Bass Communion - Ghosts on Magnetic Tape (2004)

Electronic
Label: Headphone Dust

1. Ghosts on Magnetic Tape I (12:46)
  2. Ghosts on Magnetic Tape II (7:02)
  3. Ghosts on Magnetic Tape III (10:15)
  4. Ghosts on Magnetic Tape IV (8:18)
  5. Ghosts on Magnetic Tape V (18:48)
  6. Ghosts on Magnetic Tape Out-take * (16:04)
avatar van Nakur
dit is mooi zeg. Drones, loops en angelicaanse koorzangers, maar dan onder water. Het is al vaker gedaan maar deze LP is zeker de moeite!

avatar van Waldo Jeffers
Hmm, wat is dit een goeie band zeg... (nou ja band... zeg maar project). In m'n Steven Wilson-ontdekkingsproject moet ik zeggen dat dit de beste band is die ik tegen ben gekomen. Ja, zelfs beter dan Porcupine Tree zelve (hoewel die al redelijk geweldig zijn). Toen ik het album opzocht om eens te beluisteren & een 2e keer te proeven van de band kreeg ik de opmerking een erg goeie ambient-smaak te hebben. Nu ken ik echt helemaal nix van ambient, maar als dit ambient is, moet ik me er toch maar eens op gaan werpen, laat die tips maar komen

avatar van Nakur
Biosphere, William Basinski , Deathprod en Stars of the Lid zijn goede instappers als je dit leuk vind, dunkt me

avatar van wouter8
Ja, waarom vind ik dit nu zo een goed album? Er werd me gevraagd, dat even uit te leggen. Toen ik die vraag kreeg krabte ik mezelf toch even achter de oren. Want om dat uit te moeten leggen, is toch wel een hele opgave. Maar goed ik zal het proberen.
Ik ben met Bass Communion in aanmerking gekomen door, hoe kan het ook anders, Porcupine Tree. Op dat moment was het een van mijn favoriete bands en in een drang naar nieuwe muziek ben ik toen de solo-projecten van Steven Wilson gaan checken. Daar kwamen twee favorieten uit: Steven Wilson (dus Unreleased Electronic Music Vol. I, Insurgentes was er nog niet) en Bass Communion. Bass Communion greep me meteen en hiermee kwam ik onder andere in het ambient-genre terecht. En nog steeds blijft het op dat gebied een van mijn favoriete platen (samen met o.a. Ambient 1 van de heer Eno).

Part I:
Het is vooral dat onheilspellende dat me in deze plaat zo aanspreekt. Ik heb hem op vinyl en het hele avontuur begint al zodra ik de plaat uit de kast haal. Ik zie een enorm, wazig hek waarmee ik eigenlijk niet zo heel veel kan. Ik leg vervolgens de plaat op de speler en ik wordt meegetrokken door een piano die heel af en toe een onheilspellende toon over een deken van drones legt. Een pluspunt echter, vind ik dat de drones niet te dominant aanwezig zijn. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend voorbij te gaan. Maar toch voel ik me niet compleet veilig wanneer ik het luister, alsof ik niet alleen ben...

Part II:
Dit wordt duidelijker bij Part II. Dit begint meteen met een vrouwen gezang, die flink door de computer is gehaald. De echo is duidelijk aanwezig en weet me meteen te grijpen. Tekst is er niet, dat is ook niet nodig. Ik zie mezelf door een donkere kerker lopen, met cellen aan weerzijden en hier en daar een afvoer waar het water doorheen stroomt, meer niet. Het is verlaten, of toch niet? Ik hoor gezang. Ver, maar toch dichtbij. En dan, wanneer ik op het gezang afloop, houdt het op. Nu heb ik niets meer. Alleen het water. Niets om me op te oriënteren, niets om me aan vast te houden, verloren.

Part III:
Langzaam maar zeker komt er dan weer enige houvast, maar erg gunstig gestemd is die niet. Het lijkt wel of iemand tegen steentjes trapt. Begleid door wat spaarzame tonen en een donder-achtig geluid als basis, zo begint Part III. Het bouwt voort op Part II en weet het gevoel goed te versterken. Het geluid en de sfeer is beklemmend. Eigenlijk wil je gewoon weg, maar je weet niet waarheen. En dan, opeens een soort kreet (3:43 en verder voor degene die volgen ). De houvast is weer terug, maar je weet niet goed of dit nu beter is. Lange, uitgestrekte tonen en drones begleiden je, terwijl je je weg baant door die kerker. Dichter en dichterbij hetgeen waar het geluid vandaan komt. Het wordt steeds duidelijk en er komen geluiden bij. Wil je wel verder gaan? Wil je überhaupt wel weten wat het is? Dat schiet er door je hoofd. En toch blijft je lopen. Want terug wil je ook niet. En dan lijkt het zich te verplaatsen, weg van jou. De geluiden verdwijnen langzaam totdat je bijna alleen nog maar de ketsende steentjes en een adem hoort. En dan ineens, weer die kreet. Het is in de buurt, dat weet je, maar waar?

Part IV:
Gelukkig, het gezang is weer terug. Dit klonk toch het prettigst van allemaal. Of is het eigenlijk wel gezang? Het lijkt eerder op blazers, die samen een of ander ritueel uitvoeren. Je bent eindelijk dicht in de buurt van hetgeen wat je hebt gehoord. Langzaam maar zeker wordt het geluid harder, maar niet minder beklemmend. Je staat op het punt iets te ontdekken, schiet er door je hoofd. De zang en de blazers, je hebt er nu vat op. Je weet waar het zich bevind, nu er alleen nog maar zien te komen. Tenminste, dat dacht je. Net zo snel als het kwam, is het nu weer verdwenen. De wind hoor je razen, het zal buiten wel stormen. Toch geeft je dit hoop, het betekent namelijk dat je in de buurt van een uitgang bent en dat betekent: weg van hier en nooit meer terug komen.

Part V:
Steeds harder hoor je de storm buiten razen, er zijn veel leukere dingen te bedenken, maar het is beter dan hierbinnen. Zelfs de regen kun je op de duur buiten horen kletteren. Bijna, bijna ben je weg! Nog even! Je hoort gefluit, het gefluit van de wind door de bomen (2:58 ev)! Ja, je bent buiten! Nu weet je het zeker! Een euforisch gevoel komt in je op. Blijdschap, maar eigenlijk toch ook niet. Want hoewel het beter was dan daar binnen, er zijn nog steeds ontelbaar veel betere situaties te bedenken. Ook hier wil je weg, je merkt het aan je zelf. Je wil rennen, hard rennen. Weg van hier, voor altijd! Je rent en rent (4:44) door het bos, langs de bomen. Terwijl de wind blijft fluiten. Heel in de verte, daar moet je zijn, de bewoonde wereld! Het komt als een verlossing! Het beklemmende gevoel is weg, de storm begint te liggen en de verlossing komt. Vredig, alsof er nooit iets aan de hand was, loop je hier. Enorm gelukkig. En toch, het blijft in je hoofd spoken. Wat heb je daar meegemaakt, wat was dat allemaal? Heb je geluk gehad? Heel veel vragen komen op. En geen antwoorden. Het blijft mysterieus, wat er zich daar afspeelde. Het lonkt, wil je toch niet terug? Je bent nieuwsgierig, tegen beter weten in. Nee, toch maar niet, niet terug. Dat nooit. Maar wat dan wel? Wat ga je doen? Die kerker, hij blijft in je hoofd spoken, hij blijft aanwezig. En je zult hem altijd bij je dragen. En dat accepteer je maar. De rust keert terug in je hoofd. Waar eens beklemming en angst de boventoon voerden, heeft die nu plaatsgemaakt voor rust en innerlijke vrede.

Dit is wat ik beleef wanneer ik het album luister. Waar bij veel ambient die ik luister de drones en loops naar mijn mening té prominent aanwezig zijn, is dat hier totaal niet het geval en staan ze in het teken van de sfeer die het album uitstraalt. De field-recordings bepalen die sfeer. Eigenlijk maakt het ook allemaal niet uit. Het album neemt je namelijk mee op een reis. Een reis die misschien niet al te optimistisch is, maar wel eentje die erg mooi is. Dit maakt hem een prachtige ambient-plaat die ik iedereen aan kan raden. Luister en laat je meevoeren in de duistere muziek van deze plaat.

avatar van dynamo d
album is weer verkrijgbaar. Zie: http://www.swhq.co.uk/index.cfm
Ik heb 'm meteen maar besteld want soms zijn de Steven Wilson albums ineens out of print.

Steven Wilson vindt dit overigens één van zijn betere albums. Ben benieuwd.

nicoot
Heb ook net m'n bestelling geplaatst. 16 euro valt nog goed mee voor een 2CD editie, waarvan maar liefst 73 minuten van het originele materiaal. Artwork en 'verpakking' zullen wel weer om van te smullen zijn...

nicoot
Dat laatste nummer (Out-Take) staat niet op mijn exemplaar...?