The Stranglers - Laid Black (2002)

Rock / Pop
Label: Sony

1. Walk on By (2:55)
  2. Let Me Down Easy (3:42)
  3. Southern Mountains (3:28)
  4. Cruel Garden (2:01)
  5. European Female (3:25)
  6. Still Life (4:20)
  7. Always the Sun (4:17)
  8. The Face (3:08)
  9. Strange Little Girl (2:38)
  10. Princess of the Streets (4:56)
  11. Golden Brown (3:16)
  12. Old Codger (2:34)
  13. Mony Mony (2:56)
  14. in the end (3:35)
avatar van bastens
Dit is het enige 'studio' album waar de originele Hugh Cornwell nummers door Paul Roberts en Baz Warne (Old Codger) zijn ingezongen. Studio tussen aanhalingstekens, daar dit een volledig unplugged album is. Niet helemaal unplugged weliswaar, want geen Stranglers zonder Dave's keyboards natuurlijk!

avatar van dazzler
Wat is dat toch met die Stranglers hoezen!
Deze doet mij dan weer aan Live X-cert denken
of de alternatieve zwarte hoes van hun eerste verzamelaar.

Is dat samen met dat unplugged inzingen van Cornwell
klassiekers niet allemaal een beetje goedkoop?

avatar van bastens
In 2002 tourden ze door Vlaanderen met een unplugged set. Iets wat ze ervoor nooit gedaan hadden, ik denk dat je er niet meer moet achter zoeken. Er staan idd wel veel MK1 (Cornwell periode) songs op, maar de MK2 songs vind ik op dit album wel de hoogtepunten (Southern Mountains, Face, In The End)

avatar van bastens
Nu heb ik, tijdens hun Britse tour, die na nieuwjaar ook Europa (en Belgie) aandoet, hun laatste unplugged album gekocht. Het is een registratie van hun unplugged optreden in Brugge vorig jaar (2007). De titel is dan ook heel toepasselijk 'Themeninblackinbrugge'. Hij is nog niet niet officieel uit, was enkel te koop tijdens de Stranglers Hits Tour en via de officiele website. Als ik wat tijd heb ga ik hem proberen toe te voegen. De 'meninblackinbrugge' is stukken beter dan Laidblack, overigens ...

avatar van dazzler
Kortom: heropgenomen versies van oud materiaal, dus een regulier album.

avatar van bastens
Dit is geen regulier album, meer een tussendoortje. Het album Suite XVI is het 16e studio album, dat verwijst de titel.

bastens schreef:

Is dit nu een volbloed studioalbum of een unplugged "live in studio" sessie?

In het laatste geval hoort dit album bij de live-albums te staan.

avatar van bastens
Duidelijk een unplugged studio sessie!