Red River Dialect - Tender Gold and Gentle Blue (2015)

Folk
Label: Paradise of Bachelors

1. For Ruth and Jane (3:26)
  2. Fallen Tree (4:44)
  3. Child Song (4:14)
  4. Amelia (5:38)
  5. Dozmary (3:49)
  6. Khesed (2:45)
  7. Sceillic (3:27)
  8. Ring of Kerry (9:54)
  9. Cavernous Calls (3:38)
  10. Great Eastern Sun (5:22)
  11. Bound for the Rio Grande (2:13)
avatar van Ducoz
Wellicht dat de heren Lura en Hendrik68 hier ook van kunnen genieten. Hij is in zijn geheel te beluisteren op hun bandcamp. Voor een fysiek exemplaar; gister toen ik hem bestelde hadden ze er nog 12.. dus wees er snel bij.

avatar van Lura
De hoes nodigde direct uit om te gaan luisteren. Lang geleden bezocht ikzelf Skellig Island in Ierland. Het betreft hier geen Ierse band, zoals ik in eerste instantie dacht, maar een Engelse groep rondom frontman David John Morris. Morris groeide op in Cornwall, maar is sinds enkele jaren woonachtig in Londen.

Over Tender Gold & Gentle Blue verschenen al de nodige lovende recensies zoals in MOJO, Uncut Magazine en op Folkradio UK en Allmusic. Intussen wordt de band op handen gedragen door iemand als M.C. Taylor (Hiss Golden Messenger) en Ben Chasny. In Allmusic worden voorgaande albums vergeleken met bands als The Waterboys, Fairport Convention en met Nick Cave, vergelijkingen die voor het nieuwe werkstuk echter niet opgaan.

Tender & Gentle Blue is veel ingetogener en persoonlijker van aard. Alle liedjes werden geschreven door David, met uitzondering van traditional Bound for the Rio Grande, en ontstonden op gitaar. Een viertal van de nummers, For Ruth and Jane, Fallen Tree, Khesed en Ring of Kerry, hebben rechtstreeks betrekking op het overlijden van zijn vader.

In opener For Ruth and Jane richt hij zich in eerste instantie tot zijn moeder Ruth en zus Jane om hun een hart onder de riem te steken. Alle vier bevatten contemplatieve gedachten zoals de sleutelsong, het bijna tien minuten durende, Ring of Kerry: “I’m suddenly so grateful for the world I see.To whom can I address it if not to thee? My father now departed, I must let him be. And gratefully accept the gift he gave to me.”

Het is muzikaal gezien ook de vreemde eend in de bijt. Het opent met een vioolpartij die herinnert aan de begintijd van The Velvet Underground, waarna er gebruik wordt gemaakt van drones en fields recordings. Dit alles geeft het een zeer bijzondere en mysterieuze sfeer. Voor mij vergelijkbaar met een rondrit langs de Ring of Kerry met slecht weer.

Veel van zijn teksten zijn overigens niet gemakkelijk te doorgronden en laten ruimte voor een eigen interpretatie. Twee zeer fraaie instrumentals op gitaar zijn Child song en Sceillic,die rustpunten vormen. De teksten op dit album vormen een grote kluif. Wie daar niet genoeg aan heeft, David schreef nog een lang essay over zijn overleden vader. Uitgangspunt hiervoor vormen een aantal van de laatste preken van zijn vader als dominee. Tender Gold & Gentle Blue is het persoonlijke relaas van het verlies van een dierbare.

Hendrik68
Ducoz schreef:
Wellicht dat de heren Lura en Hendrik68 hier ook van kunnen genieten.
Dat kan ik zeker wel ja, heerlijk sfeertje en zoals Lura schreef:
De hoes nodigde direct uit om te gaan luisteren.
Was bij mij precies hetzelfde. Als je eenmaal in Ierland bent geweest dan begin je direct al te kwijlen bij dit soort foto's. Dat zegt nog niks over de kwaliteit van dit album natuurlijk, maar in dit geval is de hoes net zo mooi als het album zelf.

Het grappige is dat het tijdens mijn vakantie in Ierland prachtig weer was op de dag dat we de Ring of Kerry deden en de dag dat we de Ring of Dingle deden hadden we het weer dat aansluit bij het nummer Ring of Kerry op deze plaat. Daarom doet het nummer mij dus aan een andere plek denken dan aan Kerry, maar dat mag de pret niet drukken. Ook de rest van het album geeft de sfeer van het Ierse landschap uitstekend weer. Wel apart dan om te horen dat een inwoner van Londen die in Cornwall dit gemaakt heeft. Hij geeft de sfeer echter weer als ware het een geboren Ier. Prachtig album.

avatar van Lura
Grappig bij mij was het precies omgekeerd, slecht weer op de Ring of Kerry en goed weer op de ring of Dingle . De ring of Dingle maakte trouwens meer indruk op mij, omdat het landschap een stuk ruiger is.

Voor wie er geïnteresseerd is: Red River Dialect - redriverdialect.bandcamp.com
Daar kan je zowel de plaat beluisteren als kopen, ze hebben nog maar 14 LPs en 6 CDs (beide uit een oplage van 300).

avatar van Renoir
Dank voor de tip, Ducoz! Ze hebben nu nog maar 5 cd's.
Prachtige plaat.

Ducoz schreef:
Voor wie er geïnteresseerd is: Red River Dialect - redriverdialect.bandcamp.com

Ik niet, heb geen creditcard. Het wordt eens tijd dat ze op Bandcamp ook andere betaalopties krijgen.

avatar van Ducoz
Bandcamp gaat voornamelijk via paypal en paypal kan je makkelijk aan je bankrekening koppelen. Zo betaal ik altijd, ik heb ook geen creditcard.

Renoir schreef:
Dank voor de tip, Ducoz! Ze hebben nu nog maar 5 cd's.
Prachtige plaat.

Nu nog vier

avatar van Tonio
En nu nog 3!
Het gaat snel, en dat is meer dan terecht

Verstandige keuze, Tonio!

avatar van Fingertippie
Ik ben blij dat ik niet gewacht heb, mijne is reeds onderweg...
Met deze snelheid moet er toch een 2de persing komen van 25 CD's...

avatar van Lura
Intussen zijn het er nog maar twee. Heb zojuist mijn collega recensent Rein op de hoogte gebracht.
Nog even en we moeten maar een fanclub gaan oprichten

avatar van Ducoz
Dan wordt het wel tijd dat de heren Red Revier Dialect deze meneer eens wat credits geven

avatar van Lura
CD ook al ontvangen, Ducoz?!

avatar van Ducoz
Ja binnen drie dagen dacht ik!

avatar van Manuel
De eindeloze vibrato in zn stem gaat op een gegeven moment wel vervelen..