Julien Baker - Sprained Ankle (2015)

Label: 6131

7. Rejoice (3:33)
  8. Vessels (4:26)
  9. Go Home (5:04)
HolyGrail
Erg knappe plaat van deze negentienjarige Julien Baker. Onopgesmukt en rechttoe-rechtaan weet ze in haar eentje met gemak een hele plaat te boeien. Mijn gok is dat we nog veel van dit talent gaan horen de komende jaren.

avatar van Elbow
Wauw! Dit negentienjarige meisje heeft heel veel talent te koop. Goudeerlijke prachtige liedjes over verlies en eenzaamheid, want geef toe dat maken we allemaal wel eens mee hé! Deze Amerikaanse Julien Baker uit Memphis speelt ook in een punkgroep, maar op haar ééntje heeft ze een debuut in elkaar geknutseld om U tegen te zeggen. Fragiel, subliem, gevoelig en dromerig album dat doet denken aan het Britse Daughter

Go home, everybody does en something zijn de uitschieters!

Ik zal mijn top 10 van 2015 nog in extremis moeten veranderen denk ik?

Julien Baker :: Sprained Ankle - enola

avatar van Elbow
Julien Baker staat in de VS in het voorprogramma van niemand minder dan The National!

avatar van Faalhaas
Ik hoor het talent, maar mis een beetje de onderhuidse spanning.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Julien Baker - Sprained Ankle - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De tijd van de jaarlijstjes is weer aangebroken en inmiddels komen ze in grote hoeveelheden voorbij (die van de krenten uit de pop komt overigens pas over een week of twee a drie).

Het heeft me weinig verrassingen opgeleverd, tot ik het jaarlijstje van Paste Magazine aanklikte. Op nummer 49 van de top 50 van Paste Magazine kwam ik immers Sprained Ankle van Julien Baker tegen.

Julien Baker is een singer-songwriter uit Memphis, Tennessee. Ze is pas 19 jaar oud, maar uit de wijze waarop ze vanaf het hoesje van haar debuut de wereld in staart blijkt direct dat ze het in het leven tot dusver niet voor niets heeft gekregen. Julien Baker worstelt met de liefde en worstelde met de drank en drugs die haar bijna het leven hebben gekost (ze had zelfs een bijna dood ervaring).

Voor haar debuut trok Julien Baker, die er inmiddels een wat gezondere levensstijl op na houdt, naar de studio van Matthew E. White in Richmond, Virginia, en wat is het een mooi en bijzonder debuut geworden.

Op Sprained Ankle vertrouwt Julien Baker volledig op haar stem, op haar akoestische en elektrische gitaren en aan het eind van de plaat op een piano. Hier en daar zijn wat lagen vocalen opgenomen of wordt het gitaargeluid voorzien van wat extra vervorming, maar over het algemeen is de muziek van Julien Banks puur en eerlijk.

Het gitaarspel is gevarieerd en doeltreffend, maar de meeste aandacht wordt getrokken door de vocalen van Julien Baker. Julien Baker heeft de afgelopen jaren nogal wat meegemaakt en dat hoor je en voel je.

Sprained Ankle is een sombere en donkere plaat vol indringende verhalen. Julien Baker vertelt deze verhalen soms met enige afstand, maar meer dan eens is de enorme pijn van de jonge Amerikaanse voelbaar in haar zang, waardoor Sprained Ankle enorm veel impact heeft.

De songs van Julien Baker zijn lang niet altijd even volwassen of bijzonder, maar door alle emotie en pijn die de Amerikaanse in haar muziek stopt, komt Sprained Ankle aan als een mokerslag. De eerste keer dat ik Sprained Ankle beluisterde had ik 33 minuten kippenvel en dit herhaalt zich iedere keer dat ik de plaat opnieuw beluister. Het wordt eerder erger dan minder.

Laten we hopen dat Julien Baker haar leven weer op de rails krijgt, want na Sprained Ankle wil ik nog veel meer platen van haar horen. Sprained Ankle schaar ik ondertussen onder de grote verassingen van 2015. Het doet bijna pijn om naar Julien Baker te luisteren, maar wat is het ook mooi. Om te janken zo mooi. Erwin Zijleman

avatar van Lura
Dank zij de jaarlijst van Erwin ontdekt, de eenzaamheid en de emoties druipen er vanaf. De meest urgente plaat, die ik dit jaar hoorde.

Prachtige liedjes over de andere kant van het leven

avatar van arcade monkeys
Goed om te zien dat deze plaat ook op mume de erkenning krijgt die het verdiend.
Eind oktober hoorde ik de single Sprained Ankle voor het eerst en die vond ik direct mooi, maar ik was er nog niet meteen helemaal wild van. Maar dat is blijven groeien en de afgelopen weken heeft eerst het nummer Sprained Ankle en daarna de hele plaat mij volledig omvergeblazen. Prachtige plaat met breekbare liedjes die nergens als clichés gaan aanvoelen. 9 maal recht in de roos. Dat we in de toekomst nog veel moois van haar mogen horen.

avatar van Lura
Rejoice is voor mij dé song van het jaar! Wat komt die hard binnen!

Julien Baker - Rejoice | OurVinyl Sessions - YouTube

avatar van MusicFreak
Wauw! Supergoed dit zeg! Normaal gesproken vind ik rustige, semi akoestische nummers/albums niet zo heel boeiend.. Vaak kan ik mijn aandacht er niet (lang) bijhouden. Maar jeetje zeg, bij deze plaat van Julien Baker lukt dat wel! Mooie stem die dwingt tot luisteren, geen achtergrond muziek dit.

avatar van arcade monkeys
Ze komt op 22 mei naar de Botanique in Brussel.

avatar van Monsieur'
De puurheid moet nog tot mij doordringen. Rond een uur of 06:00 ontdekt en opgezet tot 8:30 ongeveer. Prachtige eenvoudige liedjes. In het begin hoopte ik dat het wat meer werd aangezet, wat meer piano of iets. Maar wanneer je het laat bezinken is het in zijn eenvoud juist zo perfect. Het is in heel veel lagen een mysterieus plaatje geworden met prachtige uitschieters als Rejoiche, Something en Going Home. Het aanzetten wat ze doet met haar stem in het laatste deel van het album maakt het een fantastisch geheel. Het verhaal achter de teksten zoals erwinz zegt geeft het album meteen die diepere laag.

Baker doet mij denken aan een jonger zusje van Maggie Björklund, integer en mysterieus op zijn tijd. Het donkere randje kun je zeker merken. Overigens heeft Baker sowieso iets dat niet zou misstaan in een film. Een prachtig naturel gezicht met een heerlijk stemgeluid, zo'n typisch verlegen misfit meisje.

Voor nu een 3.5 maar dat zal zeker nog stijgen. Helaas dit album te laat ontdekt. Had zeker mijn jaarlijstje gehaald. Wellicht ook iets voor jou popstranger.

buizen
Kan deze - nog zo jonge - vrouw het leven nog wel een beetje aan? Het klinkt allemaal zo ontzettend droevig hoe ze zingt. En het lijkt alsof ze in de songs regelmatig haar gitaar aan het stemmen is. o.i.d., of aan het oefenen. Erg simpele houterige gitaartokkelarij.
Het moet je aanspreken, laten we het daar op houden.

avatar van Monsieur'
And somebody's listening at night with the ghosts of my friends when I pray
Asking "Why did you let them leave and then make me stay?"
Know my name and all of my hideous mistakes
But I rejoice. I rejoice. I rejoice. I rejoice

...

avatar van Edgar18
Jammer dat er niet meer sterke nummers als Rejoice opstaan. Als geheel weet het toch net niet voldoende te overtuigen.

avatar van Lura
18 juni te zien op het Best kept secret festival te Hilvarenbeek!

avatar van FRNKY
Rejoice is magistraal.

avatar van Sparks
Doet me erg denken aan SOAK. Ook haar debut kwam uit in 2015

avatar van arcade monkeys
Het is een onvergetelijke avond geworden gisteren in de Botanique, wat een fenomenale muzikante is dit toch. Naast dit album integraal heeft ze ook twee nieuwe nummers gespeeld en die klonken ook enorm veelbelovend. Een van de twee heeft ze ook al op haar Tiny Desk Concert gespeeld als Sad Song #11/Funeral Pyre link. Ik miste enkel haar Elliott Smith cover, maar de rest was van zo'n hoog niveau dat ik hier niet echt mee inzit.

avatar van Monsieur'
Go Home blijft toch echt het grote prijsnummer...Wauw.

Monsieur' schreef:
Go Home blijft toch echt het grote prijsnummer...Wauw.

Inderdaad meneer Monsieur ! Prachtig nummer, kippenvel en het absoluut het beste nummer op de plaat !

Elbow schreef:

Al moet ik zeggen dat Rejoice, Something en Vessels ook prachtig zijn. De sterkere nummers staan onderaan het album. op Spotify staat trouwens een prachtige versie (Audiotree live) waar ze het hele nummer speelt zonder het TV-spotje op het einde. Beklemmend en zeker een aanrader. Los van bovengenoemde nummers staat Sprained Ankle er ook op.

avatar van Paalhaas
Tussen neus en lippen door leren kennen op het BKS festival, pas toen ze haar set afsloot met het magistrale Something was ik eruit dat ik eerder had moeten beginnen met opletten.

avatar van Grizzly Bear
Ja, dat optreden was geweldig! Overigens komt ze weer naar Nederland: ergens in juni in Paradiso.

Ze heeft ook een nieuw nummer uitgebracht:
Julien Baker – “Funeral Pyre” - Stereogum

Klinkt ook weer erg goed.

avatar van ronnievb
Fantastische plaat, that's all I have to say.