Jesu / Sun Kil Moon - Jesu / Sun Kil Moon (2016)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Rock / Folk
Label: Caldo Verde

1. Good Morning My Love (7:04)
  2. Carondelet (8:35)
  3. A Song of Shadows (6:18)
  4. Last Night I Rocked the Room Like Elvis and Had Them Laughing Like Richard Pryor (8:03)
  5. Fragile (5:57)
  6. Father's Day (6:12)
  7. Sally (6:27)
  8. America's Most Wanted Mark Kozelek and John Dillinger (7:15)
  9. Exodus (9:45)
  10. Beautiful You (14:01)
avatar van Don Cappuccino
Hier ben ik echt ongelofelijk benieuwd naar. Qua dynamiek zitten Jesu en Sun Kil Moon ver van elkaar af, maar ze hebben allebei dezelfde soort melancholie. Dit kan wel eens heel goed gaan uitpakken.

avatar van Ducoz
Hier is het eerste nummer, 'America's Most Wanted Mark Kozelek and John Dillinger'

Jesu / Sun Kil Moon - sunkilmoon.com

avatar van Tegid.mzk
Hier in z'n geheel te beluisteren:
Jesu / Sun Kil Moon - sunkilmoon.com

avatar van meneer
Ah, wederom een productie. Wat maakt deze man veel werk. Zeer benieuwd !

avatar van thebestfreaks
Aj aj, ik kan er het geduld niet meer voor opbrengen. Tot nu toe heb ik zijn platen met veel aandacht geluisterd, maar de klik is wel echt weg. Misschien later ... Wel blijft staan dat ik het geweldig vind dat hij helemaal zijn eigen ding lijkt te doen. Wie weet waar naartoe dat leidt

avatar van Don Cappuccino
Mooie samenwerkingsplaat! De eerste drie nummers zijn gewoon Jesu met Mark Kozelek op zang, dat is echt gaaf. Daarna krijg je wat meer Sun Kil Moon-terrein met een mooie ode aan Chris Squire van Yes (Fragile), daarna vindt er echt een samensmelting plaats. Kozelek schrijft weer in de "dagboekstijl" en leest zelfs een aantal fanbrieven voor, daar legt Justin K. Broadrick prachtige dromerige instrumentals over heen. Dat moet je liggen, ik hou daar wel van.

avatar van Renoir
Net Exodus beluisterd - wat een prachtig nummer is dat zeg!

Als je, net als ik, de cd via Caldo Verde bestelt, krijg je er gratis de EP Down in The Willow Garden bij.

Sun Kil Moon staat dit jaar op het Naked Song Festival in Eindhoven en op Down The Rabbit Hole.

avatar van Razoreater
Groot liefhebber van Jesu, maar deze combinatie vind ik niet zo geslaagd. De ondersteunende muziek van Broadrick is wat saaier dan normaal en dat maakt de plaat een nogal lange zit. Zeker als je geen fan van Kozelek bent.

avatar van Don Cappuccino
Het openingsbod wordt vier sterren, dat kan misschien zelfs wel hoger worden, ik vind dit echt een erg mooie plaat. Dit is toch wel echt een Mark Kozelek-plaat in zijn essentie, tekstueel is hij hier weer ontzettend goed met als absoluut hoogtepunt Exodus over de zoon van Nick Cave. Ik hoop dan ook dat een aantal nummers van deze plaat in de Sun Kil Moon liveset zitten.

avatar van Metalhead99
Ik was al redelijk bekend met het materiaal van Jesu, maar nog niet met Sun Kil Moon. Ik moet zeggen dat vooral door de vocale bijdrage van Mark Kozelek ik toch wel nieuwsgierig naar ze ben geworden.
Deze plaat bied mooi uitgesponnen, melancholische Rock-nummers. De lijn is behoorlijk eenzijdig, maar gek genoeg vind ik dat juist erg prettig bij een plaat als deze. Je word als luisteraar 'meegevoerd' door de prachtige klanken van de muziek en luistert geboeid naar de lyrics van Kozelek. Heerlijk.
Een geslaagde samenwerking.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Jesu/Sun Kil Moon - Jesu/Sun Kil Moon - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ik volg het niet heel precies, maar het lijkt er af en toe op dat Mark Kozelek zo ongeveer iedere maand een nieuwe plaat uit brengt. De live-platen laat ik meestal liggen, maar als de naam Sun Kil Moon op de hoes prijkt, is mijn interesse over het algemeen gewekt.

Deze nieuwe plaat bevat overigens niet alleen de naam Sun Kil Moon, maar ook de naam Jesu. Dat zei me eerlijk gezegd niets, maar het blijkt de band van ene Justin Broadrick. Jesu wordt over het algemeen in het hokje metal geduwd en dat verklaart ook direct dat de naam van de band me niet bekend voor kwam.

De samenwerking tussen Justin Broadrick en Mark Kozelek op Jesu/Sun Kil Moon is verrassend interessant. Het is een samenwerking waarvan het resultaat al een tijdje op de plank schijnt te liggen, maar gelukkig is het nu gewoon verkrijgbaar.

Jesu/Sun Kil Moon bevat de donkere songs en de mooie en vooral indringende verhalen die we van Mark Kozelek kennen, maar dit keer worden deze songs eens niet uitsluitend begeleid door verstilde akoestische klanken, maar ook door meedogenloze gitaarriffs en door bijzondere elektronica. Met name in de openingstracks, waarin de gitaren mogen gieren en scheuren, klinkt dat bijzonder lekker. Het klinkt ontegenzeggelijk als Mark Kozelek, maar dan toch net wat anders dan we van hem gewend zijn.

Het blijft knap hoe Mark Kozelek de aandacht in lange tracks van 6-8 minuten weet vast te houden, ook als er in muzikaal opzicht op het eerste gehoor niet zo heel veel gebeurd. Het zal niet iedereen overkomen, maar ik kan alleen maar luisteren.

In de tracks waarin de gitaren worden verruild voor elektronica en gasten als Will Oldham, Mimi Parker en Alan Sparhawk (Low), Rachel Goswell (Slowdive) en Isaac Brock (Modest Mouse) opduiken, is de invloed van Jesu beperkt en krijgen we wat we van Mark Kozelek gewend zijn. Het is muziek die je moet grijpen, maar als Mark Kozelek je grijpt met zijn muziek en vocalen is er geen houden aan.

Ik heb inmiddels een aardig stapeltje van Mark Kozelek in huis (solo, Sun Kil Moon en natuurlijk Red House Painters), maar ook deze met Jesu vind ik weer een waardevolle aanvulling op een inmiddels imposant oeuvre. Ook op deze plaat slaagt Mark Kozelek er immers weer in om je te bedwelmen met zijn bijzondere songs. De, overigens beperkte, inbreng van Jesu zorgt voor de gewenste vernieuwing. Erwin Zijleman

avatar van Masimo
Die fanbrieven zijn mij toch echt te pathetisch

avatar van Renoir
Op 20 september 2016 te zien in het Muziekgebouw aan 't IJ!

avatar van Sater
Nieuw nummer: een `ode` aan Michael Jackson. Album verschijnt in juni 2017.

Sater schreef:
Nieuw nummer: een `ode` aan Michael Jackson. Album verschijnt in juni 2017.

Mark Kozelek houdt niet van stilzitten. Op 28 februari 2017 verschijnt eerst nog het Sun Kil Moon album Common As Light And Love Are Red Valleys Of Blood (2CD). En dan op 1 juni 2017 het volgende Jesu / Sun Kil Moon album met de titel 30 Seconds To The Decline Of Planet Earth. We hebben in elk geval genoeg tijd om te sparen.

avatar van Bartjeking
Masimo schreef:
Die fanbrieven zijn mij toch echt te pathetisch

Haha inderdaad, dat gaat net een stapje te ver wat mij betreft. Maar goed, in principe zijn alle nummers dagboekachtige voordrachten, dus als het ergens past is het op een Sun Kil Moon album.

Is het niemand opgevallen dat dit - in mijn ogen geniale - album bijna een kopie is van het internationaal verguisde "Lulu" van Lou Reed en Metallica? Kozelek en Broadrick hebben goed geluisterd naar die grandioze mislukking en hem geperfectioneerd.