Savages - Adore Life (2016)

Label: Matador

1. The Answer (3:30)
  2. Evil (3:36)
  3. Sad Person (3:48)
  4. Adore (5:03)
  5. Slowing Down the World (4:00)
  6. I Need Something New (4:38)
  7. When in Love (3:10)
  8. Surrender (3:24)
  9. T.I.W.Y.G. (3:08)
  10. Mechanics (5:08)
avatar van VladTheImpaler
Eindelijk een opvolger in het verschiet! Het debuut Silence Yourself was een geweldige plaat. Eerste track met video is ook al direct online gezet.

Savages - "The Answer" - YouTube

DjFrankie schreef:
Goed nieuws

Zéér goed nieuws.

avatar van oceanvolta
Het debuut is een meesterwerk, wat mij betreft dé plaat van 2013. Het spreekt voor zich dat ik enorm uitkijk naar dit album.

The Answer moet ik nog even op me in laten werken.

avatar van Kos
Kos
The Answer rockt echt lekker.

avatar van Don Cappuccino
Adore

Prachtig.

avatar van VladTheImpaler
Beste van de tot nu toe drie vrij gegeven nummers, vooral dat einde is heerlijk intens.

Wow, prachtig nummer.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Savages - Adore Life - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Silence Yourself, het debuut van de uit Londen afkomstige band Savages, sloeg al weer bijna drie jaar geleden in als de spreekwoordelijke bom.

Het vrouwelijke viertal borduurde op haar debuut voort op de postpunk erfenis van Joy Division en alle volgelingen van deze band, maar deed dit met veel meer fantasie en vooral ook veel meer lef dan de meeste van haar tijdgenoten.

Savages maakte op haar debuut postpunk zoals die in de late jaren 70 werd gemaakt, maar sloot ook aan bij onder andere de noiserock uit de jaren 90, de new wave uit de jaren 80, de punk uit de jaren 70 en de psychedelica uit de jaren 60.

Het leverde een sensationele, maar inmiddels ook al weer bijna vergeten plaat op. Tot nu dan, want met Adore Life slaat Savages wederom meedogenloos toe. De tweede plaat van Savages gaat verder waar Silence Yourself drie jaar geleden ophield, maar het is ook een andere plaat.

In muzikaal opzicht klinkt het een stuk hechter en veelzijdiger, de zang van Jehnny Beth is nog indringender en tenslotte graven de songs van de band dieper en is er meer ruimte voor ingetogen momenten maar ook meer ruimte voor experiment.

Door de zang van Jehnny Beth ontkom je ook dit keer niet aan de vergelijking met de platen van Siouxsie & The Banshees, al laat de zangeres van Savages ook zang horen die raakt aan die van Patti Smith of P.J. Harvey.

De donkere bassen en ritmes doen in combinatie met de zang nog altijd flink denken aan de hoogtijdagen van de postpunk, maar ook dit keer slaat het gitaarwerk bruggen naar alle hier boven genoemde andere genres.

Adore Life biedt zoals gezegd meer ruimte aan ingetogen passages, maar dit is niet ten koste gegaan van de intensiteit van de muziek van Savages. Ook Adore Life grijpt je met de eerste gitaarriff bij de strot en laat pas los wanneer de laatste noten wegebben.

Savages had de lat met Silence Yourself erg hoog gelegd voor zichzelf, maar Adore Life gaat er met gemak overheen. 2016 is pas een week of drie oud, maar ik heb al een handvol platen in handen die ik meesterwerken durf te noemen. Adore Life van Savages is er een van. Erwin Zijleman

Vento Vivimus
Live vielen de dames me wat tegen, maar dit klinkt erg lekker ... Mijn eerste major release of 20'16.
I adore life ...

Jammer, dat dit al in januari uitkomt. Nou moet ik wel een heel goed muzikaal geheugen hebben ...

avatar van Zwaagje
Kende de band niet; klinkt op het eerste gehoor erg goed. Stem volgt.

Toch wel een stukje minder sterk dan de voorganger, maar vooral ook wisselvalliger. Er staan geweldige liedjes op, met veel emotionele diepgang ook, maar anderzijds staat het album ook vol herkenbare hap-slik-weg postpunk dansliedjes, die minder/geen impact hebben. Wat sterk is (The Answer, Adore, Mechanics) is dan gelijk ook erg sterk.

Hier een uitgebreidere recensie: Savages – Adore Life | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Don Cappuccino
The Answer is echt een meesterlijk venijnige start van deze plaat met knallende wervelwinden van gitaren en drums, dat zet de toon ontzettend goed. Adore vind ik misschien wel de mooiste Savages-track tot nu toe, maar dat waren de tracks die al vrij waren gegeven en na meerdere luisterbeurten kan ik concluderen dat ze samen met Mechanics jammer genoeg de beste tracks van deze plaat zijn. Voor de rest staat er geen een slecht nummer op, maar de rest haalt het niveau van de drie eerder genoemde tracks gewoon niet. Daarom 3,5 ster.

avatar van Monsieur'
Nee, dit is niet mijn cup of tea. Krijg het altijd een beetje jeukerig van rockbands met vrouwelijke vocalen. Kende de hele band overigens niet.

avatar van oceanvolta
Op het eerste gehoor een tegenvaller, nog steeds goed maar toch een tegenvaller. Ik kan me vinden in wat Don Cappuccino zegt, de al vrijgegeven nummers lijken het beste. Ik mis het furieuze wat Silence Yourself kenmerkte.

avatar van Premonition
De moeilijke tweede plaat? Voor mij niet. Het debuut pakte je gelijk bij de strot, deze tweede heeft wat meer tijd nodig, maar groeit en groeit. Sluit niet uit, dat deze op termijn vaker wordt gedraaid.

Misterfool
Expressieve, explosieve rockmuziek. Ik heb er wel een zwak voor. 4*

avatar van WoNa
Met de eerste plaat van Savages kon ik eigenlijk vrij weinig. Dat is wel veranderd met Adore Life. Er staan een paar monumenten van nummers op deze plaat. En al speelt mijn begin jaren 80 doom and gloom allergie soms hoog op, ik haal het einde van de plaat en wordt daar telkens verrast door de twee laatste nummers, die het album moeiteloos over de streep trekken.

Wat ik knap vind aan Adore Life is dat Savages diverse stemmen/stemmingen overtuigend aanslaat. Zowel in de stem van Jehnny Beth, die van Patti Smith naar lieflijk kan gaan als in de muziek zelf waar sonische stormen worden afgewisseld met lege ruimtes met klanken er in. Irritant is, uiteindelijk, de eindeloze echo. Dat wordt voor een deel gecompenseerd door een aantal heel goede nummers. Het laatste zorgt er voor dat deze plaat positief bij me uitslaat, wat uiteindelijk niet gebeurde bij het debuut.

Gisteren besprak ik 'Elephanta' van Bird On The Wire. Deze twee platen passen heel mooi bij elkaar.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van Fluvver
Eerste kennismaking, maar denk dat dit een topper gaat worden. Wat is adore een topplaat, heerlijk hoe deze plaat onder je huid kruipt en net bij de climax uitdooft.

Fluvver schreef:

Dan staat je nog wat te wachten. Hun debuut vind ik een van de sterkste platen van dat jaar. Live zijn ze helemaal de moeite waard maar dat heb je net gemist. Alhoewel, ze staan ook op Down the Rabbit Hole volgens mij.

avatar van frolunda
Nog steeds goed maar niet zo indrukwekkend als Silence yourself.Ze proberen af en toe iets anders (I need something new) en dat pakt niet altijd even goed uit.Misschien dat de Savages wat weg willen komen van dat Siouxsie & th Banshees-geluid maar ik vond dat juist één van de aantrekkelijkste kanten van de band,luister maar eens naar When in love.
Adore life voelt dan ook minder als een eenheid ten opzichte van hun debuut en zoiets vind ik altijd jammer.
Desondanks staan er met onder meer Adore en the Answer wel weer enkele prachtige nummers op.Ik hou het voorlopig op 3,5 sterren maar er zou nog rek in kunnen zitten.

avatar van E40
E40
Adore , eergisteren live gehoord in Lissabon , wat een weergaloos nummer , kippevel komt terug als ik eraan terug denk. De dames waren trouwens in bloedvorm.

avatar van Premonition
E40 schreef:
De dames waren trouwens in bloedvorm.

Dit was volgens mij hun enige optreden in 2017. Ze hebben een break ingelast. Blijkbaar zijn ze daardoor niet minder geïnspireerd geraakt, gelukkig maar. Ik begreep dat ze een nieuw album hebben gepland in 2018