Fannie Lou Hamer - Songs My Mother Taught Me (2015)

Soul / Blues
Label: Smithsonian Folkways

1. Precious Lord (6:22)
  2. On Being a Sharecropper (5:13)
  3. Run Mourner, Run (1:23)
  4. City Called Heaven (3:31)
  5. I’m Gonna Land on the Shore (2:29)
  6. Oh Lord, You Know Just How I Feel (4:04)
  7. I’m Going Down to the River of Jordan (2:42)
  8. Pick a Bale of Cotton (0:44)
  9. Keep Your Lamps Trimmed and Burning (1:09)
  10. Walk with Me (1:41)
  11. This Little Light of Mine (3:08)
  12. Mass Meeting Speech (5:08)
  13. Certainly Lord (1:39)
  14. Woke Up This Morning (2:36)
  15. Amazing Grace (1:27)
avatar van Rudi S
Toevallig tegenaan gelopen en toegevoegd, misschien ook iets voor: Lura west indana Reijersen Hendrik68 en andere.
Het album staat ook op spotify

avatar van Lura
Bedankt voor de tip, Rudi, ga luisteren. Uitgebracht op een interessant label. Hebben nog niet zo lang geleden die box met prachtig boek uitgebracht over Lead Belly.

Hendrik68
Las gisteren al een positief stukje op Bluesmagazine.nl. Ga het zeker proberen. Dank voor de tip.

avatar van Rudi S
Hendrik68 schreef:
Las gisteren al een positief stukje op Bluesmagazine.nl.

Dat was ook de aanleiding van deze toevoeging.

Hendrik68
En omdat Hendrik altijd wel wat te zeuren heeft: pas de naam even aan als je wilt. Want hoe Amerikaans ook, haar achternaam is in ieder geval zo Nederlands als maar kan.

Hendrik68
Het is een album waar je even de tijd voor moet nemen. Mevrouw vertelt een hoop verhaaltjes en tussendoor zijn er een paar prachtige staaltjes typische zangkunst van het Zuiden van de VS te horen. Bluesmagazine zegt het precies zoals het is, het geeft de sfeer van de zuidelijke staten in de jaren 60 perfect weer. Ik wilde schrijven prachtig, maar dat was het natuurlijk niet. Dit is een documentaire achtig album en het boekje van 32 pagina's zou ik graag eens door willen lezen. Dan moet ik hem echter kopen en of ik dat wel wil weet ik nog niet. Maar indruk maakt dit zeker.

Nu we het toch over Bluesmagazine en prachtige soulvolle blues hebben die iedereen die jij noemt ook zeker zal waarderen: even verderop staat een recensie van Ebony Jo-Ann die het album Please save your love for me heeft gemaakt. Ook erg mooi. Staat ook nog niet op MM volgens mij.

avatar van Reijersen
Wil je graag eens terug naar de blues en gospel van weleer dan is dit album zeker aan te raden. Daarbij zo’n beetje ook het enige wat deze record je biedt. In het begin is het allemaal erg interessant en verrassend, maar gaandeweg wordt het allemaal toch teveel een herhaling van zetten. Hoe sympathiek en vocaal sterk Fannie Lou Hamer ook is, het kan mij niet de volledige speelduur boeien.