn zuurverdiende Euro's aan uit ga geven.

Ozric Spacefolk
Dank. Ook precies de Pink Floyd periode waar mijn voorkeur níet naar uit gaat.

RPWL Bestaat dit jaar 15 jaar! Ze wilde. Dit jaar een paar aparte dingen doen. 31 oktober is in een grote hal bij Freising/München de DVD opname gepland van de "Wanted" show. Dit maal groots uitgevoerd met o.a veel acteurs!
Omdat Kalle en Yogi beide bezig zijn met wederom een solo album (Kalle, Blind Ego is al klaar en komt februari/maart 2016 uit) en ze dit naar toch ook wat live wilde doen heeft RPWL de afgelopen 2,5 week door Duitsland en Polen getoerd. Daarvoor hebben ze de eerste concept show van hun grote voorbeelden gebruikt: the man and the journey! Compleet visueel ondersteund werd de show in 1,5 uur voor de pauze gespeeld. Daarna nog wat bekendere PF covers (wish you were here, money, shine on...) en Nog wat eigen werk. Ter ondersteuning van deze korte Tour deze CD met tracks opgenomen in de laatste 5 jaar tijdens verschillende shows.
Een misverstand is dat RPWL begonnen is als PF coverband. RPWL is ontstaan deels uit de band Violet District en andere bandjes. De vrienden Risettio, Postl, Lang en Wallner kwamen daarna bij elkaar om te jammen. PF is wat ze allen kenden en goed vonden. Zo hebben ze elkaar muzikaal gevonden en zijn toen eigen werk gaan schrijven. De invloeden van PF nooit ontkend en duidelijk te horen maar niet als enige. In 2000 werd het eerste RPWL album "God has failed" uitgebracht. Daarna dus talloze zeer fraaie andere albums met een duidelijke ontwikkeling in een eigen sound.
Omdat PF een grote inspiratie bron is/was spelen ze regelmatig een cover ervan.
Voor een Verzamel CD, ooit uitgegeven door een Duits muziekmagazine, heeft RPWL al eens de tracks "Cymbaline" en "Fat old Son" als studiotrack opgenomen. Ook hier over een heerlijke RPWL saus! Improvisaties en Combinaties van tracks! Net als op dit geweldige "nieuwe" album! Wie er op zit te wachten? Liefhebbers van deze oude periode van PF, pure muziekliefhebbers die lange geïmproviseerde stukken kunnen waarderen waarin pure speelvreugde vanaf druipt.
In begin 2016 zullen ze met deze PF show nog een paar shows doen, waarschijnlijk ook 1 of 2 maal in Nederland.

avatar van vigil
Tot zover de reclame

vigil schreef:
Tot zover de reclame

Heerlijk dit soort users. Ik plaats dit soort berichten ook, maar dan bij Saga of Barclay James Harvest of Ian Anderson of Uriah Heep.

Je leert er wel wat van, want dat er een nieuwe Blind Ego aan kwam wist ik niet.

Moet wel zeggen dat de tsunami van soloprojecten van (ex)-Rpwl-leden niet allemaal even goed vallen, zo vind ik de laatste Parzival's Eye echt niet zo geslaagd.

avatar van Floydian
Bijna 20 minuten durende Fat Old Sun ben ik wel benieuwd naar. De rest niet. Atom Heart Mother moet je naar mijn idee zelfs vanaf blijven.

avatar van Floydian
Floydian schreef:
Bijna 20 minuten ( )durende Fat Old Sun ben ik wel benieuwd naar. De rest niet. Atom Heart Mother moet je naar mijn idee zelfs vanaf blijven.

avatar van Droombolus
[quote=5082373 Daarvoor hebben ze de eerste concept show van hun grote voorbeelden gebruikt: the man and the journey! . [/quote]

Kompleet met het drinken van kopjes T op het toneel ?

avatar van willemmusic
Mooie selectie Pink Floyd uit mijn favoriete tijdperk door een tributeband die zichzelf inmiddels ontstegen is en hier hun voorbeelden eren. Prima muzikanten plus een fijne zanger, dat RPWL.
Opel van Barrett in volle glorie vond ik al zeer te pruimen (op 'Stock'), maar waar is dít te beluisteren? Nog niet op Spotify of YouTube gezien. Maar wacht even : ik moet natuurlijk bij de Aldi wezen.

avatar van Rogyros
Ik vind dit toch een heel prettig album. Erg leuk dat RPWL voor een minder waarschijnlijke samenvatting van de setlist koos. Dit zijn niet de eerste nummers waar je aan denkt als iemand nummers tijdens een concert gaat coveren van Pink Floyd.

Ik vind dit echt een uitstekend album. Wat je goed merkt, is het RPWL sausje. Deze nummers behoren gemiddeld genomen niet tot de toegankelijkste periode van Pink Floyd. RPWL maakt het wat toegankelijker. Ze wijken daarnaast behoorlijk af van de studio versies van Pink Floyd, en rekken de nummers behoorlijk op met langere instrumentele stukken. Die eigen interpretatie van deze nummers werkt behoorlijk goed!

Ik draai deze cd niet vaak, maar als ik hem draai, dan geniet ik echt. Uitstekende uitvoeringen!

Een heel prettig album met minder bekende Pink Floyd werken,. Ik ben aangenaam verrast enne....top(!) gitaarspel;

avatar van Broem
Neal Peart schreef:

Ooit begonnen als PF coverband. Heb ze ‘n paar keer live gezien en daar is niks mis mee. Nog steeds vind hun livealbum RPWL - Live - Start the Fire (2005) helemaal top.

Heb ze ook in de Boerderij gezien. Prima band!

Stijn_Slayer
Behoorlijk verfrissend door de verrassende songkeuze en de eigen, lang uitgesponnen improvisaties. Vroege Floyd is duidelijk favoriet hier. Het aardige is dat het vroege materiaal wel met de verfijning van de latere Floyd wordt gespeeld. Het is net alsof David Gilmour zelf meespeelt, zijn sound en stijl worden enorm goed benaderd.

avatar van Rockfan
Prima livealbum van RPWL. Jammer van de livefade-outs.

Ben zelf niet zo van tributes maar dit is goed gedaan.
Fat Old Sun rekken tot bijna 20 minuten. Je moet het maar durven. RPWL durft het en met succes wat mij betreft.