Frankie Lee - American Dreamer (2015)

Rock / Country
Label: Loose

1. High and Dry (4:50)
  2. Where Do We Belong (3:33)
  3. Queen of Carolina (4:07)
  4. East Side Blues (5:30)
  5. Black Dog (3:24)
  6. Buffalo (3:33)
  7. Honest Man (4:33)
  8. Know by Now (3:19)
  9. Horses (4:28)
  10. American Dreamer (2:43)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Frankie Lee - American Dreamer - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Je hebt van die platen die je talloze keren moet horen voordat het kwartje valt, maar er zijn ook platen die al na een paar akkoorden een onuitwisbare indruk hebben gemaakt. American Dreamer van ene Frankie Lee valt in deze laatste categorie.

Openingstrack High And Dry was pas een paar seconden onderweg toen ik het al voor de eeuwigheid had opgeslagen. En wat voor de openingstrack geldt, geldt voor heel veel songs op American Dreamer.

Frankie Lee werd geboren aan de oevers van de Mississippi, maar groeide op in Minneapolis. Na een aantal jaren in Austin gewerkt te hebbe, keerde Frankie Lee voor het maken van zijn debuut terug naar Minnesota. Het had wat voeten in de aarde voordat het debuut er ook echt was, maar wat is het een prachtplaat geworden.

Frankie Lee serveert op American Dreamer een rootsy cocktail die bestaat uit twee delen Bob Dylan, een deel Bruce Springsteen, een deel Ryan Adams en een deel Frankie Lee. Door de invloeden uit de muziek van groten als Bob Dylan, Bruce Springsteen en Ryan Adams klinkt American Dreamer bekend en aangenaam in de oren, maar het zijn de eigen invloeden van Frankie Lee die het debuut van de Amerikaan memorabel maken.

Frankie Lee heeft een stem die zijn gelijke niet kent en het is een stem om zielsveel van te houden. Het vormt de basis voor subtiel geïnstrumenteerde en stuk voor stuk direct memorabele songs.

Frankie Lee slaagt er in om vrijwel onmiddellijk te verleiden met zijn songs, maar het zijn ook songs die over meer diepte beschikken dan je op het eerste gehoor zult vermoeden. Frankie Lee kiest maar zelden voor het grote gebaar, maar bouwt zijn songs op subtiele wijze op, wat zorgt voor meeslepende songs die een steeds diepere indruk maken.

Het is een week of drie geleden dat ik het debuut van Frankie Lee in handen kreeg en ik ben inmiddels compleet verslingerd aan dit debuut. Wanneer we aan het eind van 2015 de balans opmaken zou dit wel eens een van de meest memorabele debuten van het jaar kunnen zijn. Alle reden dus om deze Frankie Lee en zijn prachtdebuut met zijn allen te omarmen. Erwin Zijleman

avatar van Jasper
Wat is dat Loose toch een heerlijk label aan het worden. Andrew Combs, Barna Howard, Israel Nash, Sturgill Simpson, en zo kan ik nog even doorgaan.

En dan nu deze Frankie Lee. Ik heb er pas één luisterbeurt opzitten, maar kan nu al wel concluderen dat deze jongen potentie heeft. Ik sluit me aan bij erwinz wat betreft zijn stemgeluid. Het heeft iets engelachtigs, ik dacht meteen aan Stevie Nicks toen ik het hoorde. Leg het schitterende "Honest Man" eens naast Fleetwood Mac's "Dreams". Diezelfde ongrijpbare sfeer, voor een groot gedeelte ingegeven door de stem.

Ik weet niet wie er gaat over het aantrekken van nieuw talent bij Loose, maar diegene doet zijn werk wat mij betreft in ieder geval uitstekend.

avatar van robbrouwer58
Veel dezelfde temporele riedeltjes met schrale vocalen, giert nergens eens lekker uit de bocht.

avatar van Ducoz
robbrouwer58 schreef:

Ik heb het zelfde. Begrijp het gemiddelde niet echt.