Mellencamp - Cuttin' Heads (2001)

Roots / Rock
Label: Columbia

1. Cuttin' Heads (5:04)
  2. Peaceful World (4:05)
  3. Deep Blue Heart (3:29)
  4. Crazy Island (3:48)
  5. Just Like You (4:04)
  6. The Same Way I Do (3:21)
  7. Women Seem (5:15)
  8. Worn Out Nervous Condition (3:32)
  9. Shy (3:26)
  10. In Our Lives (4:03)
  11. In My Time of Dying [Live] * (2:27)
  12. Hey Gib [Live] * (3:28)
Hendrik68
Weinig nieuws onder de zon op deze CD, maar het klinkt overtuigender dan het teleurstellende drieluik uit midden jaren 90 (Human Wheels, Dance Naked en Mr. Happy Go Lucky). Beste nummers hier zijn Peaceful World, Crazy Island en Women Seem. Opvallend: Op het nummer Shy gaat de kleine grappenmaker uit Indiana zowaar op de reggae tour.

Hendrik68
Deze CD weer eens uit de oude doos getoverd. Blijkbaar toch enigszins een vertekend beeld gekregen in de loop van de tijd. Deze CD is alweer 10 jaar oud. De Cd begint met 2 nummers die gerust tot de beste uit Mellencamps werk gerekend mogen worden. HIerboven noem ik het titelnummer niet eens als een van de beste, maar is het wel degelijk een ijzersterk nummer waarbij Rap, soul en rock samengesmolten worden. Het is Chuck D in eigen persoon die een bijdrage levert. Echt een prachtige song. Het volgende nummer is al bijna even prachtig met een bijdrage van India Arie die ik verder niet ken. Trisha Yearwood die ik wat beter ken doet een duit in het zakje bij Deep Blue Heart wat ook nog zeer goed is. Dan krijgen we met Crazy Island een vaderlandslievend nummer met een enkele kritische noot. Een beetje zoals we later op Freedom's Road met nummers als The Americans en Our Country zullen horen. Dan krijgen we van 5 tot 8 een middenstuk dat goed is maar niet hoogstaand. Waar ik hierboven Women Seem tot de beste nummers reken is dat na een grondige beluistering nog steeds leuk, maar meer grappig dan goed. Beetje meligheid op zijn tijd, geeft niks. Vervelend wordt het op Shy waar hij op de reggae tour gaat. Dat geeft niks, maar als ik de volgende passage citeer dan weet een ieder wel genoeg "Hey baby don't look me in the eye - 'cause I'm sexually shy, shy, shy. Tja hoe plat wil je het hebben. Op de vorige CD had hij ook al een vrijage met de reggae, het nummer Break of some was daar echter heel wat meer geslaagd. Maar goed, we zijn Shy al gauw weer vergeten als het laatste nummer begint. In our lives is een echte Mellencamp rocker zoals we van hem gewend zijn en is met de eerste 3 nummers van deze CD gewoon het betere Mellencamp werk. Als alle nummers dit niveau hadden gehad waren we zonder problemen op 5 sterren uitgekomen. Maar het middenstuk overtuigd matigjes en een nummer als Shy kan echt niet. Die had hij op zijn debuut CD moeten zetten. Al met al een CD die vooral in de zomer erg lekker is. Een CD met pieken, dalletjes en 1 diep gat. De vorige CD was gelijkmatiger van niveau, hier springen er enkele nummers echt uit. Aan het eind van de streep hetzelfde resultaat: 4 sterren.