The Avalanches - Since I Left You (2000)

Australiƫ
Electronic / Dance
Label: Modular

1. Since I Left You (4:21)
  2. Stay Another Season (2:19)
  3. Radio (4:21)
  4. Two Hearts in 3/4 Time (3:22)
  5. Avalanche Rock (0:23)
  6. Flight Tonight (3:53)
  7. Close to You (3:55)
  8. Diners Only (1:34)
  9. A Different Feeling (4:22)
  10. Electricity (3:30)
  11. Tonight (2:19)
  12. Pablo's Cruise (0:52)
  13. Frontier Psychiatrist (4:48)
  14. Etoh (5:02)
  15. Summer Crane (4:39)
  16. Little Journey (1:35)
  17. Live at Dominoes (5:38)
  18. Extra Kings (3:46)
avatar van Bertus
Op YouTube heeft iemand wat nummers hiervan uit elkaar geplukt en is op zoek gegaan naar de samples. Zo zie je pas echt hoe geniaal dit in elkaar steekt.

klik
klik

avatar van Gyzzz
Live at Dominoes is net Daft Punk anno 1997 eigenlijk, vooral het begin.

avatar van barrett
Geniaal plaatje dit. Het swingt echt van de ene kant naar de andere kant. Ontdekking van de week en ik zet alvast in op een 4 (met stijgingskansen).

avatar van wibro
Ik vond dit album toen ik mijn kast met CD's aan het doorspitten was. Ik wist niet eens meer dat ik dit album had. Dus maar weer eens beluisterd. Het is en blijft een grappig album dat moeilijk te plaatsen is. Echt 'dance' kan ik het ook weer niet noemen, maar het luisterde wel lekker weg. Wat het beste nummer is valt moeilijk te zeggen. Omdat elk nummer zonder onderbreking naar het andere overloopt vormt het album eigenlijk een geheel waarbij het voor mijn gevoel onmogelijk is er zo maar een nummer uit te pikken en die afzonderlijk van de rest te beluisteren. Het album komt daarom ook het beste tot zijn recht als je hem zonder onderbreking in zijn geheel beluistert.

Pitchfork zegt dat de opvolger van deze geweldige plaat, die zijn tijd ver vooruit was, klaar is.

avatar van midnight boom
Dit album krijgt van mij de volle mep! wat een plaat, ik kom er pakweg tien jaar na de release achter hoe goed Since I Left You is. Geniaal album!

avatar van The Eraser
midnight boom schreef:

hier van hetzelfde, alleen nog wat later Ik zit nu aan het derde nummer, maar wat voor een geniale muziek is dit zeg! Ik vind het vreemd dat dit album hier maar net boven een gemiddelde van 3,5 zit.

net ontdekt, wat een geniaal album!

Vanochtend weer eens gedraaid. Wat een explosie van creativiteit en muzikaliteit is dit toch. Lange tijd vond ik het ook te druk en een lange zit, maar over de jaren ben ik het wel meer gaan waarderen. Hier worden echt alle denkbare genres door de blender gegooid, maar het heeft ondanks dat toch wel een dance meets Phil Spector meets exotica-vibe. Ik vraag me af hoe lang de heren hier mee bezig zijn geweest, ik kan me voorstellen dat het jaren duurt voordat je zo'n album in elkaar hebt gezet. Het gaat in ieder geval jaren en waarschijnlijk decennia lang mee.

avatar van Heester
Heerlijk zomers album.

avatar van Paap_Floyd
Wat een fascinerende plaat. Ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet vinden. Fantastische passages volgen elkaar op, maar het gaat nogal in sneltreinvaart. Maar dit zit uiterst vernuftig in elkaar.

avatar van Jeanneman
Na zo vele luisterbeurten verveelt deze plaat me nog geen moment. Deze plaat zit simpelweg zo goed in elkaar. Het vloeit allemaal soepeltjes in elkaar en er gebeurt van alles. Het is gewoon een fantastische collage van geluid. De perfecte zomerplaat.

avatar van Chungking
Jeanneman schreef:

Inderdaad, swingt als de tieten dit!

avatar van Bardt1980
Liefhebbers van dit album kunnen deze Pogo - Wonderpuff (2011) denk ik ook wel waarderen.

avatar van pureshores
de single Since i left you vond ik meer dan briljant-kan ik dit album dan zonder problemen aanschaffen?

tuktak
Het album staat ook gewoon op Spotify, dan kan je zelf beoordelen of het album een risico van 5 euro (discogs) waard is!

avatar van Poles Apart
Interessant stukje over deze plaat en het lange wachten op een vervolg...

avatar van sander.
Mooi artikel inderdaad, deed me weer enorm naar deze plaat verlangen. Wat ik heel herkenbaar vind is de quote “Everybody from the harshest critic to the oldest old lady you know can enjoy it.” Wie kan dit album nou niet waarderen? Er zit iets in voor iedereen.

Dit is zo knap!

avatar van EttaJamesBrown
Een omgevallen platenkast, dat is het. Voor dansfeestjes met broeierig weer, waarbij niemand zin heeft om steeds een nieuw liedje te kiezen. Op repeat tot de zon opkomt. En dan Dummy erin.

avatar van Poles Apart
Trailertje voor het nieuwe album (?).

avatar van stephan73
Dit album komt eind deze maand opnieuw uit op LP. Erg goed nieuws, want originele kopieën gaan voor honderden euro's van de hand!

avatar van Kos
Kos
Ken alleen de titeltrack maar dat is gewoon redelijk standaard retro disco liftmuziek toch?

avatar van zaaf
Kan zeer goed in retrodiscoliften gedraaid worden inderdaad.

avatar van Bruno_6
Dit album is sinds gisteren meerderjarig!

avatar van Fathead
Bij Avalanche Rock hoor ik altijd 'Kick Abe Lenstra, Kick Abe Lenstra'. Ik hoop jullie nu ook .

avatar van Snoeperd
Dit album is vandaag 20 jaar oud geworden. En wat klinkt het nog fris.

Ik vond het ook wel een goede reden deze maar eens in mijn top 10 te zetten.

avatar van Boermetkiespijn
Een groot feest voor de liefhebber van veelvuldig gebruik van samples... Heerlijk! Vind het ook altijd wel leuk om tijdens het luisteren bij de hand te hebben wat de oorsprong van de samples is...

The Avalanches - Samples, Covers and Remixes | WhoSampled

avatar van Film Pegasus
Dit blijft een heerlijke album dat een mix is tussen een filmsoundtrack en een gesampled loungefeestje. Gezellig om naar te luisteren met de nodige speelsheid. Ik heb enkele jaren geleden de band live aan het werk gezien en de beelden passen mooi bij de sound.