Broadcast - The Noise Made by People (2000)

Avant-Garde / Pop
Label: Warp

1. Long Was the Year (3:38)
  2. Unchanging Window (3:48)
  3. Minus One (2:02)
  4. Come on Let's Go (3:17)
  5. Echo's Answer (3:12)
  6. Tower of Our Tuning (4:30)
  7. Papercuts (4:32)
  8. You Can Fall (4:24)
  9. Look Outside (3:53)
  10. Until Then (3:51)
  11. City in Progress (3:37)
  12. Dead the Long Year (4:46)
avatar van titan
titan (crew)
Schitterende plaat. Prachtige mengeling van prachtig gezongen zoete sixtiespop (denk aan John Barry en Burt Bacharach) en prikkelende Avant-garde, die voornamelijk door authentieke analoge synthesizers wordt gemaakt. 4,5*

Hij begint hier stil aan te groeien. Alhoewel ik Broadcast een jaar of 4 geleden een prachtig optreden zag geven op het London Calling festival, heb ik er nooit echt naar geluisterd. Dat kwam pas toen ik Morvern Callar zag. Die film maakte veel indruk, ik kocht de soundtrack en kwam zo opnieuw in aanraking met Broadcast door het nummer You Can Fall. En nu heb ik de laatste 2 albums in 'bezit' (gepindakaast, zoals sommigen dat noemen).

Beter dan Titan kan ik het verder niet omschrijven. Favoriete nummers: Tower Of Our Tuning, Papercuts, You Can Fall en City In Progress.

Ik vind dit ook een prachtige cd Niet iets wat ik uit mezelf zou gaan kopen, maar dankzij het aandachtverdienentopic ben ik er toch aan geraakt en heb er geen spijt van. Zeer sensuele muziek vol subtiele slepende klanken, terwijl er toch erg veel afwisseling in zit. Knap, 4.5 *.

Het doet me soms een beetje denken aan een mengeling tussen Morcheeba, Portishead en Saint-Etienne.......
Dit ga ik eens uitgebreider beluisteren denk ik.

fastpulseboy
pram, stereolab en toen.........broadcast!

heel fijn altijd

avatar van Kaaasgaaf
Fantastisch album om in weg te glijden naar een bitterzoet kaleidoscopisch universum ver weg tussen sterren en dauwdruppels!

avatar van DrZeldenrustig
Kan het al een paar dagen niet los laten. Waar doet het me aan denken?

Retrofuturisme? Dat las ik ergens en ik kan me ineens beelden herinneren van de Britse SF-serie SPACE 1999!

A&C; Music for Imaginary Films? Maar dan nog zweveriger!

Ben vrolijk in de war!

avatar van DrZeldenrustig
Update:

Ik ben d'r achter!

Het was alweer een tijdje geleden, maar nu weet ik het weer waar me het aan doet denken!

Kruder&Dorfmeister!
Röyksdinges (of hoe heten ze ook al weer...)
Tosca!

(Zo komen oude harde schijven toch nog van pas!)

Aquila
Beste Broadcast nummer is op deze plaat te vinden wat mij betreft: "Look Outside". Vreemd om te zien dat dat nummer nog geen enkele stem heeft gehad bij de favorieten-poll. Dat mag gedraaid worden op mijn crematie. Plaat over de hele linie nog sterker dan de EP-verzameling "Work and Non Work" al ontloopt het lkeaar niet veel. Prachtige stem van Trish Keenan begeleidt door prachtige melodieuze electronica.

avatar van Chameleon Day
Beetje bizar, nav het overlijden van Trish pas op de hoogte gekomen van het bestaan van deze band. En de muziek is denk ik wel mijn stiel.

avatar van Vivemaker
Deze maar eens even beluisteren

Jammer om te horen dat de zangeres is overleden

avatar van John Doe
Wat een pracht van een plaat! Net als Herman een tijd geleden via de fijne 'Morvern Callar' soundtrack mee in aanraking gekomen. Ik kwam de naam daarvoor al op deze site en in platenzaken tegen, alleen had er geen goed genoeg voorgevoel bij. Oja, ook op de 'Warp Vision' dvd staat geloof ik de clip van 'Papercuts', wat dus mijn oorspronkelijke introductie is tot de groep, maar deze video skipte ik altijd omdat de track niet zo mooi begint vind ik, bloeit meer open bij het refrein.

Toch blijkt deze plaat zowel op de achtergrond als de voorgrond uitstekend. Of iets mooi klinkt op de voorgrond vind ik de echte kwaliteitsmeter. De combinatie is zo fijn doordat je muziek dan aangenaam uit en naar de achtergrond kunt laten deinen, iets wat met gezelschap ook erg fijn kan zijn. Om muziek rustig en toch niet slapjes te maken is een grote uitdaging, maar Broadcast slaagt daar hier (en op Work And Non-Work die ik nu aan het luisteren ben) in ieder geval met verve in.

Normaal luister ik naar AC/DC, Van Halen, Metallica, Motorhead en meer van die leuke rockende orkestjes..... maar dit album van Broadcast is een prachtig werkje. Lekker rustgevend en het is weer eens wat anders dan scheurende solo's!

UnknownPleasure
wat ben ik blij dat ik dit ken, de bassiste van warpaint raadde het aan. het is al een lange tijd een album dat ik graag opzet, vreemd genoeg soms even vergeet, maar des te leuker wanneer ik het weer wil.

avatar van robbizzel
Nieuwe ontdekking voor mij, en wat voor 1. Geweldige sound van die authentieke analoge synthesizers plus de zwoele passievolle stem van deze dame ( Echo's Answer mooi voorbeeld ervan ). Buiten de vette sound en haar geweldige stem om zijn het ook nog eens sterk geschreven nummers. Hier ga ik nog veel plezier van beleven. Favorieten tot nu toe: Unchanging Window, Echo's Answer, Papercuts en Look Outside.

avatar van Chameleon Day
En nu naar The Soundcarriers. Weliswaar niet zo goed als dit album, maar toch ook niet te versmaden.

Schnee
Chameleon Day schreef:

ow! ben benieuwd!

avatar van Darkshines
Voor mij een van de ontdekkingen van het jaar, dit album. Aparte sound vanwege de mix van diverse stijlen. Prachtige stem. Het album blijft tot het einde toe boeien. Gauw eens wat andere albums proberen.

avatar van matthijs
Chameleon Day schreef:

Zeker! Dank voor de tip. Zal wel niet toevallig zijn dat het eerste nummer op deze plaat "Last broadcast" heet. Maar wel dat de zangeres van broadcast een jaar later overleed. Heel jammer, een geweldige stem.

avatar van Manfield
De zangeres Trish Keenan is de belichaming van een gemiddelde benzodiazepine, een minor tranquillizer. Vanwege de verslavende werking van haar stem, maar bovenal omdat ze angst wegneemt en ik mee zweef op haar vederlichte stem. Prachtig gezongen debuutalbum.

Wat deze plaat nu extra interessant maakt is de combinatie tussen de rustieke zang en de avant-garde elementen in de muzikale omlijsting. Neem een nummer als Echo's Answer, prachtig!

avatar van LucM
Fantastisch album (ontdekt dankzij herman): dromerig, mystiek met psychedelische inslag mede dankzij de aparte analoge synthesizers en de zwoele passievolle zang. Het doet mij een beetje denken aan de John Barry-soundtracks uit de jaren '60 maar ook aan Hooverphonic (die in datzelfde jaar ook een meesterwerk uitbracht).